حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم بهاری گفت: در تاریخ آمده است که بیعت با علی علیه السلام سه روز طول کشید. یکصد و بیست هزار نفر در آن سه روز در محل غدیر که محل جدا شدن کاروان ها از هم بود با امام بیعت کردند و در حجه الوداع پیامبر بر امام خود تبریک گفتند. ابلاغ ولایت امیرالمومنین علیه السلام به مسلمانان آنقدر مهم است که قرآن کریم در خصوص زکات دادن در حال رکوع ولی بعد از پیامبر اکرم را به مسلمانان معرفی می کند.

ولایت تحقق امر نبوت است/ اطاعت ازولی؛اطاعت از خداست

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم بهاری در گفت و گو با قدس آنلاین درخصوص اهمیت انتخاب ولی خدا برروی زمین در محل غدیر خم گفت:  با مروری بر تاریخ می توان به جرات گفت پیامبرانی که توسط پروردگار عالم به عنوان نبی بر روی زمین مبعوث شده اند دارای چندین جانشین بعد از خود بوده اند؛ به عبارتی می توان گفت هیچ پیامبری بی جانشین نبوده است. وجه تمایز انبیای الهی با پیامبر رحمت در آن است که بعد از رحلت آن پیامبر برخی از جانشینان به مقام نبوت نیز رسیدند مانند جناب هارون که بعد از برادرش حضرت موسی علیه السلام به نبوت رسید.اما مبنای بعد از وجود مبارک حضرت محمد (ص) به عنوان رسول خاتم این بود که جانشینان وی از مقام امامت برخوردار شوند نه مقام نبوت.

وی در ادامه درباره تفاوت مقام امامت و نبوت بیان داشت: براساس آیات قرآن و روایات دینی و اشاراتی که از پروردگار متعال؛ نبی اکرم(ص) و ائمه اطهار علیهم السلام به ما رسیده؛ جایگاه ولی همان جایگاه نبی است و تفاوتی درآن وجود ندارد. اینکه قرآن کریم بیان می کند اولی الامر همان جایگاه رسول را دارد اطاعت از او را اطاعت از خدا و  پیامبر می داند به معنای تثبیت جایگاه ولایت است.

این کارشناس دینی اظهار داشت: آیات بسیاری در قرآن کریم اهمیت ولایت را برشمرده اند چرا که مساله اطاعت از ولایت به معنای اطاعت از پروردگار عالم است. وجود مبارک امام موسی بن جعفر(ع) زمانی که فردی از ایشان می پرسند آیا جانشینی علی علیه السلام برایتان ارزشمند است یا فرزند او بودن چنین می فرماید: جانشین علی بودن صاحب ارزش و مقام است نه اینکه فرزند او باشم؛ لذا مساله ولایت وامامت یک امر الهی است و وجود مبارک ائمه معصومین منسوب الله هستند وسید الوصیا و ولی اولیای الهی وجود مبارک امام علی علیه السلام است که در روز عید غدیر خم پیامبر دست او را بالا گرفت و بعد از ان خطبه طولانی و پر فیض و پر مغز وجود مبارک امام علی علیه السلام  را به عنوان جانشین خود معرفی کرد و فرمود:" من کنت مولا فهذا علی مولا ".

 حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم بهاری با اشاره به سخنان پیامبر در خصوص امام علی  گفت: هر کسی با علی دوستی کند با من و خدا دوست است و هر کسی که با علی دشمنی کند؛ دشمن من و خداست؛ بغض و کینه به علی بغض وکینه به پروردگارعالم است یعنی اهمیت جایگاه ولایت و توجهی که پروردگار عالم به این جایگاه و این شخص دارد. در روایات اسلامی آمده است در روز عید غدیر خم شخصی از منافقین مدینه رو به پیامبر کرد و گفت: داماد و پسرعمویت را به عنوان جانشین و ولی بعد از خودت معرفی کردی کار خودت بود یا خدا؟ پیامبر فرمود: انتصاب علی "من الله "بود. شخص منافق با شک و تردید پرسید: اگر راست می گویی از خدا بخواه تا عذابی بر من نازل کند که در اول سوره مبارکه معارج درباره این سوال کننده منافق آمده که ناگهان سنگی بر سر او آمد و بلافاصله کشته شد.

وی بیان داشت: جریان غدیر جریان عجیبی است که جریان ولایت را اثبات می کند.اهمیت مصافحه و بیعت کردن جامعه اسلامی را با امام و ولی خود نشان می دهد حتی زنان نیز درآن دوره در این امر مهم مشمول بیعت شدند. علامه امینی در الغدیر به این نکته اشاره کرده که  خلیفه اول و دوم مقابل امام علی(ع)  ایستادند و صدا زدند که تبریک بر تو ای ابالحسن، صبح کردی شبی را که امیر بر مومنین شدی .قطعا مساله ولایت آنچنان پر اهمیت است که پیامبر اکرم آن را به این شکل به مردم معرفی می کند که هر چه را که من گفتم علی بر آن حاکم است؛ و هر حکمی که من دادم علی حاکم آن است؛ هر اختیاری که من داشتم بعد از من علی صاحب آن اختیار است. این است عظمت ولایت در منظر رسول وحی.

استاد حوزه تصریح نمود: در تاریخ آمده است که بیعت با علی علیه السلام سه روز طول کشید. یکصد و بیست هزار نفر در آن سه روز در محل غدیر که محل جدا شدن کاروان ها از هم بود با امام بیعت کردند و در حجه الوداع پیامبر بر امام خود تبریک گفتند. ابلاغ ولایت امیرالمومنین علیه السلام به مسلمانان آنقدر مهم است که قرآن کریم در خصوص زکات دادن در حال رکوع ولی بعد از پیامبر اکرم را به مسلمانان معرفی می کند.

حجت الاسلام و المسلمین بهاری درپایان گفت: ام سلمه درباره پیش بینی پیامبر درخصوص ولی بودن امام علی علیه السلام چنین نقل کرده که پیامبر مشغول دوختن کفش بود که بعد از چند دقیقه فرمود: تا چند لحظه دیگر کسی از در وارد می شود که بعد از من بر همه شما ولایت دارد؛ که ناگهان علی ابن ابی طالب از در وارد شد و پیامبر رو به او فرمود: این ولی شما بعد از من است. حضرت رسول (ص) به امام علی (ع) فرمود: بدان تو به من به منزله هارون به موسی؛ بعد از من جانشین منی در حالی که پیامبر نیستی. قطعا هر آنچه دراین باب از سخنان بزرگان اهل سنت در کتاب شریف الغدیر مرحوم علامه امینی آمده اشاره کوچکی است بر حقانیت وعظمت ولایت و جایگاه عید غدیربه جهان اسلام که باید آن را تا ظهور منجی عالم بشریت پاس داشت.

برچسب‌ها