عضو صنف تأمین، تهیه و توزیع تجهیزات پزشکی با بیان اینکه ادعای آمریکا درباره عدم تحریم نظام دارویی ایران، دروغ است، گفت: ایران در برطرف کردن بحران کرونا یکی از بهترین‌ها بود و مدیریت وزارت بهداشت در این زمینه دست‌مریزاد دارد.

آمریکا دروغ می‌گوید که نظام دارویی ایران را تحریم نکرده است/در تولید دستگاه ونتیلاتور حتی از آمریکا جلوتر هستیم

به گزارش خبرنگار  قدس آنلاین؛ دکتر علیرضا چیذری، عضو صنف تأمین، تهیه و توزیع تجهیزات پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در رابطه با تأثیر تحریم‌های آمریکا بر نظام دارو و درمان کشورمان گفت: نظام بانکی جهانی به نوعی تحت سلطه امریکا است .اولاً معاملات جهانی عمدتاً با دلار آمریکا صورت می‌گیرد که خودش ارز ملی این کشور است،دوم اینکه سهامدار بزرگ بانک‌های جهانی امریکایی هستند و سوم اینکه سوییفت یعنی مرجعی که تضمین کننده تراکنش‌های مالی است دست به سینه آمریکایی‌هاست و هرآنچه آمریکایی‌ها بخواهند و بگویند از ترس تحریم انجام می‌دهد.

چیذری افزود: نکته مهم در این میان این است که از کجا معلوم که تراکنش مالی صورت گرفته بین دو کشور مربوط به خرید دارو می‌شود و یا مربوط به خرید پارچه یا مثلاً سلاح است؟ درواقع چون این معامله بین دو طرف صورت میگیرد و سوییفت از مورد معامله بی‌خبر است به اصطلاح نمی‌خواهد به سری که درد نمی‌کند دستمال ببندد و خودش را وارد ماجرایی کند که از ماهیت آن بی‌خبر است و خودش را به واسطه آن در معرض تحریم و فشارهای امریکا قرار دهد.

آمریکا دروغ می گوید که نظام دارویی ایران را تحریم نکرده است

به گفته این عضو صنف تأمین و توزیع تجهیزات پزشکی، سوییفت از همان ابتدا تراکنش‌های مالی را که یک طرف آن ایران است، به بهانه تحریم زیر سؤال برد. بنابراین آمریکا دروغ می‌گوید که ما نظام دارویی ایران را تحریم نکرده‌ایم چراکه وقتی نقل و انتقال پول ایران تحریم است مگر کسی بدون پول کالایی را در اختیار شما قرار دهد؟

وی ادامه داد: خرید و فروش به معنای تبادل اسناد مالی است و وقتی نتوان اسناد مالی را در نظام سوییفت رد و بدل کرد چگونه می‌شود کالایی خرید و فروش شود مگر اینکه قراردادهای دوجانبه بین کشورهایی انجام شود که با ارز ملی خودشان با ایران وارد معامله می‌شوند مثلاً از طریق لیر ترکیه یا روپیه هند یا یوآن چین.خب اینجا سؤالی که مطرح می‌شود این است که مگر معامله ما چقدر تبادل مالی با کشوری مثل هند یا ترکیه داریم و برای حواله دوباره ان باید متوصل به سوییفت شویم که خودش ما را دچار مشکل اصلی می‌کند.

چیذری در رابطه با تأثیر تحریم‌ها در مقابله با شیوع ویروس کرونا در ایران نیز گفت: در رابطه با تأثیر تحریم ها بر واردات دارو و تجهیزات مرتبط با ویروس کرونا نیز با اشاره به اینکه اصل در جهان کنونی بر داد و ستاد و معامله استوار است و هیچ کشوری نمی‌تواند تمام نیازهای خودش را در داخل کشور تولید کند و اگر هم بتواند و بخواهد صرفه مالی برایش ندارد. به عنوان مثال برای تولید ماده اصلی داروی بروفن برای کشور ۸۰ میلیونی مثل ایران آیا صرفه مالی دارد که ماده اصلی این دارو را در داخل کشور تولید کنیم؟ واضح است که پاسخ منفی است.بنابراین شرکت‌ها در دنیا با یکدیگر به تفاهم می‌رسند و هر یک از کشور ها نقشی را در تولید یک دارو برعهده می‌گیرد.

وی افزود: بنابراین اگر بگوییم در رابطه با تمام داروها چه داروهای مربوط به کرونا و دیگر بیماری ها ما خودکفا هستیم  این اشتباه بزرگی است و دلیل اینکه برخی مسئولین این مسئله را عنوان می‌کنند جای سؤال دارد. البته این درست است که ما ۹۰ درصد داروهای مورد نیازمان را خودمان در کشور بسته‌بندی می‌کنیم اما ماده اولیه چند درصد از این داروها ساخت خودمان است؟ این در همه جای دنیا رایج است. درحال حاضر در بحث داروی رانیتیدین این دارو در تمام جهان ریکال شد چرا که سازنده ماده اولیه این دارو چند شرکت خاص بودند بنابراین تولید و فروش این دارو در تمام جهان ممنوع شد.

