فرمانده انتظامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه مقابله با سلاح یکی از دستور کارهای جدی نیروی انتظامی است، از انهدام ۱۸ باند خرید و فروش سلاح در این استان طی یکسال اخیر خبر داد.

انهدام ۱۸ باند خرید و فروش سلاح در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین ، سردار محمد کاظم تقوی صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار در ستاد فرماندهی انتظامی خراسان رضوی برگزار شد، ضمن تبریک این مناسبت به اصحاب رسانه، گفت: تعامل رسانه با نیروی انتظامی شرایط خوبی فراهم کرده و اجازه نداده اتفاقات خراسان رضوی و مشهد مورد سوءاستفاده رسانه‌های معاند قرار بگیرد.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی با اشاره به اقدامات یک سال اخیر، بیان کرد: تجمیع ۱۱۰ در این استان یکی از اتفاقاتی است که در این بازه زمانی اتفاق افتاد و برنامه‌ریزی شده بود که برای خدمات بهتر ۱۱۰ شهرستان‌ها با مرکز استان تجمیع شوند، هدف محقق شد و اکنون تمام مراکز ۱۱۰ این استان با هم تجمیع شده‌اند، البته در ابتدا این طرح، کمی فراز و نشیب داشت که اکنون برطرف شده است.

وی به آمار تماس‌های مردمی با سامانه ۱۱۰ هم اشاره و اظهار کرد: افزایش ۳۲ درصدی تماس ۱۱۰ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته‌ایم، به‌طوری‌که بیش از ۸۹۰ هزار تماس از ابتدای سال با ۱۱۰ برقرار شده است.

تقوی ادامه داد: از این تعداد، ۸۱۴ هزار تماس منجر به عملیات شده که نسبت به سال گذشته باید گفت، تماس‌های منجر به عملیات ۵۵ درصد افزایش یافته است.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی با بیان اینکه ۱۸ درصد تماس‌ها برای راهنمایی و مشاوره بوده است، عنوان کرد: ۱۲ درصد تماس‌ها غیرقابل رسیدگی یا غیرمرتبط بوده‌اند و بخش کوچکی هم تماس‌های مزاحمی بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که مردم اخیرا زیاد با ۱۱۰ بیان می‌کنند، مشکلات جای پارک یا پارک شدن یک خودرو در حریم ملک شهروندی دیگر است، گفت: روزانه ۷ درصد تماس‌ها در رابطه با مشکلات جای پارک است، پیدا کردن شماره تماس از روی شماره پلاک و تماس گرفتن با راننده خاطی یک پروسه زمان‌بر بوده که دیده هم نمی‌شود و بعضی مواقع افراد به خاطر عجله‌ای که دارند، شاکی می‌شوند.

تقوی با بیان اینکه ۱۰۰ خط را برای سامانه ۱۱۰ برنامه‌ریزی کرده‌ایم، ادامه داد: اکنون ۴۰ خط فعال داریم و به محض اینکه احساس کنیم این تعداد پاسخگوی نیاز شهروندان نیست، تعداد آن را افزایش می‌دهیم.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی به بحث کشفیات مواد مخدر هم گریزی زد و اضافه کرد: طی یک سال اخیر میزان کشفیات مواد مخدر بیش از ۱۲ تن و ۲۰۰ کیلو بوده که در کنار آن ۱۷ باند مواد مخدر را نیز منهدم کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه طبق آمارها ورود مواد مخدر خراسان رضوی کاهش داشته، اظهار کرد: با همه توان پیگیر این موضوع هستیم و دستگیری‌ها و مقابله‌های ما ۱۴ درصد افزایش داشته، در عین حال کشفیات مقدار کمی کاهش یافته است.

تقوی خاطرنشان کرد: در برخورد با معتادان متجاهر هم در حال حاضر ظرفیت کمپ‌ها تکمیل شده و ۶ هزار و ۵۰۰ معتاد را توافق کرده‌ایم، به محض اینکه توافق اجرایی شود نسبت به جمع‌آوری معتادان اقدام می‌شود و البته پاکسازی برخی مناطق اهمیت بیشتری دارد.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی به آمار تصادفات هم اشاره و عنوان کرد: تصادفات جاده‌ای در مجموع نسبت به سال گذشته کاهش ۶ درصدی جان‌باختگان در جاده را داشته‌ایم.

وی یادآور شد: اگرچه تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی ۴ درصد افزایش داشته، اما داخل شهرها کاهش ۲۲درصدی تصادفات را داشته‌ایم که در مجموع برآیند میزان تصادفات استانی کاهش ۶ درصدی را نشان می‌دهد.

تقوی بیان کرد: برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت سازمان‌ها و مردم در ایجاد امنیت و کمک به نیروی انتظامی، دستورالعمل‌هایی از وزارت کشور مجمع خیرین امنیت‌ساز هم در خراسان رضوی شکل گرفته که به زودی آغاز به کار می‌کند.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی به بحث تجمعات هم اشاره و تصریح کرد: اگرچه فراخوان‌های سایت‌ها و رسانه‌های معاند نظام، افزایش داشته، اما مردم در مجموع نسبت به گذشته بسیار خوب ظاهر شدند و به آنها جواب نه دادند که سبب کاهش ۳۹ درصدی این تجمعات در این استان شد.

