در حالی که طبق گفته مسئولان وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا کلان شهر تهران به مرکز پخش کرونا به سراسر ایران تبدیل شده است و بخش اعظم تلفات روزانه این بیماری به پایتخت مربوط می‌شود، شهرداری تهران همچنان با لغو طرح ترافیک مخالفت است و بر  ادامه اجرای این طرح اصرار می‌ورزد.

لزوم بازنگری در اجرای طرح ترافیک در شهر تهران/ مقابله با کرونا بر آلودگی هوا مقدم است

قدس آنلاین: وضعیت پایتخت درحالی هر روز بحرانی‌تر از قبل می‌شود که سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ صبح امروز در نخستین نشست خبری خود با تأکید بر اینکه طرح ترافیک درمان مقطعی و کوتاه مدت ترافیک و آلودگی هوا است، گفت:  باید بررسی شود که اگر طرح ترافیک موجود را که بخشی از طرح ترافیک قبلی است، ادامه دهیم آیا بر تعداد مبتلایان به کرونا اضافه می‌شود یا خیر؟

وی با بیان اینکه نمی‌توان گفت که صددرصد با اجرای طرح ترافیک موافقیم، تصریح کرد: این طرح باید بازنگری و به روز رسانی شود و برای حل کردن نقاط ضعف آن اقدامات لازم انجام شود.

در همین رابطه معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران با بیان اینکه در زمینه اجرا یا توقف طرح ترافیک در تهران تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم، گفت: در رابطه با تمدید محدودیت‌های کرونایی در استان تهران اواخر هفته تصمیم گیری می‌شود.

مسئله لغو یا اجرای طرح ترافیک در کلان شهر تهران که این روزها به یکی از موضوعات داغ رسانه ای تبدیل شده است، اظهار نظر محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران را نیز به همراه داشته است.

 رئیس شورای شهر تهران با اشاره به سخنان استاندار تهران مبنی بر اینکه ستاد کرونا اصرار به لغو طرح ترافیک دارد اما شهرداری لغو نمی‌کند، گفت: شورای شهر هیچ مقاومتی در برابر اجرا یا لغو طرح ترافیک ندارد.

محسن هاشمی، با بیان اینکه ستاد ملی کرونا اختیار ویژه دارد که مصوبات را ملغی کند، گفت: اگر نظر ستاد ملی کرونا لغو طرح ترافیک است، باید با قاطعیت این موضوع را به صورت کتبی ابلاغ کنند.

او افزود: مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا نباید بلاتکلیف باشند و به مصاحبه‌های مطبوعاتی اکتفا کنند چرا که این موضوع نیاز به قاطعیت دارد و اگر در این زمینه به نتیجه‌ای رسیده‌اند باید با قاطعیت تصمیم بگیرند و قطعا در صورت این تصمیم گیری مدیریت شهری تابع تصمیمات است.

سیستم حمل و نقل عمومی موجود در افزایش کرونا مؤثر است

در حالی که تلاش‌های خبرنگار قدس آنلاین برای تماس با مسئولان حفاظت محیط زیست استان تهران به دلیل عدم تمایل مقامات این سازمان به ورود به این موضوع که طبق گفته آنها دعوای بین وزارت بهداشت وشهرداری است؛ بی نتیجه ماند اما «مسعود زندی» رییس سابق اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران به خبرنگار قدس آنلاین گفت: بحث مهمی که در این میان وجود دارد این است که متأسفانه حمل و نقل عمومی در تهران فوق‌العاده ضعیف است. قبل از اینکه بحث کرونا مطرح باشد بحث توسعه و بهسازی حمل و نقل عمومی تهران مطرح بوده است که متأسفانه به دلایل مختلف کاری برای بهبود آن رخ نداده است. تا زمانی که اتفاقات مورد نظر در این رابطه برآورده نشود اتفاق خاصی در این زمینه رخ نخواهد داد.

