عضو هیئت داوران بخش ملی جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان معتقد است: برای این که شاهد پیشرفت بیشتری در سینمای کودک باشیم باید از زیرساخت ها شروع کنیم و ابتدا سینمای مخصوص کودکان با تمام امکانات مختص آن را داشته باشیم، این در حالی است که در برخی شهرها حتی برای بزرگسالان هم سالن سینمایی نداریم.

اعتلای ژانر کودک منوط به ارتقای زیرساخت های سینمایی آن است

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، امرالله احمدجو، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و عضو هیئت داوران بخش ملی جشنواره فیلم کودک با اشاره به برپایی سالانه جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان و میزان تاثیرگذاری آن در اعتلا و پیشرفت سینمای کودک اظهار کرد: مسلم است که برپایی این رویداد بی تاثیر نیست و به نوعی توجه به سینمای کودک و نوجوان قلمداد می شود، البته برای اینکه یادمان نرود سینمای کودک بخش مهمی از فعالیت های سینمایی است باید بیش از اینها به آن توجه شود، برگزاری سالانه جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان این مسئله مهم را یادآوری می کند. بدون شک این رویداد فرهنگی مفید است و هرچقدر به این عامل مهم و این بخش از سینما که اتفاقاً بسیار حیاتی است، توجه داشته باشیم باز هم کم است زیرا می تواند پایه گذار مسائل بعدی و کلیدی در سینما است چراکه در همه جای دنیا مهمترین گروه مخاطبان سینما را بچه ها تشکیل می دهند و ما هم از این قاعده مستنثی نیستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که بخش قابل توجهی از جمعیت ما را گروه سنی کودک و نوجوان تشکیل می دهد اما چرا حضور پررنگ فیلمسازان کودک در این سینما دیده نمی شود و علیرغم توجهاتی که در ایام برپایی جشنواره به این بخش از سینما می شود شاهد ساخت آثار بیشتر و حضور فیلمسازان باتجربه در این فضا نیستیم، افزود: حقیقتاً دلایل اصلی این مسئله را نمی دانم و کسانی که در این باره تحقیق و بررسی می کنند و ذهنشان متمرکز بر آن است بهتر می توانند پاسخگوی این سوال باشند. اما در نظر بگیرید برای اینکه سینمای کودک از مهجوریت خارج شود باید در وهله نخست در تک تک شهرها یک سینمای ویژه کودک داشته باشیم. از معماری گرفته تا نوع امکاناتی که برای آنها فراهم می کنیم از جمله سالن انتظار، کتاب فروشی خاص کودک، محل بازی، حتی نوع صندلی ها و نحوه اکران و همه مسائل این چنینی باید لحاظ شود و مورد توجه قرار گیرد.

احمدجو در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: اما متاسفانه می دانید که ما در خیلی از شهرها حتی یک سالن سینما هم برای بزرگسالان نداریم چه رسد به اینکه فضای مساعدی برای سینمای کودکان فراهم شود. بنابراین نتیجه می گیریم تا زمانی که این زیرساخت ها اصلاح نشود با این مشکلات مواجه خواهیم بود. امیدوارم توجه بیشتری به این مسئله صورت بگیرد و این قبیل موارد همچون برپایی سالانه جشنواره ها شکل تشریفاتی به خودش نگیرد. هرچند این جشنواره و برنامه های این چنینی به هر نیتی هم که باشد مهم و مفید است اما قطعاً کم خواهد بود و این بخش از فعالیت سینمایی نقص های زیادی دارد که باید آن را جدی بگیریم و درصدد رفع ضعف های آن برآییم.

سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان از 28 مرداد تا چهارم شهریورماه به دبیری علیرضا تابش در اصفهان در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها