گرگان- اگر چه این روز ها شنیده می شود که هیچ ویروسی به اندازه کرونا نتوانسته به طبیعت خدمت کند و موجب پاکی هوا، کاهش زباله گردشگران و نفس کشیدن طبیعت در روز خودش سیزدهم فروردین ماه شود اما ظاهرا برای خلیج گرگان مصداق ندارد.

کام تلخ خلیج گرگان از شیوه مقابله با کرونا/نجات خلیج در انتظار اقدام ملی

قدس آنلاین-گروه استان ها- بابک رحیمیان: خلیج گرگان که سال ها به دلیل ورود روان آب های حاوی مواد خطرناک ناشی از کودهای شیمیایی، فاضلاب شهر ها و پساب های صنعتی کامش تلخ بوده است حال این روز ها به دلیل استفاده هزاران لیتر مواد ضدعفونی کننده که دست آخر به کام همین خلیج می ریزد اوقات خوشی ندارد.

هر چند روزگاری این خلیج با دارای بودن عمق بیش از ۳ متر و دارا بودن تبادلات آبی، قابلیت پذیرش و خودپالایی این گونه روان آب های شیمیایی را داشت اما در شرایط فعلی در کنار حفر چاه های متعدد کشاورزی و کاهش فراوان سفره آب زیرزمینی که موجب مکش آب خلیج شده دیگر خبری از پالایش مواد آلاینده نیست.

مواد ضدعفونی بلای جان محیط زیست

همزمان با شیوع ویروس کرونا افزایش مصرف مواد ضدعفونی در خانه‌ها و معابر شهری و روستایی در کنار شبکه ناقص جمع آوری فاضلاب در شهرها و نبود این امکانات در روستاهای استان سبب شده تا حجم بالایی از روان آب های آلوده به مواد گندزدا و شیمیایی به صورت خام روانه رودخانه ها به ویژه خلیج گرگان شود.

در همین رابطه بسیاری از دوستداران محیط زیست دراین استان ادعا می کنند استفاده بیش از اندازه مواد ضدعفونی کننده منجر به تلفات آبزیان، صدف ها و حتی شیوع بیماری های پوستی بین حاشیه نشینان و شناگران خلیج گرگان خواهد شد و با توجه به احتمال خشکی خلیج گرگان، ته نشینی حجم زیاد مواد شوینده در بستر این عرصه خطرات بی‌شماری به همراه خواهد داشتت.

دوستداران محیط زیست ضمن آنکه می خواهند مردم در استفاده از مواد شوینده صرفه جویی کنند هم چنین خواهان وارد مدارکردن و افزایش ظرفیت تصفیه خانه های موجود در شهرهای ساحلی استان مانند بندرترکمن و کردکوی هستند.

در انتظار اقدام ملی

تلف شدن افزون بر ۴۵ هزار قطعه پرنده مهاجر آبزی در خلیج گرگان امسال اگر چه بنا به اعلام سازمان دامپزشکی ناشی از سم «بوتولیسم» بود اما بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند بین این تلفات و آلاینده های ورودی به خلیج گرگان رابطه ای مستقیم وجود دارد.

در همین راستا استاندار گلستان با بیان اینکه اگر شرایط خلیج گرگان به این شکل ادامه پیدا کند و کسی کاری برای نجات آن انجام ندهد ظرف ۴ سال آینده خلیج گرگان با وسعت ۴۰ هزار هکتارخشک خواهد شد بیان کرد: بی توجهی به این خلیج و خشکیدگی آن در آینده به نقطه ای خواهد رسید که مردم شهرهای اطراف آن مجبور می شوند خانه و زندگی خود را رها کنند.

هادی حق شناس گفت: دو متولی در بین دو استان گلستان و مازندران برای نجات خلیج گرگان وجود دارد و لذا نیاز است که به موضوع خلیج گرگان در سطح ملی پرداخته شود.

استاندار گلستان افزود: پیش از این معاون اول رئیس جمهور، سازمان بنادر، مشاورنجات خلیج گرگان و دانشگاه منابع طبیعی برای نجات خلیج گرگان اقدامات و طرح هایی را آماده کرده بودند و لذا بنا شد با دستور معاون اول رئیس جمهورکارگروهی با دستگاه های مربوطه از جمله محیط زیست، استانداری، منابع طبیعی و پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی ایران شکل بگیرد و تا اردیبهشت ماه سال ۹۹ راهکار نهایی نجات خلیج گرگان ارائه شود.

برچسب‌ها