وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تفاهم‌نامه همکاری این وزارتخانه با آستان قدس رضوی مسیری روشن از اقدامات مشترک فرهنگی را ترسیم می‌کند.

تفاهم‌نامه همکاری با آستان قدس رضوی مسیری روشن از اقدامات مشترک فرهنگی را ترسیم می‌کند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از آستان نیوز، سید عباس صالحی در مراسم امضاء تفاهم‌نامه همکاری مشترک مابین آستان قدس رضوی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در حضور حجت الاسلام والمسلمین مروی تولیت استان قدس رضوی در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره تعبیر حضرت امام خمینی(ره) که فرمودند «مرکز ایران، آستان قدس رضوی است.»، اظهار کرد: این تعبیر اغراق آمیز و تشریفاتی نبوده و نیست، ما این تعبیر را باور درونی، واقعی و ممتد به اعماق معرفت حکمی، فقهی و ولایی حضرت امام خمینی(ره) می‌دانیم.
وی با بیان اینکه تشیع و اسلامیت ایران مدیون وجود مبارک امام رضا علیه‌السلام است، تصریح کرد: ادای دٍین به وجود مقدس حضرت ثامن الحجج علیه‌السلام را در جهات مختلف می‌توان تبیین کرد و توضیح داد؛ بقاء ایران نیز به این است که این نور، پر فروغ‌تر از آنچه که هست تششع داشته باشد.
صالحی فرهنگ و معارف رضوی را کانون هویت ایران اسلامی دانست و ابراز کرد: بخش قابل توجه و عمیقی از این فرهنگ و معارف مغفول مانده و معادن سر به مُهری بوده که اصلا اکتشاف نشده است، آن مقدار محدود اکتشاف شده نیز به‌نوعی گرفتار خام فروشی است، یعنی ارزش‌های افزوده‌اش باز تولید نمی‌شود که بتوان آن مفاهیم والا را مؤثرتر کند و رسالت ما در هر دو این بخش‌ها بسیار سنگین است.
وی در ادامه با اشاره به امضاء تفاهم‌نامه همکاری مشترک مابین آستان قدس رضوی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: این تفاهم نامه که با عنایت حجت الاسلام والمسلمین مروی رقم خورده است، تمرینی از همکاری‎های مشترک میان دو دستگاه برای اکتشاف نکات بدیع و تازه و بهره‌برداری شایسته از آن‌هاست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه‌های هنر، رسانه و فضا مجازی را از جمله عرصه‌های همکاری مشترک با آستان قدس معرفی و اظهار کرد: وزارت فرهنگ هم خودش توان بالفعلی دارد و هم خط تماس پیوسته‌ای با فعالان حوزه‌های مختلف هنری و رسانه‌ای است، به نظر می‌رسد این تفاهم نامه یک شروع است برای راهی طولانی که امتداد خواهد داشت.
صالحی با اشاره به دقت‌ها و حساسیت‌های در نظر گرفته شده در تنظیم این تفاهم‌نامه، عنوان کرد: خوشبختانه این تفاهم‌نامه همکاری بر خلاف سایر تفاهم نامه‌های رایج که تنها به کلیات اشاره می‌شود، اقدامات و نقشه راهی روشن را ترسیم می‌کند. نگاه ما به این تفاهم نامه کاری سازمانی نیست، بلکه اقدامی دلی است، ما کارهای در دست اقدام در قالب این تفاهم نامه را ذخیره عقبای خود و به نوعی ادای دٍین به آستان نورانی حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانیم.

برچسب‌ها