وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، در راستای برنامه گروه‌های کاری نشست ضد ایرانی ورشو، قرار است 29 و 30 مهرماه نشستی با موضوع امنیت دریایی به میزبانی بحرین برگزار شود.

بحرین میزبان یک نشست آمریکایی درباره امنیت دریانوردی

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای عصر دوشنبه (به وقت واشنگتن) جزئیاتی درباره نشست‌های آتی گروه‌های کاری بر آمده از دل نشست ضد ایرانی بیست و پنجم بهمن ماه ۱۳۹۷ ارائه داده است.

در این بیانیه با تاکید بر اینکه هدف از نشست ورشو، «تقویت امنیت در خاورمیانه و افزایش همکاری‌های منطقه‌ای» بوده، درباره نتایج آن تبلیغ شده است؛ نشستی که چهره‌های مطرح آمریکایی و غربی آنرا «شکست‌خورده»(+ )، «شرم‌آور» (+ ) و «سیرک» (+ ) خوانده بودند.

وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: «فوریه ۲۰۱۹ نمایندگان بیش از ۶۰ کشور جهان، اتحادیه اروپا و ناتو در نشست ورشو برای ایجاد یک آینده توام با صلح و امنیت در خاورمیانه شرکت کردند. در بیانیه پایانی این نشست، آمریکا و لهستان ایجاد هفت گروه کاری را اعلام کردند: ۱- مقابله با تروریسم و تامین مالی اقدامات غیرقانونی، ۲- عدم اشاعه موشکی، ۳- امنیت هوانوردی و دریایی، ۴- امنیت سایبری، ۵- امنیت انرژی، ۶- مهاجرت و مسائل انسان دوستانه و ۷- حقوق بشر. این گروه‌های کاری در سطح کارشناسی دیدار خواهند کرد».

این وزارتخانه با این ادعا که کشورهای جهان در حال همکاری با واشنگتن و ورشو برای دستیابی به اهداف نشست‌ها هستند.

طبق اعلام دستگاه دیپلماتیک آمریکا، کره جنوبی هفتم و هشتم اکتبر (۱۵ و ۱۶ مهرماه) میزبان نشست گروه کاری درباره امنیت سایبری است و قرار است واشنگتن دهم و یازدهم اکتبر (۱۸ و ۱۹ مهر) میزبان نشست گروه کاری درباره حقوق بشر باشد.

وزارت خارجه آمریکا از برگزاری نشست گروه کاری «امنیت هوانوردی و دریایی» به میزبانی بحرین در تاریخ ۲۱ و ۲۲ اکتبر (۲۹ و ۳۰ مهر) خبر داد.

پیش از این «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران خبر داده بود که بحرین میزبان نشستی درباره «امنیت تردد دریایی» خواهد بود اما به تاریخ دقیق این نشست اشاره نکرده بود.

طبق اعلاو وزارت خارجه آمریکا، رومانی ۱۴ و ۱۵ نوامبر (۲۳ و ۲۴ آبان) میزبانی نشست گروه کاری عدم اشاعه موشکی خواهد بود و ۲۴ و ۲۵ اکتبر (۲ و ۳ آبان) لهستان از نشست گروه کاری امنیت انرژی میزبانی می‌کند.

برنامه اعلامی وزارت خارجه آمریکا در حالی منتشر شده که بسیاری محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران درباره نشست ضد ایرانی لهستان گفته بود: «تقریبا ۹۰ درصد حاضران در نشست ورشو، با اکراه در آن شرکت کرده بودند و همه به ما می گفتند به خاطر نوع روابط شان با آمریکا و نوع فشاری که آمریکا اعمال کرده بود، انتخاب دیگری نداشتند (جزئیات بیشتر).

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها