سفیر و نماینده دائم ایران در ژنو در پاسخ به اتهامات بی اساس چند کشور اروپایی علیه ایران گفت: انگ زدن به دیگران ادامه ذهنیت استعماری و توهم خود برتر بینی، برخی کشورهای غربی است.

 سفیر ایران: جنایتکاران گذشته و حال نمی‌توانند مدعی دفاع از حقوق بشر باشند

قدس آنلاین؛ «اسماعیل بقایی هامانه» در چهل و پنجمین نشست شورای حقوق بشر در واکنش به بیانیه مشترک‌ گروهی از کشورهای غربی در انتقاد از وضعیت حقوق‌بشر در ایران، گفت: مایه تاسف است که برخی کشورها،  دیگران را برای رعایت حقوق‌بشر  موعظه می کنند، در حالی که جنایات گذشته و حال خود را فراموش کرده و بر این واقعیت که بخش زیادی از  مصیبت های دیگران نتیجه سیاست های استعماری گذشته و ذهنیت برتری طلبانه خود آنهاست، سرپوش می‌گذارند.

سفیر ایران با انتقاد از این رویکرد کشورهای غربی در قبال مسائل حقوق بشری، چنین سیاستی را تنها باعث تفرقه و تقابل بین کشورها و تنزل حقوق بشر به ابزاری برای اهداف سیاسی ارزیابی دانست و تاکید کرد که برخی کشورهای اروپایی شورای حقوق بشر را تبدیل به عرصه‌ای برای مداخله گری علیه کشورهای در حال توسعه کرده‌اند.

نماینده کشورمان با اشاره به اینکه حاکمیت قانون لازمه حفظ و حرمت حقوق بشر است، اعمال فشار بر دولت های دیگر تحت لوای حقوق بشر برای تغییر نظام حقوقی داخلی و یا دخالت در پرونده های قضایی را غیرقابل قبول دانست.  

به گزارش ایرنا، بقایی هامانه که در چهل و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سخن می‌گفت، بهترین راه برای تحقق اهداف شورا را گفتگو و همکاری بر اساس اصل بی طرفی و پرهیز از انگ‌زدن و کلیشه گرایی دانست.

بقایی هامانه دربخش دیگری‌ از سخنان خود نسبت به تداوم نقض گسترده و سیستماتیک ‌حقوق‌بشر فلسطینیان در سرزمین های اشغالی هشدار داد و از شورای حقوق بشر خواست مانع از عادی شدن سبعیت و نقض فاحش حقوق بشر توسط ‌رژیمی‌ شود که موجودیتش بر اساس تروریسم و تجاوز بنا گذاشته شده است.

لازم به ذکر است در جریان جلسه روز جمعه شورای حقوق بشر سفیر آلمان به نمایندگی از جمعی از کشورهای عمدتا غربی بیانیه‌‍ای در انتقاد از وضعیت حقوق بشر قرائت کرد و در آن خواستار توقف اجرای قصاص شد، همچنین این جلسه صحنه حملات لفظی تند کشورهای غربی علیه چین، روسیه، بلاروس، ونزوئلا و سوریه بود.

برچسب‌ها