وی با بیان اینکه سرقت‌ها نسبت به سال گذشته افزایش داشته، ادامه داد: افزایش سرقت‌ها نگرانی ما را برانگیخته و از شما اصحاب رسانه برای این موضوع کمک می‌خواهیم تا موفقیت‌مان بیشتر شود.

تقوی متذکر شد: در مورد نزاع و نزاع‌های دسته‌جمعی باید با اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه ظرفیت و تحمل مردم افزایش یابد، در عین حال برخورد قاطع با شرارت و ناامنی داریم حمایت کامل و قاطع دستگاه قضایی را خواستاریم.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگرچه افزایش ۱۱۸ درصدی  وقوع جرایم رایانه‌ای را داشته‌ایم، اما هم در حوزه کشف جرایم مالی، جعل و رایانه‌ای اقدامات بسیار خوبی از جمله فعال کردن پلیس فتا در همه شهرستان‌های این استان و افزایش پایگاه‌های پلیس فتا به 6 پایگاه در مشهد انجام شده است.

وی تصریح کرد: مقابله با سلاح  یکی از دستور کارهای جدی نیروی انتظامی است، در سال گذشته بیش از ۳۲۵ قبضه سلاح کشف کردیم و همچنین باندهای خرید و فروش سلاح شناسایی و منهدم شد و در آخرین عملیات، ۱۸ قبضه سلاح شکاری را کشف و ضبط کردیم.

تقوی افزود: موفقیت‌هایی در مبارزه با عوامل فساد و توزیع‌کنندگان اقلام ضدفرهنگی هم داشته‌ایم که امیدواریم بتوانیم مشهد را شایسته یک کلانشهر مذهبی اداره کنیم، در همین رابطه راه‌اندازی گشت رضویون که تعامل نیروی انتظامی و بسیج بوده، ظرفیت بسیار خوبی در ایجاد امنیت برای مردم ایجاد کرده است.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی با بیان اینکه در بحث برخورد با اتباع غیرمجاز هم افزایش ۲۰ درصدی داشته‌ایم، ادامه داد: مقابله با قاچاق با توجه به نامگذاری سال که رونق تولید بوده، از اولویت‌های ما است که توفیقات خوبی داشته‌ایم.

وی اظهار کرد: احداث کلانتری در دستور کار نداریم، اما ۴ کلانتری را ارتقا می‌دهیم و ایستگاه‌های پلیس را در اماکنی که جغرافیای جرم باشد ایجاد می‌کنیم، در عین حال محدودیت‌هایی که در بحث استخدام و به کارگیری نیرو در کشور است برای ما هم وجود دارد.

تقوی با بیان اینکه در بحث سرقت‌های مسلحانه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش دو برابری داشته‌ایم، عنوان کرد: در بعضی مواقع سلاح قلابی بوده است.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی افزود: قتل معوقه نداریم، اما استفاده از سلاح در نزاع‌های ما افزایش پیدا کرده است و آخرین قتل هم دیشب کشف شد که پس از کشف جنازه، قاتلان هم دستگیر شدند و به جرم خودشان اعتراف کردند.

وی یادآور شد: سرقت به عنف افزایش داشته است که با اجرای طرح‌های ویژه آن را کاهش می‌دهیم و در همین رابطه یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم، استفاده از موتورسیکلت با قدرت مانور بالا توسط برخی سارقان است که در انضباط شهری خلل ایجاد کرده و از طرفی سبب تلفات در تصادفات است که با همکاری استانداری و شهرداری مشهد برنامه‌ای برای این موضوع عملیاتی می‌کنیم.

تقوی در خصوص نقش بانوان پلیس در خراسان رضوی تصریح کرد: مشهد تنها شهری در کشور است که کلانتری بانوان را در حوزه ثامن دارد و تمام امور آن از صفر تا ۱۰۰ به وسیله زنان اداره می‌شود.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی افزود: بانوان پلیس ماموریت‌های متنوعی در زمینه کشف اولیه فساد، امر به معروف و نهی از منکر، بدرقه و نگهداری متهمان زن و مقابله با جرایمی که در حوزه زنان است را به عهده دارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد تعیین تکلیف «چَلّوها» در حاشیه شهر مشهد به خصوص شهرک شهید رجائی گفت: با اتفاقاتی مانند نزاع‌های مسلحانه که توسط چَلُوها در قلعه ساختمان اتفاق می‌افتد برخورد جدی می‌کنیم، اگر مستندی وجود دارد مبنی بر اینکه از متهمان اصلی نزاع‌ها، فردی پس از دستگیری، توسط قوه قضائیه  آزاد شده‌اند، ما از دادستان پیگیری می‌کنیم.

تقوی اظهار کرد: موضوع تعیین تکلیف این افراد بی‌هویت، یک موضوع کشوری است و در دستور کار وزارت کشور قرار گرفته و امیدواریم با پیگیری‌هایی که از طریق شورای تأمین این استان داریم، زودتر طرح در وزارت کشور به تصویب برسد و این موضوع تعیین تکلیف شود.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص خط سوم اتوبوس‌های تندرو بی.آر.تی هم گفت: در این طرح هم باید تسهیل ترافیک و رفت و آمد رعایت و هم حقوق کاسبان منطقه مد نظر قرار گیرد.     

وی گفت: بیش از ۲ هزار مزرعه بیت کویین در شهرهای مختلف این استان کشف شده، اما به لحاظ اینکه یک فضای پیچیده‌ای است، اگر جزئیات آن در رسانه‌ها منعکس شود ممکن است سبب ترویج این جرم شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها