رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در اولین نشست خبری امروز ضمن بیان اولویت ها و تشریح فعالیت های این سازمان از افتتاح بزرگترین پردیس تئاتر در مجموعه باغ کتاب تهران و بررسی ساخت فیلم سینمایی با موضوع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی خبر داد.

کار فرهنگی نیازمند آرامش است/ سازمان مجازی و جهادی را به ماموریت‌های سازمان فرهنگی اضافه کرده‌ایم

به گزارش قدس آنلاین، نخستین نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دوشنبه دوم تیرماه با حضور اصحاب رسانه ومدیران فرهنگی هنری این سازمان در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

امرودی در اولین نشست خود با اصحاب رسانه از مجموعه فعالیت های شش هفت ماه گذشته همکارانش در سازمان فرهنگی هنری رونمایی کرد، از وضعیت حال این سازمان گفت و نوید کارهای خوب فرهنگی در تابستان را به خانوادهای تهرانی داد. وی همچنین کار فرهنگی را نیازمند آرامش دانست و از رسانه ها خواست که در آرام کردن فضا جهت فعالیت های بهتر فرهنگی در سطح شهر تهران به سازمان فرهنگی هنری کمک نمایند.

وی در این نشست دغدغه های فرهنگی خود را با خبرنگاران به اشتراک گذاشت و همچنین افق برنامه های سازمان را در مدیریت جدید تشریح کرد. امرودی فرهنگ، هنر و رسانه را سه اولویت بسیار مهم برنامه های آتی خود و همکارانش دانست. مشکلات عدیده مالی سازمان فرهنگی هنری که شیوع بیماری کرونا بر ان طی چهار ماه اخیر افزوده موضوع دیگری بود که وی رفع آن را در گروه کار، تلاش و هماهنگی نهادهای ذی ربط دانست ولی مشکلات را بهانه ای برای کار نکردن توصیف نکرد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از تازه هایی در این سازمان سخن گفت که تقریبا می توان آن را جزو تغییر رویکردها در دوره جدید دانست. از جمله ایجاد هیات های اندیشه ورز تخصصی در حوزه های مختلف چون خانواده، محیط زیست، مهدویت، هنر، کتاب ، بین الملل و... که هر یک به فراخور موضوع دبیرخانه هایی در فرهنگسراهای مربوطه دارند. همچنین فعالیت همزمان در فضای مجازی و کارهای جهادی که پیش از این در سازمان به آن معنا مورد توجه قرار نمی گرفت.ایجاد فرهنگسراهای هویتی جدید همچون فرهنگسرای منتظر با رویکرد تامین بسترهای مناسب فرهنگی در نماز جمعه ها و یا ارکست سمفونی گام دوم انقلاب نیز از جمله فعالیت های این سازمان بود که حجت الاسلام امرودی از آنها در بخش تغییر رویکردها سخن گفت.

تغییر فرهنگی نیاز به آرامش دارد/ تولید بیش از ۱۴۵ هزار اثر

حجت الاسلام امرودی  با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری که فرمودند تهدیدها می‌توانند به فرصت تبدیل شوند گفت: تلاش همکاران سخت کوش و میدانی سازمان فرهنگی هنری ارزشمند است. آنچه دراین مدت اتفاق افتاد به فضل خدا چیزی شبیه معجزه بود و امروز بسیاری از کارهایی که در فضای مجازی، صدا و سیما و شبکه هایی که تعقیب کننده های فراوان دارند دیده می شود نشئت گرفته از همین تلاش است.

وی به اهمیت و اولویت سه عنصر فرهنگ، هنر و رسانه در سازمان فرهنگی هنری پرداخت و افزود: به عقیده من فضا و تغییر فرهنگی نیاز به آرامش دارد. در یک فضای جنجالی کار فرهنگی شکل نمی گیرد. ممکن است یک کار تبلیغی هیجانی اتفاق بیافتد، یک نفر حرفی بزند، فرد دیگری جوابش را بدهد. لازمه این که سازمان فرهنگی هنری بتواند موفق بشود این است که تمام یاران، فرهنگ دوستان و کسانی که دلشان برای فرهنگ این کشور می تپد به ویژه درحوزه رسانه ورود پیدا کنند و این فضای آرامش بخش را برای سازمان هایی از قبیل سازمان فرهنگی هنری فراهم کنند.

از سمفونی گام دوم تا ساخت فیلم سردار سلیمانی

حجت الاسلام امرودی گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا بیش از ۱۴۵ هزار اثر از طرف مراکز فرهنگی هنری زیر مجموعه سازمان تولید شده است که از این تعداد بیش از ۱۱ هزار کلیپپ و موشن بوده است، بیش از ۳۴ هزار در زمینه در تولیدات آموزشی، ۱۸ نماهنگ، ۹ قطعه و هشت آلبوم موسیقی تولیده شده است، همچنین مقدمات پیش تولید سمفونی گام دوم در حوزه مدیریت موسیقی سازمان در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه همچنین کلاس‌های حقیقی در کنار مجازی از اول تیرماه باز خواهند شد و علاقه‌مندان می‌توانند از کلاس‌ها استفاده کنند گفت: برخی از اقدامات سازمان فرهنگی در حوزه آموزش فراکشوری عمل کردن است، به نحوی که شرایط فراهم شده است تا ایرانی های خازج از کشور هم بتوانند از حضور آنلاین در کلاس های آموزشی سازمان استفاده کنند.
امرودی بهره‌گیری از ظرفیت مجازی و حقیقی را مهم و تاثیرگذار دانست و گفت: جامعه ما در دوران بحران کرونا است و مردم احتیاج به امید دارند و باید سعی کنیم امید را در جامعه تزریق کنیم. در بخش فضای مجازی سعی داشتیم همان‌گونه که به‌صورت حقیقی توانستیم خدمات را ارائه کنیم همه امکانات را بسیج کنیم تا بدون هیچ کم‌وکاستی رویدادها و برنامه‌ها و کلاس‌ها برگزار شود.

امرودی در بخش دیگری از سخنان خود به ساخت فیلمی با موضوع سردار سلیمانی اشاره کرد. وی تصریح کرد این پیشنهاد قبل از شیوع ویروس کرونا مطرح بود، اکنون پیگیر این اتفاق هستیم تا با تامین منابع مالی این اتفاق رقم بخورد.

سازمانی با رویکردی حقیقی، مجازی و جهادی

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های این سازمان در دوران شیوع ویروس کرونا گفت: شرایط بحرانی و تبدیل تهدیدها به فرصت باعث شد تا سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران علاوه بر فعالیت های حقیقی خود در دو حوزه مجازی و جهادی نیز ورود معنا داری انجام دهد. در حال حاضر می توان به جرات گفت این سازمان علاوه بر اقدامات حقیقی خود؛ با تولید بیش از ۱۴۵ هزار اثر در فضای مجازی تبدیل به یک سازمان فرهنگی هنری مجازی و در حوزه جهادی با انجام اقداماتی مثل تولید ماسک در فرهنگسراها به سازمان فرهنگی هنری جهادی تبدیل شود.

آغاز به کار پردیس‌های سینمایی و اکران خانوادگی فیلم ها

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به تغییر رویکرد این سازمان در دوران پساکرونا گفت: پیش از شیوع کرونا مجموعه پردیس سینمایی پردیس با گشایش چند سالن تعداد ٩٠٠ صندلی به سینماهای کشور اضافه کرد. همچنین شرایطی فراهم شد تا خانواده ها بتوانند در برخی سالن ها با ظرفیت ۴۰ نفر به صورت خانوادگی به تماشای فیلم بنشینند. هم اکنون با رعایت پروتکل های بهداشتی تمامی پردیس های سینمایی سازمان از ابتدای تیرماه نمایش فیلم را دستور کار قرار داده اند.

افتتاح پردیس تئاتر در باغ کتاب تهران

امرودی در ادامه افزود: به زودی و با هماهنگی ستاد کرونا افتتاح بزرگترین پردیس تئاتر تهران در مجموعه باغ کتاب تهران با حضور شهردار تهران انجام می شود. به گفته وی این پردیس، پس از پردیس تئاتر تهران بزرگترین مجموعه تئاتری مدیریت شهری خواهد بود.
تشکیل شوراهای اندیشه ورز

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر نیاز به هیات های اندیشه ورز گفت: سعی کردیم شورای اندیشه‌ورز را راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم با فکر و اندیشه حوزه‌های خانواده، حقوق شهروندی، محیط زیست و… را جلو ببریم ما نباید از اندیشه و فکر خالی باشیم. از همین رو فرق میان فرهنگسرا و سرای محله مشخص می‌شود سراهای محله فضای عمومی ایجاد می‌کند اما فرهنگسراها واردفضای تخصصی می‌شود.

وی اضافه کرد: شوراهای اندیشه‌ورزی که تشکیل دادیم ماهی یکبار جلسه می‌گذارند و در زمینه‌های مختلف به ارائه طرح،برنامه و تعیین مسیر می‌پردازند.

برپایی فرهنگسرای منتظر در حاشیه نماز جمعه

حجت‌الاسلام امرودی با بیان اینکه گالری‌های هفتگی و نمایشگاه کتاب درحاشیه نماز جمعه نیز برپا خواهد شد، گفت: در صورتی که این هفته نماز جمعه برپا شود، با هماهنگی ستاد کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی فعالیت‌های فرهنگی وهنری متنوعی پیش‌بینی شده است که با عنوان فرهنگسرای منتظر فعالیت خواهد کرد.

عصرانه‌های شادی در پارک‌ها

وی به برنامه‌های متنوع در ایام تابستان اشاره کرد و گفت: عصرانه‌های شادی در پارک‌ها که سه روز در هفته برگزار می‌شود و همچنین برپایی برنامه‌هایی برای زوج‌های جوان از اقدامات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فصل تابستان است.

کتابستان در ایام تابستان

‌حجت‌الاسلام امرودی با اشاره یه فعالیت های نشر در این سازمان گفت: در هفته کتاب اقداماتی خواهیم داشت. همچنین کتابستان برنامه‌ای است که در ایام تابستان برپا می‌شود که اتوبوس کتاب، مسابقه کتابخوانی، یک دقیقه با ناشران، جشنواره کرونا آزمونی برای دنیا در بخش شعر و داستان، ره‌توشه و تولید کتاب صوتی از جمله اقداماتی است که انجام خواهد شد.

‌حجت‌الاسلام امرودی با اشاره به اهداف ۱۷ گانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خاطر نشان کرد: فعالیت‌های ما در محورهای سبک زندگی ایرانی و اسلامی و هویت ملی پیش‌بینی شده است. به گفته وی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، پرچم، سرود و هویت دینی و انقلابی از محورهای اصلیِ فعالیت‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران هستند.

کاهش شدید درآمد فرهنگسراها به دلیل شیوع ویروس کرونا

در پایان این نشست خبری خبرنگاران به طرح سوالات خود از رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پرداختند.
امرودی در پاسخ به سوالی خبرنگاری مبنی بر گلایه های رئیس قبلی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در مورد مشکلات بودجه ای این سازمان و کسری شدید بودجه گفت: به دلیل شیوع کرونا بیش از ۷۰ میلیارد تومان منفعت را از دست دادیم اما بنده آدم پر سر و صدایی در مسائل مالی، قضایی و ... نیستم و من نمی توانم بگویم که پول بدهید تا کار کنم.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه رئیس پیشین سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران مدیری کاربلد در حوزه کاری خود و مالی بود اما به شدت در مضیقه بود، گفت: ایشان مشکلات را بیان می کردند اما من در مورد مشکلات صحبت نمی کنم و باید بگویم که همین شب گذشته برق فرهنگسرای امام را به دلیل بدهی قطع کردند اما به رسانه ها نگفتیم.

وی با بیان اینکه به مشکلات فعلی، موضوع کرونا و حقوق را هم اضافه کنید، ادامه داد: از اعضای شورای شهر و شهردار تهران عضو هیات امنای این سازمان هستند و به طور قطع دغدغه مالی این سازمان را نیز دارند و تا حالا نیز تمام تلاش خود را برای حل این مشکلات بکار گرفته‌اند اما همه چیز قابل بیان نیست و سعی داریم با برگزاری جلسات مختلف و تدبیر این مشکلات را حل کنیم؛ اما بدانید که سازمان وضعیت بسیار بدی دارد به گونه ای که یک فرهنگسرای ما که در حالت عادی ماهانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان سود داشت حالا درآمدش به ۲.۵ میلیون تومان کاهش یافته است اما من مسئول همه قسمت های این سازمان هستم و علاوه بر مسائل فرهنگی باید مسائل مالی و اقتصادی آن را نیز پوشش دهم.
سازمان فرهنگی هنری با شیوع کرونا از فضای حقیقی به فضای مجازی حرکت کرد

همچنین در بخش دیگری از این نشست سعید صدرائیان مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی هنری به ارایه گزارشی از اقدامات و فعالیت های سازمان فرهنگی هنری در ایام شیوع کرونا پرداخت.

وی گفت: آنچه در سازمان فرهنگی هنری برای ما حائز اهمیت است، بیان این نکته است که خمیر مایه اصلی برگزاری برنامه های فرهنگی هنری پیرو تجمع است. از برگزاری کلاسهای آموزشی گرفته تا جلسات نقد شعر، نمایش فیلم، تئاتر و موسیقی های فاخری که در سازمان اجرا می شود. اساس برپایی همه این موضوعات تجمع و قرار گرفتن افراد در کنار هم است.

وی افزود: شیوع کرونا باعث شد تا در سازمان یک وقفه کوتاه پیش بیاید. به تعبیری سازمان حقیقی مجبور به راه اندازی سازمان مجازی شد. آنچه که اکنون حایز اهمیت است وجود سازمان با ظرفیت بالا و نیروهای انسانی توانمند است.

سازمان فرهنگی هنری همانند بخش های دیگر شهرداری با دستور دورکاری مواجه و دو راه حل پیش روی ما قرار گرفت. بخش اول انتخاب تعطیلی مانند سایر بخش ها و بخش دوم استفاده از توانمندی همکاران در ایام دورکاری بود که مجموعه سازمان فرهنگی هنری به نحو شایسته از این فرصت استفاده کرد و توانمندی های خود را به معرض نمایش گذاشت. بلافاصله کارها با فضای مجازی تطبیق پیدا کرد و تولیدات در فضای مجازی آغاز شد. شاید ذکر این مطلب برای مخاطبان ما خالی از لطف نباشد که دوره هایی که ما در فضای مجازی برگزار کردیم نافی دوره های حقیقی مخاطبان نخواهد بود و به محض بازگشایی، ادامه جلسات را برگزار خواهیم کرد.

وی گفت: اکنون آموزش های آنلاینی داریم که در سطح جهان قابل ثبت نام و انجام است. ما هفته گذشته با شهرداری شیراز به تفاهم رسیدیم تا بتوانند به راحتی و بدون هیچ محدودیتی از دوره های آموزش و فرهنگی هنری این سازمان استفاده کنند.

وی تصریح کرد: مبحث دیگر ما بحث قرارگاه جهادی بود. سازمان فرهنگی هنری اولین مرکزی بود که در فرهنگسرای خاوران اقدام به تولید ماسک کرد و فکر میکنم هنوز تنها مرکز در ایران هستیم که نماینده سازمان جهانی بهداشت ازآن بازدید کرده و بر تولیدات ما صحه گذاشته است.

صدراِئیان افزود: مسئله آخر موضوع نشر آثار است که با دقت تمام انجام می‌شود؛ ارتباطات بسیار خوبی با مراکزی مثل شبکه سلامت ، شبکه آموزش ، شبکه تهران، سامانه شاد آموزش و پرورش، سامانه دان دانشگاه آزاد گرفتیم تا در بحث انتشار محتوا با ما همکاری کنند و بازنشرها را انجام دهند.

برچسب‌ها