خراسان شمالی-رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی ازتشکیل اتحادیه زعفران توسط کمیسیون توسعه صادرات و واردات اتاق بجنورد درآینده نزدیک خبرداد.

تشکیل اتحادیه زعفران توسط کمیسیون توسعه صادرات و واردات اتاق بجنورد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی، محمد صمدی، با ابراز خرسندی جهت تشکیل جلسه کمیسیون های تخصصی اتاق در ارتباط با تشکیل اتحادیه زعفران گفت: هر گونه همکاری و مساعدت برای بهبود و توسعه پیشرفت استان در این زمینه از سوی اتاق بازرگانی انجام می گیرد.

وی افزود: دراین خصوص پیشنهادات و نظرات خود را درباره دستور جلسه  اعلام فرمایند تا توسط کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق بجنورد نیز به کشت زعفران در سایر کشورها اشاره کرد و گفت: این طلای قرمز روز به روز در اقصی نقاط جهان در حال گسترش است.

حسنعلی مرادیان افزود:  از این رو خراسان شمالی هم با توجه به اقلیم آب و هوایی و کم آبی کشور و زمین های فراوان به کاشت این محصول در شهرستان فاروج ( قطب کاشت زعفران )، شیروان و جاجرم و دیگر روستاهای این مناطق پرداخته است.

وی اظهار داشت: دراین زمینه ما می توانیم به قطب صنعتی صادراتی تبدیل شویم  ولیکن با توجه به کشت سنتی زعفران پتانسیل لازم را نداریم و نمی توانیم به خوبی بهره برداری کنیم.

وی ادامه داد: زیرا در تمام کشورهای پیشرفته کاشت محصولات به صورت مکانیزه انجام می شود و هیچ گونه کاشتی به صورت سنتی انجام نمی گیرد.

مرادیان افزود: با توجه به امر مکانیزه شدن برای این محصول در ابتدا نیاز به آموزش داریم که بایستی به کشاورز از طریق آموزش های لازم مثل برگزاری دوره های آموزشی سمینار ها، پخش ویدیوهای آموزشی و ... برای(  کاشت –داشت – برداشت –بسته بندی-صادرات  )انجام پذیرد.

پرهامی، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بجنورد نیز  از نحوه داشت، کاشت، برداشت زعفران چه به صورت علمی چه تجربی به نکات ارزنده ای اشاره کرد و گفت:  این گیاه بسیار حساس و در عین حال سرسخت در مناطق گرمسیری و در نقاطی که آب و هوای معتدل داشته و دارای تابستان های گرم و خشک و آفتابی و پاییز و زمستان نسبتا ملایم دارد، به خوبی رشد می کند و می شود در این مناطق کاشت زعفران را انجام داد.

 وی افزود: در تهیه زمین به منظور کاشت زعفران لازم است توجه و دقت خاصی معمول شود ابتدا در فرصتهای مناسب در پائیز یا زمستان زمین مورد نظر را شخم عمیق می‌زنند

محمدی کارشناس بازرگانی و صادر کننده استان نیز گفت: زعفران ارگانیک،  شیوه ای از کشاورزی است که طی آن در هیچ یک از مراحل کاشت تا برداشت، جمع آوری و بسته بندی  محصول از کود شیمیایی استفاده نمی شود .

وی افزود: با بالا بردن دانش کشاورزان و ایجاد تشکل ها می توانیم مهمترین اتفاق حذف واسطه گری ها را داشته باشیم تا سود اصلی به صادر کننده و تولید کننده برسد .

محمدی ادامه داد: همچنین اتاق بازرگانی با ایجاد این تشکل میتواند نقطه مشترک بین کشاورز و صادر کننده باشد  تا هزینه های هنگفت کاهش یابد ، روند اعتماد سازی به سرعت انجام گیرد تا سود اصلی دلال ها به حداقل برسد یا حذف شود.

جاجرمی عضو کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بجنورد از ایجاد دفتر در گرجستان خبر داد و گفت دوستانی که در این زمینه فعالیت دارند میتوانند محصولات خود را به مسئول کمیسیون اتاق تحویل دهند تا در صورت نیاز به آن کشورها صادرات انجام بگیرد. 

برچسب‌ها