۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
کد خبر: 690689

حال و هوای امروز انتخابات در میان مردم اقبال به سوی اصلاح طلبی نیست و این سنت سیئه ایست که از اصلاح طلبان سراغ داریم که هر وقت احساسی می‌کنند نتیجه با آنها نخواهد بود بهانه‌ای متوسل می‌شوند و جر زنی می‌کنند کما اینکه در انتخابات ۸۸ حاضر نشدند نتیجه انتخابات را بپذیرند و گفتند تقلب شده.

انتخابات غیر رقابتی، رمز عملیات تخریب رقابت از پیش باخته

قدس آنلاین: اصلاح طلبان در واپسین روزهای منتهی به انتخابات مجلس باز هم همان روش و متد قدیمی خود را تکرار و بکار گرفته‌اند و این روزها تبلیغات منفی علیه شورای نگهبان و روند بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های نظارت و صحن شورا را به اوج رسانده و مدام از این می‌گویند که با رد صلاحیت گسترده نامزدهایشان روبرو شده‌اند.

این موج منفی و ضد تبلیغی تا آنجا پیش رفته است که در روزهای گذشته شورای عالی اصلاح‌طلبان در بیانیه‌ای تلویحا از احتمال تحریم خاموش انتخابات توسط این طیف سیاسی سخن به میان آورده و با این ادعا که تکلیف ۱۶۰ کرسی مجلس از پیش تعیین شده اعلام کردند چنانچه دایره انتخاب مردم با تنگ نظری همچنان بسته بماند ما نمی‌توانیم زینت المجالس انتخابات باشیم و به دلیل سلب امکان معرفی فهرست نامزدها از ما، لیست قابل قبولی برای معرفی به مردم نخواهیم داشت.

آمارها سخن می‌گویند

این در حالیست که روز گذشته آمارها و اعداد و ارقامی که عباس کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در پرسش و پاسخ با خبرنگاران درباره انتخابات این دوره ارائه داد، با ادعای اصلاح‌طلبان تفاوت فاحش دارد.

با آنکه اصلاح‌طلبان مدعی هستند بیشتر نامزدهای آنها حداقل چهره های شناخته شده‌شان رد صلاحیت شده و آنها در ۱۶۰ کرسی امکان معرفی نامزد نداشته و در دیگر حوزه ها هم قدرت رقابت جدی ندارند، به گفته کدخدایی بیش از ۵۰ درصد ۴ هزار و ۵۰۰ کاندیدای تایید شده در هیئت‌های اجرایی در مرحله بررسی در هیئت های نظارت و سپس شورای نگهبان احراز صلاحیت شده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین تصریح کرد که از این تعداد  کمی بیش از ۲۰ درصد رد صلاحیت شده‌اند بدین معنا که مابقی نامزدهایی که موفق به حضور در انتخابات نمی‌شوند صلاحیتشان احراز نشده است.

کدخدایی با انتقاد از هجمه ها و پیش‌داوری‌ها در مورد شورای نگهبان صاحب‌نظران سیاسی خیلی در اظهار نظرها عجله نکنند و صبر داشته باشند. این آمار تا پایان وقت مقرر قانونی ما احتمال افزایش دارد. به ویژه تحقیقات محلی که بسیاری از افرادی که به عدم احراز صلاحیت شناخته شده بودند به تایید رسیدند.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: تحقیقات محلی باعث شد تعداد زیادی داوطلبانی که عدم احراز صلاحیت شده بودند، تایید صلاحیت شوند.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: احتمال افزایش مجدد آمار تاییدصلاحیتی‌ها هم وجود دارد. انتظار داریم مقاماتی که اظهارنظر می‌کنند، در چارچوب مسئولیت‌هایشان باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه عده ای شورای نگهبان را متهم به جانبداری از یک جناح خاص متهم کرده اند، گفت: هیچ تفاوتی بین افراد برای ما نیست. تخلف اگر به استناد مدارک و مستندات باشد، هیچ تفاوتی میان افراد برای شورای نگهبان نیست و ما اسناد را بررسی می‌کنیم.

