سرانجام پس از گمانه زنی‌های مختلف رسانه ای صبح روز دوشنبه کنفدراسیون فوتبال آسیا از طریق دبیرکل خود نامه‌ای را در ارتباط با پیشنهاد کمیته مسابقات لیگ قهرمانان فوتبال آسیا به فدراسیون فوتبال ارسال کرد تا شائبه‌های به وجود آمده در خصوص این ماجرا روشن شود. داتو ویندزور جان، دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران شرایط حضور تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا را اعلام کرد.

ایران زیر بار«برجام» فوتبال آسیا نرفت

قدس آنلاین: سرانجام پس از گمانه زنی‌های مختلف رسانه ای صبح روز دوشنبه کنفدراسیون فوتبال آسیا از طریق دبیرکل خود نامه‌ای را در ارتباط با پیشنهاد کمیته مسابقات لیگ قهرمانان فوتبال آسیا به فدراسیون فوتبال ارسال کرد تا شائبه‌های به وجود آمده در خصوص این ماجرا روشن شود. داتو ویندزور جان، دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران شرایط حضور تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا را اعلام کرد.

*تله AFC

AFC در این نامه به ایران اعلام کرد که در گام نخست، تیم‌های استقلال و شهرخودرو، پلی‌آف نخست خود را در زمین بی‌طرف برگزار کنند. در گام دوم نیز تیم‌های ایرانی که در مرحله گروهی حضور دارند در سه بازی دور رفت مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به عنوان تیم میهمان در زمین رقبای خود بازی کنند تا بر این اساس موضوع بازی در زمین ایران در این زمان نیز به نوعی حل شده باشد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا همچنین پیشنهاد داده که پس از این مراحل، در ماه‌های آینده مجدداً درباره میزبانی ایران تصمیم‌گیری خواهد شد. در این صورت اگر با میزبانی ایران در لیگ قهرمانان آسیا موافقت شد سه بازی پایانی تیم‌های ایرانی در ایران برگزار می‌شود و تیم‌های ایرانی می‌توانند در سه دیدار متوالی از رقبای خود در خانه پذیرایی کنند. البته این شرایط شامل حال بازی‌های رو در رو با نمایندگان عربستان نمی‌شود.

*پاسخ قاطع ایرانی‌ها

پس از دریافت این نامه همان‌طور که انتظار می‌رفت مسئولان وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و چهار باشگاه حاضر دور هم جمع شدند تا به صورت رسمی به این پیشنهاد پاسخ داده شود، پس از نزدیک به دو ساعت بحث و همفکری سرانجام فدراسیون فوتبال همان‌طور که انتظار می‌رفت زیر بار این پیشنهاد نرفت و درنامه ای رسماً اعلام کرد تا مادامی که تضمین اصولی و قطعی وجود نداشته باشد که میزبانی ایرانی‌ها در خاک ایران قطعی باشد.

در متن اطلاعیه فدراسیون فوتبال آمده است: با عنایت به نامه مورخ ۲۰ ژانویه دبیرکل کنفدراسیون خطاب به دبیرکل فدراسیون فوتبال، جلسه‌ای امروز تشکیل و پس از بحث و تبادل نظر تصمیمات به شرح ذیل به اطلاع کنفدراسیون خواهد رسید:

 1- به اطلاع می‌رساند باشگاه‌های ایرانی با این استدلال که هیچ دلیل قانونی برای سلب حق میزبانی آنان وجود ندارد اعلام می‌کنند به هیچ عنوان میزبانی خود را به هیچ وجه به خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران منتقل نمی‌کنند.

2- کلیه باشگاه‌های ایرانی حاضر در مسابقات اعلام می‌کنند صرفاً در شرایطی در مسابقات حاضر می‌شوند که کنفدراسیون به صورت رسمی اعلام کنند این باشگاه‌ها از رقبای خود داخل سرزمین جمهوری اسلامی میزبانی می‌کنند.

3- در صورت قبول شرایط فوق توسط کنفدراسیون باشگاه‌های ایرانی صرفاً تغییر زمان برگزاری مسابقات داخل تقویم برگزاری را می پذیرند.

4- مدیران عامل باشگاه‌های ایرانی تقاضا دارند در اسرع وقت جلسه‌ای با رئیس و دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار کنند.

*دنبال ضمانت

اما چرا و به چه علت فدراسیون فوتبال و چهار باشگاه ایرانی با پیشنهاد کنفدراسیون فوتبال آسیا موافقت نکردند؟ از آنجا که تجربیات قبلی نشان می‌داد کنفدراسیون فوتبال آسیا به هیچ عنوان ثبات لازم در تصمیم گیری‌های اینچنینی را ندارد و با فشارهای سیاسی و خارج از حوزه فوتبال تصمیمات خود را تغییر می‌دهد و نمایندگان ایران خواستار تضمین لازم از سوی این مرجع بین‌المللی شدند که فردا در تله بزرگ آن‌ها گرفتار نشوند.

به همین دلیل برای دومین بار ظرف 48 ساعت اخیر مسئولان ایرانی نظر نهایی خود را به صورت رسمی اعلام کردند که زیر بار این موضوع نخواهند رفت تا به صورت رسمی از مواضع و منافع خود دفاع کنند!

*سکوت ستاره‌های ملی

حال سؤال بزرگ اینجاست که چرا در این ارتباط اعضای کادر فنی چهار باشگاه ایرانی حاضر در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و دیگر ستاره‌های شناخته شده فوتبال هیچ اظهارنظری انجام ندادند، در شرایطی که انتظار می‌رفت آن‌ها همانند دیگر موقعیت‌های اجتماعی نسبت به این مسئله واکنش رسمی نشان دهند و به جای سکوت از منافع ملی دفاع کنند.

برخلاف سکوت چهره‌های شناخته شده حوزه فوتبال، رسانه‌های سعودی و غیر ایرانی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس حضوری فعال برای حذف نمایندگان ایران و فشار غیر ورزشی ایفا کردند به شکلی که یکی از خبرنگاران سعودی که در روزهای اخیر در حلقه رسانه ای ضد ایرانی حضور داشت در توییت خود مدعی شدند که بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران گام بعدی این سناریو خواهد بود و تیم ملی ایران با وجود اینکه در دور برگشت مسابقات مقدماتی سه بازی خانگی دارد به احتمال فراوان زیاد باید در عمان یا مالزی به مصاف رقبای خود برود که این مسئله شوک بزرگی به اهالی فوتبال وارد کرد.

هرچند فدراسیون فوتبال به صورت رسمی این خبر را رد کرد اما به نظر می‌آید همان‌طور که در ماجرای بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا پیش‌بینی آن‌ها برای نمایندگان ایرانی به وقوع پیوست باید منتظر این اتفاق هم باشیم اما در حال حاضر از سوی هیچ ستاره‌ای و حتی گزینه‌های هدایت تیم ملی هم صدایی در نمی‌آید!

برچسب‌ها