شیراز- سینما بهمن شیراز که سال ۱۳۳۶ به نام سینما مترو و با ظرفیت ۷۰۳ صندلی توسط «اسماعیل گلستان» راه‌اندازی شد درحالی‌که حامل خاطرات و نوستالژی بسیاری در این شهر بود بالاخره در یازدهم مردادماه امسال تخریب شد و پرونده خاطرات چندین ساله این سالن نمایش برای همیشه بسته شد.

«تخریب» آخرین نمایش اکران شده در «سینما مترو»/شهرداری اجازه تخریب سینما بهمن را صادر کرد

قدس آنلاین-گروه استان ها: سینما مترو سابق یا سینما بهمن که با فیلم «پرنس دانشجو» نخستین نمایش خود را در دهه ۳۰ اکران کرد اما در مردادماه امسال با عملیات تخریب این سینما نمایش غم‌انگیزی در اذهان عموم بر جای گذاشت.

سینما مترو در انتهای مجتمع تجاری قدیمی در خیابان کریم‌خان زند شیراز واقع‌شده است و بعد از انقلاب به بهمن تغییر نام داد و تحت مدیریت حوزه هنری قرار گرفت.

سینما بهمن از سال ۱۳۸۷  عملاً تعطیل شد و دیگر فیلمی در آن به نمایش درنیامد تا اینکه در طی سال‌های گذشته و هم‌چنین  در مردادماه سال ۹۶ مباحثی درباره جلوگیری از تخریب این سینما و لزوم تبدیل آن به موزه در شورای شهر شیراز مطرح شد اما کمبود اعتبارات و نبود انگیزه کافی هیچ‌وقت تکلیف این سینما را روشن نکرد.

موزه‌ای که خاکستر شد

ازآنجایی‌که مالک این سینما رغبتی برای بازسازی این سینما نداشت و یا بنا بر گفته خودش هزینه آن را در اختیار نداشت همواره این درخواست را داشت تا شهرداری این ملک را خریداری و تکلیف وی را مشخص کند.

در بهمن سال ۹۷ مالک این سینما اقدام به تخریب سازه این سینما کرد که مأموران تخلفات شهرداری از این کار مطلع شدند و از آن جلوگیری کردند.

دوشنبه ششم خرداد ۹۸ با شنیدن خبر تخلیه صندلی‌های این سینما یک‌بار دیگر دوستداران هنر برای زنده نگاه‌داشتن آن از مسئولان طلب استمداد کردند تا اینکه شامگاه پنجشنبه ۹ خرداد ۹۸ سینما بهمن شیراز در آتش سوخت و سینمایی که می‌توانست تبدیل به موزه شود خاکستر شد.

موافقت شهرداری برای تخریب

باوجوداینکه بسیاری از شهروندان و هم‌چنین فرهنگ دوستان شیرازی بر این باور بودند که شاید شهرداری شیراز این ملک را به تملک خود درآورد  و در راستای حفظ هویت این شهر جدیت بیشتری به خرج بدهد اما اقدامی در این رابطه نشد و به نظر می‌رسد این بنای قدیم با موافقت شهرداری تخریب‌شده است.

شهردار منطقه دو شیراز  با تائید این موضوع در همین رابطه اظهار کرد: البته تا قبل از آتش‌سوزی سینما بهمن مالک این مجموعه بارها درخواست تخریب را به شهرداری منطقه ارائه داده  اما هرگز با این مسئله موافقت نشده بود.

مهران بهرامی نژاد  افزود : مالک این سینما از اوایل خرداد ۹۸ بدون دریافت مجوز اقدام به تخریب سینما بهمن کرد که از این اقدام جلوگیری شد اما درنهایت منجر به آتش‌سوزی این محل شد و  بعدازاین آتش‌سوزی بخش‌هایی از سقف و دیوارهای سینما بهمن شیراز فروریخت که در پی این موضوع بار دیگر مالک مجموعه درخواست تخریب خود را به شهرداری منطقه ارائه کرد.

وی ادامه داد: بعد از آتش‌سوزی سینما بهمن و در پی درخواست مالک،شهردار منطقه با تخریب کامل سینما بهمن که بخش زیای از آن در آتش‌سوزی نابودشده بود موافقت کرد و لذا حدود دو هفته پیش مجوز تخریب کامل و آواربرداری این محل صادر شد.

وی اضافه کرد: در مجوز صادره قیدشده است که سر درب ورودی سینما بهمن که یکی از نمادهای شهر شیراز است نباید تخریب شود و همچنین با انجام مهاربندی زیر نظر ناظرین شهرداری به‌گونه‌ای که به ساختمان‌های مجاور آسیب نرساند،عملیات تخریب کامل و آواربرداری انجام شود.

او بابیان اینکه کاربری این محل،فرهنگی تعیین‌شده،گفت: مالک مجموعه تقاضای تغییر کاربری این مجموعه را دارد اما شهرداری با این درخواست موافقت نکرده است.

برچسب‌ها