رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: دانشگاه امام رضا(ع) یک دانشگاه مأموریت‌گراست که در جهت رفع نیازهای آستان قدس رضوی در دو بُعد تولید علم و کادرسازی فعالیت می‌کند.

دانشگاه امام رضا یک دانشگاه مأموریت‌گراست

به گزارش قدس انلاین، مرتضی رجوعی اظهار کرد: دانشگاه امام رضا(ع) یک دانشگاه مأموریت‌گراست که در جهت رفع نیازهای آستان قدس رضوی در دو بُعد تولید علم و کادرسازی فعالیت می‌کند که لایه اول خدمت‌رسانی ما مجموعه آستان قدس رضوی است. آستان قدس یک دولت کوچک است و در همه حوزه‌های اجتماعی، فناوری، اقتصادی، مدیریتی و ... همان مسائل و مشکلاتی که در سطح کشور وجود دارد، در این مجموعه نیز نیاز است و برای حل این مسائل ما به پژوهش‌های علمی می‌پردازیم.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین در حوزه پژوهش‌ و تولید علم هدف اول رفع نیازهای علمی آستان قدس رضوی است و در ادامه به رفع نیازهای مشهد، استان، کشور و نیز سطح فراملی می‌پردازیم. بُعد دومی که دانشگاه امام رضا(ع) را از سایر دانشگاه‌ها متمایز می‌کند، مأموریت‌گرایی در تربیت نیروی انسانی متعهد، متخصص و رابطه عاطفی و فکری با اسلام و کادرسازی برای نظام اسلامی است که فعالیت‌هایی را در این زمینه انجام می‌دهیم.   

رتبه دوم دانشگاه امام رضا(ع) در اشتغال دانش آموختگان کارشناسی ارشد

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، افزود: هدف‌ دانشگاه‌ این است که نیازهای جامعه را برآورده کند و آستان قدس رضوی هم به عنوان یک مجموعه‌ای در این اجتماع فعالیت می‌کند و ما هم در این راستا اقداماتی انجام می‌دهیم. براساس آخرین آمار منتشر شده وزارت علوم، دانشگاه امام رضا (ع) پس از دانشگاه علم و صنعت ایران در رتبه دوم دانشگاه‌های کشور به لحاظ درصد اشتغال دانش آموختگان در مقطع کارشناسی ارشد با عدد ۷۶ درصد است.

وی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از این اشتغال‌یافتگان افرادی هستند که در مجموعه آستان قدس رضوی مشغول به کار شدند. توفیق داریم بسیاری از مدیران ما در اماکن متبرکه، معاونت‌های مختلف سازمان مرکزی و نیز سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی فارغ التحصیلان دانشگاه امام رضا(ع) هستند.

رجوعی اضافه کرد: اینکه مطرح کردم دانشگاه امام رضا(ع) یک دانشگاه مأموریت‌گراست با این هدف صورت گرفت که نقش کلیدی را در تعمیق بصیرت دینی و انقلابی دانشجویان ایفا می‌کند و مهم‌ترین آن، ایجاد دو پردیس مستقل خواهران و برادران است. باید این‌گونه عنوان کرد که دانشگاه امام رضا (ع) در دو پردیس مستقل خواهران و برادران پذیرش تک جنسیتی می‌کند بدین معنا که خانواده‌های دغدغه‌مند متدین مذهبی فرزندان خود را می‌توانند در دانشگاه امام رضا(ع) با دو کدرشته محل کاملا مجزا ثبت‌نام کنند. بدین منظور تمامی دانشجویان با آزادی عمل و اراده کامل دانشگاه امام رضا(ع) را به عنوان دانشگاهی که دارای یک محیط امن، تربیتی و مستقل است، انتخاب کنند.