در زمینه تولید دستگاه ونتیلاتور حتی از آمریکا جلوتر هستیم

وی با تأکید بر این مسئله که مطرح کردن بحث خود کفایی در زمینه دارو مایه مباهات نیست، افزود: بله ما در بحث دارو بسیار بسیار پیشرفته و قدرتمند هستیم اما مثل تمام کشورها واردکننده موادداولیه آن هستیم و برخی دیگر از مواد اولیه را هم خودمان تولید و صادر می‌کنیم مثل تمام کشورها. خوشبختانه در زمینه دستگاه ونتیلاتور ما خیلی جلو هستیم و تقریباً معادل نیاز داخلی خودمان راتولید و تأمین می‌کردیم اما با شیوع کرونا به یکباره دنیا با بحرانی مواجه شد که اگر ازیک دارو یا یک تجهیزات خاص قبلا ۱۰عدد نیاز بود الان به ۱۰۰۰ عدد نیاز پیدا کرده است نه تنها ما بلکه سایر کشورهای دنیا هم بسیار بیشتر از ما دچار مشکل هستند. ما در زمینه ونتیلاتور صاحب دانش بنیان و تکنولوژی هستیم و قطعاتش را هم خودمان تولید می‌کنیم. منتهی فرض کنید ما به یکباره نیازمان افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: در حالی که نه تنها ما بلکه تمام کشورهای دنیا با شیوع کرونا به این سمت حرکت کردند که آنچه در بازار موجود است به نفع سلامتی مردم کشورشان استفاده کنند اما خوشختانه ما به دلیل داشتن دانش و تکنولوژی تولید در وضعیت به مراتب بهتری در جهان و حتی نسبت به آمریکا قرار داریم.

وی در رابطه با میزان ارز تخصیصی به حوزه دارو و تجهیزات هم گفت: با توجه به عنایت و حمایتی که طی سالهای اخیر به بحث تولید ملی شد نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ درصد توان تولیدی‌ها افزایش پیدا کرد. قرار بود به حوزه دارو و تجهیزات حدود ۴ میلیارد و ۲۰۰ هزار یورو اختصاص داده شود اما با توجه به شرایط کشور ان ارز بیشتر از انکه به ماده تمام شده اختصاص داده شود به بخشی از مواد اولیه داده شد در نتیجه کالا ارزان تر تمام شود و در نتیجه مقدار ارز تخصیصی کمتر شد اما متأسفانه یک مقدار این ارز تناسبش درست نبود یعنی به جای ۴ میلیارد و  200میلیون یورو ، ۳ میلیارد و خرده‌ای به این حوزه تخصیص یافت که با توجه به بحرانی که کشور با ان مواجه شد ممکن است کمی فشار به وزارت بهداشت وارد کند.

ایران در برطرف کردن بحران یکی از بهترین‌ها بود/ مدیریت وزارت بهداشت دست‌مریزاد دارد

چیذری در رابطه با تحولاتی که در زمینه تولید دارو و تجهیزات مرتبط با بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور رخ داده است نیز گفت: نکته جالب اینکه ایران در برطرف کردن بحران یکی از بهترین‌ها بود مثلاً شرکت هایی همچون برکت شروع به واردات دستگاه تولید ماسک کردند  و ما به زودی حدود ۴ میلیون ماسک، آن هم فقط از یک منبع وارد بازارمان خواهد شد. در این رابطه هماهنگی قابل تقدیر بسیج، به صورت شبانه روزی از سیستم تولیدی دیگر همچون خیاطی‌ها یا تولیدکنندگان فیلترها برای تولید ماسک استفاده کردند آنهم در شرایطی که بخش‌های بسیاری از کشور در تعطیلات نوروزی به سر می‌برد. دست مریزاد و خسته نباشیدی هم باید به وزارت بهداشت کشورمان بگوییم که در شرایط بحران با مدیریت خوبشان شرایط را به ثبات رسانده‌اند .

وی درباره ریکال شدن داروی رانیتیدین نیز گفت: در فرآیند ساخت این دارو موادی تولید می‌شوند که سرطان زا هستند و هرچه این مواد در فرآیند ساخت تخلیص می‌شوند اما خاصیت سرطان زا بودن آنها از بین نمی‌رود؛بنابراین فواید این دارو نسبت به مضراتش کمتر شده است و بنابراین ایران، سازمان غذا و داروی آمریکا و بسیاری از کشورها و مراکز دیگر تولید و فروش این دارو را متوقف و ممنوع کردند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها