۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 720976

همدان- سینما در همدان قدمتی افزون بر یک قرن دارد و اگر چه این استان با وجود تاریخ پر طمطراق خود در عرصه فرهنگ حرفی برای گفتن دارد اما نیمی از شهر های آن از سالن های نمایش فیلم محروم بوده و این روز ها کرونا نیز مزید بر علت شده تا چراغ آپارات آن به خاموشی برود!

چراغ آپارات در همدان سو سو می زند

قدس آنلاین-گروه استان ها: ناخوش احوالی سینما در همدان تنها به مرکز استان باز نمی‌گردد بلکه از ۱۰ شهرستان آن، ۵ مورد سینما یا حتی مجتمع فرهنگی، هنری ندارند.

«بهار»، «رزن»، «اسدآباد»، «درگزین» و «فامنین» از داشتن سینما محرومند و می‌توان گفت صنعت سینما در استان تاریخی همدان مدت‌هاست که سوسو می‌زند.

در نهاوند، شهری با قدمت تاریخی هزاران ساله نیز تنها سینمای شهر تعطیل شده است. سینما فرهنگ نهاوند سال ۱۳۳۳ با مالکیت خصوصی در این شهرستان راه‌اندازی و ابتدای انقلاب تعطیل شد، اما پس از مدتی با حکم دادگاه انقلاب فعال شد.

این سینما تا سال ۸۳ به فعالیت خود ادامه داد، اما به دلیل فرسودگی تعطیل شد و هنوز غیر فعال است، مالک این سینما به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی و استقبال کم تماشاگران، تمایلی به بازسازی سینما ندارد و تنها در مجتمع فرهنگی ارشاد نهاوند، فیلم‌ها اکران می‌شود.

در کبودرآهنگ نیز سینما «فرهنگ» در مجتمع فرهنگی، هنری اداره ارشاد شهرستان اقدام به پخش فیلم می‌کند، اما سینماهای نهاوند و کبودرآهنگ با وجود بازگشایی سینما پس از کرونا هنوز تعطیل‌اند. به گفته مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد نهاوند و کبودرآهنگ، استقبال مردم از فیلم‌ها پیش از همه‌گیری ویروس کرونا نسبتاً خوب بود، اما اکنون همان نیز وجود ندارد و خرید فیلم از شرکت‌ها صرف نمی‌کند.

از گذشته تا حال

قدمت سینما این هنر محبوب و پرطرفدار در همدان به سال ۱۳۱۰ بازمی‌گردد. پس از راه‌اندازی سینما «الوند» تا ۱۳۳۰ سینماهای دیگری با مالکیت خصوصی به نام «مایاک» در خیابان تختی، «شکوفه» در خیابان کولانج، ، «تاج» در میدان مرکزی، «هما» و «لوکس» در خیابان بوعلی و یک سینمای روباز در میدان دانشگاه ایجاد شد، اما حضور نیروهای متفقین در همدان، قحطی و گرسنگی و کم‌رغبتی قشرهای متدین به حضور در سینما موجب تعطیلی تدریجی این مراکز شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها سینما «هما» با نام «قدس» و «الوند» با عنوان «فلسطین» با واگذاری به بنیاد مستضعفان به کار خود ادامه داد.

سینما فلسطین که در محوطه میدان امام خمینی(ره) و مرکز شهر واقع شده دارای یک سالن لژ و بالکن با ظرفیت ۵۰۰ صندلی بود که به دلیل فرسودگی در سال ۸۵ تعطیل شد.

با وجود پیگیری بسیار اهالی هنر و رسانه و میزبانی همدان از چند دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و اعتبارات خوب آن، عملیات بازسازی قدیمی‌ترین سینمای استان همدان ۹ سال به درازا کشید و سرانجام مهر ۹۴ این سینمای ۸۵ ساله در حاشیه بیست و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان با ۳۷۰ صندلی به بهره‌برداری رسید.

سینما قدس با نام سابق «هما» نیز در سال ۱۳۲۷ آغاز به کار کرد و اکنون پس از نزدیک به ۷۰ سال با ظرفیت ۴۵۰ صندلی به عنوان «اصلی‌ترین سینمای شهر همدان» به شمار می‌رود.

سینما «کانون» وابسته به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز دیگر سینمای همدان است که به نمایش فیلم در مرکز استان پرداخته و چند ماهی است که به بخش خصوصی واگذار شده است. سینمای ملایر نیز با ظرفیت ۶۰۰ صندلی در سال ۱۳۵۰ راه‌اندازی شد که با پیروزی انقلاب اسلامی، مدتی تعطیل، اما در سال ۱۳۵۸ بازگشایی شد.

این سینما سال ۱۳۸۳ به حوزه هنری واگذار شده و در ۱۳۸۷ برای بازسازی به مدت ۲۰ ماه تعطیل و سال ۱۳۸۹ با ۳۷۴ صندلی بازگشایی شد.

این سینما پیش‌تر به نام‌های «کوروش»، «زاگرس» و «قدس» شناخته می شد و هم‌اکنون با نام «بهمن» در دومین شهر استان از نظر جمعیت فعال است.
 

برچسب‌ها