وی عنوان کرد: امیدوارم بتوانیم از ورودی‌هایی با این انگیزه بیشتر استفاده کنیم تا به سمت بهبود و اصلاح فرآیندهای تربیتی و آموزشی گام برداریم و در این جهت به تعمیق بصیرت دینی و انقلابی دانشجو عمیقا بها می‌دهیم و سعی می‌کنیم که از بهترین افراد فکری و معرفتی استفاده کنیم و اکنون هم قاطعانه می‌توانم مطرح کنم که دروازه‌های فرهنگی برای دانشگاه امام رضا(ع) با حمایت‌هایی از آستان قدس رضوی در نظر می‌گیریم و تخصیص می‌دهیم.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، تاکید کرد: هیچ دانشگاهی به اندازه ما در زمینه‌هایی که مطرح شد، کار نمی‌کند؛ به عنوان مثال مباحث مربوط به توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی که دانشگاه امام رضا(ع) مبدع آن بوده است و به عنوان دبیرخانه منطقه ۹ دانشگاه‌های کشور با حکم وزارت علوم در حال انجام فعالیت‌هایی هستیم. توانمندسازی فرهنگی ما در سطح دانشجویان، اساتید و کارشناسان فرهنگی مؤسسات غیردولتی استان‌های خراسان شمالی، جنوبی، رضوی و سمنان صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: اردوهای بصیرتی و معرفتی در قالب اردوهای عتبات راهیان‌نور و نیز برنامه‌های فرهنگی از جمله فعالیت‌هایی است که ما انجام می‌دهیم و می‌دانیم دانشگاه‌های دیگر چنین دغدغه‌ای را ندارند.  موضوعی که دانشجو و فارغ التحصیل دانشگاه امام رضا(ع) را از سایر مؤسسات متمایز می‌کند، تلاش در جهت ارتقاء علمی با اولویت‌ها و تخصص‌های بالاست و دوم ایجاد محیط مطلوب فرهنگی، امن و نیز تربیتی برای ارتقاء مهارت‌های فرهنگی و اجتماعی است.

 ایجاد رشته مدیریت اماکن متبرکه با هدف انتقال تجارب آستان قدس

رجوعی تصریح کرد: ما صرفا مأموریت خود را از طریق ایجاد رشته‌های آموزشی مأموریت‌گرا انجام می‌دهیم و اینگونه نیست که تنها بخواهیم محیط امنی را ایجاد کنیم. یکی از رشته‌های ما، ‌ مدیریت اماکن متبرکه در سطح کارشناسی ارشد با هدف پرورش کارکنان و مدیران است و تنها دانشگاهی هستیم که این رشته را طراحی و مجوزهای آن را دریافت کردیم. اکنون چهار الی پنج دوره است که برای این رشته پذیرش دانشجو داریم و هدف ما در این زمینه انتقال تجارب آستان قدس رضوی است.

وی گفت: دانشگاه امام رضا(ع) در سال جاری بیستمین ساگرد آغاز فعالیت رسمی خود را پشت سر می‌گذارد و یک دانشگاه غیردولتی وابسته به آستان قدس رضوی است که از لحاظ تعداد دانشجو و اعضاء هیأت علمی تقریبا بزرگترین دانشگاه غیردولتی ایران از بین ۳۲۰ دانشگاه غیر دولتی که در کشور فعالیت می‌کنند، محسوب می‌شود.   

 تحصیل ۷۰۰۰ دانشجو در دانشگاه امام رضا

رئیس دانشگاه امام رضا(ع)، افزود: دانشگاه امام رضا(ع) در حال حاضر ۷۰۰۰ دانشجو در دو پردیس مستقل خواهران و برادران دارد که ۴۰۰۰ دانشجو در پردیس خواهران و حدود ۳۰۰۰ دانشجو هم در پردیس برادران مشغول به تحصیل هستند. ۸۰۰ دانشجوی خارجی از هشت ملیت در دانشگاه امام رضا(ع) حضور دارند و این مجموعه تنها دانشگاه غیردولتی ایران است که هم مرکزآموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبان‌ها و هم دفتر امور خدمات کنسولی به دانشجویان خارجی را دارد که خدماتی در این زمینه به آن‌ها ارائه می‌کند.   

وی تصریح کرد: دانشگاه امام رضا(ع) ۶ دانشکده مهندسی، علوم اداری، علوم انسانی، معماری و شهرسازی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، علوم تربیتی و روانشناسی دارد و ۱۸ رشته در مقطع کارشناسی و نیز حدود ۴۰ رشته در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد. باید گفت دانشگاه از تمام مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و حتی کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری را در رشته معارف اسلامی با دوگرایش علوم قرآنی و فقه مبانی برخوردار است. در حال حاضر ۶۱ عضو هیأت علمی تمام وقت و  ۵۰۰ استاد مدعو در پردیس‌ها برای تدریس به دانشجویان حضور دارند.    

رجوعی اضافه کرد: فلسفه ما در جذب دانشجوی خارجی با این رویکرد است که دانشجویان از کشورهای مسلمان هستند و در حقیقت می‌توانیم تعاملات فکری و معرفتی با یکدیگر داشته باشیم و افراد بیشتری جذب و فعالیت‌های خود را در این جهت توسعه ‌دهیم.  در حال حاضر ما فارغ التحصیل دانش‌آموخته خارجی کم داریم، اما این ۸۰۰ نفر قطعا در دو سال آینده در مقاطع تحصیلات تکمیلی فارغ التحصیل می‌شوند و ما دو سال آینده می‌توانیم آمار بدهیم که ۱۰۰۰ فارغ التحصیل خارجی از کشورهای عراق، افغانستان، سوریه، یمن، پاکستان، نیجریه و تانزانیا داریم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها