زاهدان- افزایش قیمت سوخت در کشور بنا بر گفته مسئولان موجب کسادی جایگاه‌های سوخت‌گیری شده است و حاکی از کاهش مصرف در شهرها دارد اما در استانی هم چون سیستان و بلوچستان به دلیل بیکاری و نبود اشتغال قاچاق سوخت در زمره شغل غالب مرزنشینان محسوب می‌شود این آمار با روند افزایشی مصرف سوخت همراه بوده است.

قاچاق سوخت به نام سیستان و بلوچستان به کام دیگران

قدس آنلاین-گروه استان ها: بنزین سه هزارتومانی هرچند از صف خودروها در مقابل جایگاه‌ها کاسته است اما در استان سیستان و بلوچستان به‌ویژه در شهرهای مرزی ازجمله سراوان بر صف سوخت‌گیری افزوده است چون حتی بنزین لیتری ۳ هزار تومان برای قاچاقچیانی که هر لیتر آن را تا ۷ هزار تومان در پاکستان به فروش می‌رسانند خریدوفروش آن صرفه اقتصادی دارد.

البته نکته‌ای که همیشه در قاچاق سوخت پنهان مانده است نقش مافیای سوخت و دست‌های پنهان است که هیچ‌گاه آشکار نبوده و پرونده قاچاق سوخت همیشه به نام مردم سیستان و بلوچستان مفتوح شده است این در حالی است که مردم این استان نقش چندانی در تأمین سوخت قاچاق نداشته و حجم وسیعی از این سوخت از استان‌های هم‌جوار وارد می‌شود.

بنا بر گفته مسئولان قاچاق روزانه ۷ الی ۱۵ میلیون لیتر سوخت و یا کشف ۱۱ میلیون لیتر سوخت قاچاق و توقیف ۲۸۴ دستگاه تانکر حمل سوخت در طی سال جاری خود گواه این مدعاست که جابجایی این حجم سوخت با گالن‌های ۲۰ لیتری و چندین خودروی سواری یا وانت میسر نیست.

فعالیت مافیای سوخت

مسئولان سیستان و بلوچستان برای مهار این مشکل هزار راه نرفته را رفته‌اند و طرح‌های مختلفی ازجمله سهمیه‌بندی؛ طرح کدینگ؛ نصب جی.پی.اس بر روی ناوگان عمومی؛ مسافت شمار و هر اقدامی که شاید امکان مقابله با قاچاق سوخت را داشته از سال‌ها پیش تاکنون انجام دادند اما بازهم نتوانستند به این مشکل خاتمه دهند.

قاچاق روزانه ۷ الی ۱۵ میلیون لیتر سوخت با گالن‌های ۲۰ لیتری توسط چندین خودروی سواری یا وانت در مرزهای شرقی  میسر نیست و احتمالاً داستان دیگری داردمافیای سوخت واژه‌ای نیست که  تنها رسانه‌ها آن را تیتر کنند بلکه نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان و امام‌جمعه زاهدان نیز بارها به این موضوع از تریبون نماز جمعه اشاره داشته است و همواره به برخورد با مافیای سوخت و قاچاق شبکه ای تاکید داشته است.

حجت‌الاسلام مصطفی محامی در این رابطه می‌گوید: متأسفانه با مافیای سوخت در این استان روبرو هستیم اما تنها با شخصی برخورد می‌شود که به‌صورت خرده و در راستای تأمین معیشت، اقدام به جابجایی سوخت می‌کند!

وی اظهار می‌کند: برای مقابله با قاچاق فرآورده‌های نفتی، نیازمند عزمی جدی و هماهنگی کلی هستیم تا این مشکل رفع شود.

قاچاق روزانه ۷ تا ۱۵ میلیون لیتر مواد سوختی

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان بابیان اینکه بنا بر آمار روزانه بین ۷ تا ۱۵ میلیون لیتر سوخت در این استان قاچاق می‌شود می‌افزاید: متأسفانه این استان راهرویی برای قاچاق سوخت کشور شده و حتی از مرکز کشور به این استان مواد سوختی انتقال می‌شود.

غلام‌محمد احمدی عنوان می‌کند: روزانه هفت میلیون لیتر فرآورده‌های مختلف نفتی از مبادی چابهار، بندرعباس، کرمان و تربت‌حیدریه به منطقه زاهدان وارد و توزیع می‌شود.

وی بابیان اینکه مصرف بنزین در ۹ ماه گذشته امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۱ درصد افزایش داشته و در ۲ سال اخیر در مصرف بیشتر فرآورده‌های نفتی افزایش نشان می‌دهد عنوان می‌کند: یکی از مشکلاتی موجود در سیستان و بلوچستان ارتزاق بخشی از مردم با فروش سوخت است که به یک کار و فرهنگ عادی تبدیل‌شده است.

صدور بارنامه‌های صوری

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان بابیان اینکه حجم ورودی سوخت قاچاق به سیستان و بلوچستان به نسبت قبل افزایش پیداکرده است اظهار می‌کند:  بعد از اصلاح نرخ بنزین شاهد افزایش قاچاق گازوییل در کشور بودیم.

مجید محبی در خصوص چگونگی ورود حجم انبوهی از سوخت قاچاق به این استان توضیح می‌دهد: متأسفانه بسیاری از سودجویان با صدور بارنامه‌های صوری و فروش سهمیه سوخت به‌صورت آزاد سعی می‌کنند تا سود کلانی را به جیب بزنند.

وی  با اشاره به این موضوع که  ۸۵ درصد سوختی که از مرزهای سیستان و بلوچستان قاچاق می‌شود  از دیگر استانهای کشور مانند اصفهان و تهران و با استفاده از بارنامه جعلی به این استان وارد می شوند می افزاید: در همین راستا تکلیف شده است تا نسبت به رصد بارنامه‌های صادره دقت بیشتری صورت گیرد.

وی بابیان اینکه رقم قابل‌توجهی از ناوگان‌های متخلف در همین راستا شناسایی‌شده است تصریح می‌کند: در مرحله نخست شناسایی تعداد ۴۵۰ دستگاه از این ناوگان‌های متخلف  شناسایی و به مرجع قضایی معرفی شد.

وی با اشاره به اینکه افراد بی‌شماری در کار قاچاق سوخت و انتقال آن به مرزها فعالیت دارند اظهار می‌کند:  برخورد و توقیف خودروهای سوخت بر جزو مصوبات شورای تأمین استان است و نیروی انتظامی در صورت برخورد با این خودروها آن‌ها را توقیف خواهد کرد به‌گونه‌ای که فقط  در ۶ ماه نخست امسال بیش از سه هزار دستگاه خودرو متخلف توقیف و به پارکینگ هدایت‌شده است.

برچسب‌ها