وی افزود: قطعاً با شرایط کنونی شیوع بیماری کرونا، وضعیت فعلی سیستم حمل و نقل عمومی موجود با تمام کاستی‌هایش نقش عمده‌ای در افزایش و شیوع بیماری کرونا خواهد داشت. درحال حاضر به نظر بنده مقابله با کرونا می‌تواند اولویت داشته باشد به بحث اجرای طرح ترافیک.

وی با بیان اینکه ماجرای آلودگی هوای تهران بحثی است که از سال‌های گذشته به آن پرداخته شده است و برنامه‌ها و تصمیم گیری‌های مختلف در این رابطه موفقیت چندانی هم نداشته است؛ تأکید کرد: در حال حاضر ما با شرایط خاصی به واسطه شیوع  کرونا در کشور مواجهیم و سالی که در آن قرار گرفته‌ایم یک سال خاص محسوب می‌شود و تمام تصمیم‌گیری‌های ما باید در راستای مقابله با شیوع کرونا اتخاذ شود بنابراین باید با هر عاملی که موجب تشدید شیوع کرونا خواهد شد، مقابله کرد.

وی با تأکید بر اینکه طرح ترافیک منبع درآمدی برای شهرداری محسوب می‌شود و همین منبع درآمد در عین حال نقش بی بدیلی در کاهش آلودگی هم داشته است؛ اجرای بسیاری از طرح‌های محیط زیستی و دیگر طرح‌های شهرداری هم از همین محل درآمد است اما امسال یک سال خاص است.

در شرایط کنونی مقابله با کرونا بر آلودگی هوا مقدم است

«یوسف رشیدی» مدیرعامل پیشین شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در رابطه با مسئله اجرا یا عدم اجرای طرح ترافیک در شهر تهران به قدس آنلاین گفت: در شرایط کنونی همچون وضعیت فعلی که ما با معضل شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم تصمیم گیری به شکل صفر و یکی صحیح نخواهد بود. در شرایط کنونی حساسیت مسئله بیماری و مقابله با کرونا و شیوع این بیماری به نظر بنده بسیار بالاتر و اولویت دار تر از بحث آلودگی هوای شهری است. اینکه در شرایط کنونی آلودگی هوای شهر تهران که یکی از مهم ترین موضوعات مورد توجه در اداره کلان شهر تهران نیز محسوب می‌شود کمی از روزهای قبل بیشتر شود به نظر در سنجش اهمیت مقابله با کرونا زیاد مهم به نظر نرسد. اهمیت و حساسیتی که بحث بیماری دارد در شرایط فعلی از آلودگی بیشتر است.

این متخصص حوزه آلودگی هوا ادامه داد» در این موضوع بنده بیشتر با وزارت بهداشت و نظر وزارت بهداشت در رابطه با لغو طرح ترافیک در شرایط فعلی موافقم. شیوع این بیماری تمام معادلات را بر هم زده است اما ادامه روند اجرای طرح ترافیک و استفاده مردم از وسایل حمل و نقل عمومی به افزایش شیوع بیماری کمک خواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: یکی از بهترین کارهایی که می‌توان در این رابطه انجام داد و از ترددهای مردم در سطح شهر کاست، این است که همان طور که ما برای کارمندان دورکاری و کار با ۵۰ دردصد از نیروها را در نظر می‌گیریم بیایم و برای باز بودن کسبه نیز یک برنامه‌ریزی مدون انجام بدهیم.درواقع باید به هر شکلی توالی رفت و آمد و تقاضای مردم را برای رفت و آمد، کاهش بدهیم.

وی ادامه داد: فعلا در شرایط کنونی تمرکز روی بیماری و اقدامات پیشگیرانه برای قطع زنجیره بیماری موثرتر خواهد بود. همان طور که رهبری نیز تاکید کردند امروز وقت آن است که ببینیم اولویت با کدام اقدام است. فرماندهی در شرایط کنونی باید با وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا باید باشد و تصمیمات این دو ارگان باید سرلوحه کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها