کلنگ پروژه فاز2 اورژانس بیمارستان قائم(عج) مشهد سال 1386 به زمین زده شد. گرچه بیش از 12 سال از آغاز این طرح می‌گذرد و حالا این پروژه تکمیل شده است اما همچنان گاه و بی‌گاه فقط وعده بهره‌برداری و افتتاح آن به گوش می‌رسد.

بلاتکلیفی پروژه‌ای که پس از 12 سال به نتیجه نرسید

محبوبه علیپور/

 کلنگ پروژه فاز2 اورژانس بیمارستان قائم(عج) مشهد سال 1386 به زمین زده شد. گرچه بیش از 12 سال از آغاز این طرح می‌گذرد و حالا این پروژه تکمیل شده است اما همچنان گاه و بی‌گاه فقط وعده بهره‌برداری و افتتاح آن به گوش می‌رسد. چنانکه در اواخر تیرماه سال جاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حاشیه «مراسم تجلیل از تلاشگران بسیج فشار خون» از افتتاح این پروژه تا دو هفته آینده خبر داد.

این در حالیست که با گذشت بیش از سه ماه از این قضیه هنوز هم درهای فاز2 اورژانس قائم(عج) به روی مردم باز نشده است. ناگفته نماند که در حال حاضر ده‌ها پروژه در حوزه سلامت در استان خراسان رضوی وجود دارد که هنوز یا به بهره‌برداری نرسیده و یا پس از برگزاری مراسم افتتاحیه نمادین دوباره تعطیل شده و خیری از آن عاید مردم نشده است. از این موارد می‌توان به همراه‌سرای بیمارستان امام رضا(ع) اشاره کرد که این روزها کارکرد انباری را در جوا رپارکینگ این بیمارستان دارد.

*نقدینگی نوشداروی توسعه سلامت

دکتر بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره علل تعویق تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌های حوزه سلامت در استان خراسان رضوی می‌گوید: همزمان با اجرای برنامه طرح تحول نظام سلامت در سال1393 و بر مبنای قانون پنجم و ششم توسعه کشور مقرر شد، برنامه‌هایی همانند افزایش تخت‌های بیمارستانی و ساخت و تجهیز مراکز جامع سلامت انجام شود. از همین رو در استان خراسان رضوی نیز به منظور تکمیل سیستم ارجاع پروژه‌های متعددی آغاز شد. به این ترتیب در راستای تکمیل طرح‌های یاد شده، به پروژه‌هایی با روند تکمیلی 50 تا 90 درصد نیز اعتباراتی تزریق شد. از همین رو مراکز جامع سلامت که بیش از 80درصد پیشرفت پروژه دارند تا دو ماه دیگر تکمیل خواهند شد.

وی در ادامه می‌افزاید: در حال حاضر برخی از پروژه‌ها تکمیل شده اما به بهره‌برداری نرسیده‌اند که بخشی از این قضیه ناشی از مشکلاتی است که در زمینه تکمیل تجهیزات وجود دارد. همچنین بهره‌برداری برخی پروژه‌ها به دلیل تنگناهایی که در جذب نیروی انسانی دارند با تأخیر انجام شده است. البته در سال جاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه‌هایی را برای جذب و استخدام نیروهای دانش‌آموخته دارد که نیروهای مورد نیاز مراکز یادشده نیز تأمین خواهد شد. به هر روی جدی‌ترین چالش در حوزه پروژه‌های یادشده موضوع نقدینگی است که چالشی فراگیر در جامعه محسوب می‌شود که موجب تأخیر و کند شدن روند توسعه در عرصه‌های مختلف همانند حوزه سلامت شده است.

نماینده مردم کاشمر در خانه ملت همچنین خاطرنشان می‌کند: براساس برنامه‌ای که از سوی وزارت بهداشت در زمینه آمایش سیستم درمان تعریف شده، پیش‌بینی‌هایی برای تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌ها صورت گرفته است. به این ترتیب پروژه‌های یادشده اغلب در سه عرصه آموزشی، بهداشت و درمان طبقه‌بندی شده‌اند و بودجه خاصی نیز به آن‌ها تعلق گرفته است. به این ترتیب شاید پروژه بیمارستانی که زیرمجموعه طرح‌های درمانی است دچار تأخیر در روند بهره‌برداری باشد در حالی که مراکز جامع سلامت به عنوان پروژه‌های زیرگروه طرح‌های بهداشتی به سرعت تکمیل و تجهیز شوند.

*استمداد خراسانی‌ها از متولیان پایتخت‌نشین

بنا بر شنیده‌ها جدی‌ترین مشکل بهره‌برداری پروژه فاز2 اورژانس قائم(عج) نیز تأمین تجهیزات و نیروی انسانی است که در همین باره مکاتباتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با وزارت بهداشت صورت گرفته که هنوز نتیجه این تلاش‌ها به فرجام نرسیده است.

برچسب‌ها