تناقض گویی لیدرها

آمارها حاکیست در تهران که مهمترین و سمبلیک‌ترین حوزه انتخابیه در رقابت میان جریان‌های سیاسی است و این روزها اصلاح‌طلبان مدعی هستند چهره‌های شاخص و لیدرهایشان در این حوزه حذف شده‌اند به گفته  معاون سیاسی استاندار پایتخت، ۳۸۷۹ نفر داوطلب شده بودند که توسط هیات های اجرایی ۳۶۱۱ تایید شدند یعنی حدود ۹۳ درصد تایید شدند. ۲۲۳ نفر توسط هیأت‌های اجرایی رد صلاحیت شدند که از عده‌ای به علت اشکال شکلی پرونده و عده‌ای نیز بر اساس جوابیه چهار مرجع قانونی رد صلاحیت شدند.

شکرالله حسن بیگی امروز در نشستی خبری افزود: در مرحله بعد، رسیدگی به صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت آغاز شد که در این مرحله ۱۲۶۹ نفر توسط هیات نظارت تایید شده‌اند.

در جریان رقسب یعنی جناح اصولگرا همه چیز اما شفاف و علنی است. ، ۱۵۰ کاندیدای ثبت نام کرده و تایید صلاحیت شده این طیف از روز اول معرفی و فهرست‌شان منتشر شد و فرآیند انتخاب فهرست نهایی نیر در قالب شورای ائتلاف اصولگرایان و کمیته انتخاب تبیین گردید و در مراحل پایانی کار انتخاب لیست نهایی قرار دارند.

سوالی که اینجا بوجود می‌آید اینست که از میان ۱۲۶۹ داوطلب تایید صلاحیت شده در تهزران به عنوان نمونه که ۱۵۰ نفر انها متعلق به طیف اصولگرا بوده‌اند، سهم اصلاح‌طلبان آنگونه که مثلا محمود صادقی مدعی شده‌است به اندازه ۳۰ کرسی تهران هم نیست؟ آیا می‌توان این ادعا را باور کرده و پذیرفت؟

اگر ادعای این طیف از اصلاح‌طلبان و آنچه شورای عالی آن‌ها نام گرفته  دست است، تاکید محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید بر اینکه ما در حال حاضر اصلی‌ترین جریان این کشور و نظام را نمایندگی می‌کنیم و بنا داریم در انتخابات پیش رو لیست کاملا اصلاح‌طلبانه ارائه کنیم، چه معنایی دارد!؟ جز اینکه در درون اصلاح‌طلبان هم اختلافات آنقدر جدی است که تناقض‌های لیدرها حقیقت‌های پشت پرده را گاه نمایان و قابل دسترس می‌کند.

رئیس فراکسیون امید هم البته همسو با دیگر جریانهای این طیف از رد صلاحیت گسترده نامزدهای این جناح سخن می‌گویدف اما می‌افزاید: اتفاقی که در این دوره افتاد، دفعه اول نیست که افتاده است؛ سال ۸۶ نیز ما این مقدار رد صلاحیت‌ها را داشتیم و کسانی نیز که تایید شدند، انصراف دادند؛ علت انصراف نیز ردصلاحیت‌های گسترده عنوان شد.

عارف اما در همین مصاحبه می‌افزاید: در انتخابات مجلس (دهم) که ما در خوشبینانه‌ترین حالت فکر می‌کردیم ۵۰ الی ۷۰ کرسی را به دست بیاوریم، توانستیم حدود ۱۳۰ نفر را با لیست امید به مجلس بفرستیم.

حال باید پرسید چگونه اصلاح طلبان  که در دوره قبل نیز مدعی بودند با رد صلاحیت گسترده روبرو شدند اما در انتخابات به ادعای خودشان ۱۳۰ کرسی بدست آورده و حتی ادعا کردند که فراکسیون اکثریت در مجلس هستند.

حمیدرضا ترقی نائب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره رویکرد اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم می‌گوید: اصلاح‌طلبان بنا دارند نامزدهای این گرایش سیاسی را چراغ خاموش وارد مجلس کرده و بعد از رأی‌آوری اعلام کنند که این‌ها نامزدهای مورد حمایت آنان بوده‌اند.

وی با بیان اینکه اصلاح طلبان وقتی می‌گویند نامزدی ندارند، جوسازی است، می‌افزاید:  اصلاح‌طلبان در مقاطعی که دچار ریزش و ضعف سرمایه اجتماعی می‌شوند و احتمال رأی‌آوری خود را پایین می‌بینند، دست به گریه و زاری و مظلوم‌ نمایی می‌زنند.

جر زنی پیش از رقابت

به نظر می‌رسد در این دوره هم روش اصلاح‌طلبان آنگونه که احمد علیرضابیگی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس می‌گوید، بکارگیری همان ترفند مظلوم نمایی است. با این تفاوت که جناح اصلاح‌طلب که تخم مرغ‌هایش را در دو انتخابات گذشته در سبد دولت روحانی چیده بود حالا و با وجود آنکه از یکی دو سال پیش علم انتقاد و بازی خوردن در دست گرفته و شعار جد شدن از دولت را سر داده است، می‌داند که همپای دولت امید روحانی دچار افول و ریزش آرا در جامعه شده و می‌خواهد پیشا پیش شکست احتمالی‌اش در انتخابات را به گردن شورای نگهبان بیندازد.

نماینده مردم تبریز و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین می‌افزاید: اساسا مشکل اینست که اصلاح طلبان بواسطه ترس از ناکامی در انتخابات ضعیف ظاهر شدند و چهره‌های ناشناس را به میدان آورده‌اند.

وی خاطرنشان می‌کند: حال و هوای امروز انتخابات در میان مردم اقبال به سوی اصلاح طلبی نیست و این سنت سیئه ایست که از اصلاح طلبان سراغ داریم که هر وقت احساسی می‌کنند نتیجه با آنها نخواهد بود بهانه‌ای متوسل می‌شوند و جر زنی می‌کنند کما اینکه در انتخابات ۸۸ حاضر نشدند نتیجه انتخابات را بپذیرند و گفتند تقلب شده.

پروژه تخریب مجلس مطالبه گرد

امروز به نحو دیگری انتخابات را نه تحریم بلکه ناجوانمردانه تخریب می‌کنند تا مجلسی را که در آن شکست خواند خورد کم وزن کنند.

علیرضابیگی می‌گوید: همین کار را دولت هم کرده و می‌خواهد انتخابات را کم وزن کند. دولت در سال انتخابات بجای آنکه  اقداماتی انجام دهد که  سبب رضایت مردم شده و آنها را مهیای انتخابات کند در ماهای اخیر و یکسال گذشته با تصمیمات خود موجبات نارضایتی مردم را فراهم آورده و با تصمیماتی چون سهمیه بندی بنزین طوری القا کرده که بعد از انتخابات قرار است اتفاقات بدی رخ دهد و زندگی مردم دچار بحران گردد. دولت احساس می‌کند اگر مجلس یازدهم یک مجلس قوی و منتقد باشد ی تواند جلوی بسیاری از برنامه های انها را بگیرد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در مورد هجمه ها به شورای نگهبان در مورد برخورد جناحی و رد صلاحیت یک جناح به ویژه پس از رد صلاحیت ده‌ها نماینده فعلی با بیان اینکه شورای نگهبان بر اساس دعب و روش همیشگی خود عمل کرده، می‌گوید: شاید اعضای شورا هم ملاحظاتی داشته‌اند ولی شان حقوقی آنها اینست که اگر خطایی در جایی رخ داده نباید از آن بگذرند ولو آنکه از سوی یک نماینده رخ داده باشد. باید دید مطالبه مردم چیست آیا مردم هم احساس می‌کنند عملکرد نامعقولی داشته یا نه!؟.  آنچه برداشت می‌شود اینست که علی رغم تمام سم پاشی‌ها در فضای سیاسی و رسانه‌ای از سوی یک جناح کار شورای نگهبان وزن این نهاد را در افکار عمومی ارتقا داده و غیر از این انتظار نبود که در مقابل آنچه در مجلس دهم و نه رخ داد اینگونه عمل کند.

وی تاکید می‌کند: این سمت گیری و هجوم برای تضعیف مجلسی است که پیش بینی می‌شود یک مجلس متفاوت و قوی و مطالبه گر برای مردم باشد.

برچسب‌ها