پایگاه خبری پولیتیکو در گزارشی، در خصوص ممانعت سایر کشورها در پیوستن به ائتلاف دریایی ضدایرانی آمریکا در خلیج فارس نوشت و آن را "ائتلاف تک نفره ترامپ" خواند.

ائتلاف تک نفره ترامپ در خلیج فارس!

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از پایگاه پولیتیکو، تاتکنون ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس یک عضو داشته که آن هم خود ایالات متحده بوده است. انگلیس تاکنون از خود تردد نشان داده، فرانسه تصمیم خود را نگرفته و آلمان نیز روز چهارشنبه پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس را رد کرده است. آن‌ها همچنان آمریکا را به خاطر خروج از توافق هسته‌ای سال 2015 ایران و اقدامات این روزهای جمهوری اسلامی مقصر می‌دانند. آن‌ها نگران این هستند که ملحق شدن به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس منجر به آغاز جنگ با ایران شود. نگرانی این سه کشور پس از قرار گرفتن نام محمدجواد ظریف در لیست تحریم‌های آمریکا، افزایش یافته است.

ناتالی توکی، مشاور ویژه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ایمیلی گفت: هرگونه فعالیت نظامی در خلیج فارس، ممکن است احتمال درگیری با ایران را به شدت افزایش دهد. تا کنون اروپایی‌ها سعی داشته‌اند که از طریق دیپلماسی و مذاکره با ایرانیان، از آزادی کشتی‌رانی اطمینان حاصل کنند و از این پس نیز به همین مسیر خود ادامه خواهند داد.

جان آلترمن، تحلیل‌گر وضعیت خاورمینه در واشنگتن نیز در این رابطه گفت: سایر کشورها نمی‌دانند که آمریکا می‌خواهد پای آن‌ها را به چیزی بکشاند. به گمان آن‌ها ملحق شدن به آمریکا تنها خطرات را زیاد کرده و هیچ امنیتی ایجاد نمی‌کند.

پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرده است که به بیش از 60 کشور برای شرکت در ائتلاف دریایی ایالات متحده در خلیج فارس، دعوت‌نامه ارسال کرده است. برخی تحلیل‌گران بر این باورند که برخی قدرت‌های منطقه‌ای همانند عربستان و امارات در نهایت به این ائتلاف ملحق خواهند شد. این ائتلاف دریایی تا این لحظه آنقدر که ترامپ می‌خواسته به مزاجش خوش نیامده است.

برچسب‌ها