سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز از توافق انصارالله با دولت مستعفی یمن در زمینه تبادل اسراء استقبال کرد و دو طرف را به اجرای هر چه سریع‌تر این توافق فراخواند.

استقبال ایران از توافق انصارالله با دولت مستعفی یمن

قدس آنلاین

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) با استقبال از توافق انصارالله یمن با دولت مستعفی یمن در زمینه تبادل اسراء، دو طرف را به اجرای هر چه سریع‌تر این توافق فراخواند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت:جمهوری اسلامی ایران این توافق را گامی در جهت کمک به حل و فصل مسالمت آمیز بحران کنونی در یمن دانسته و این توافق نشان داد گفت‌وگوهای یمنی - یمنی تنها راه حل مشکلات کنونی این کشور است.

خطیب زاده در پایان ابراز امیدواری کرد با نتیجه بخش بودن این توافق و تداوم روند آزادسازی سایر اسرای باقیمانده، زمینه برقراری گفت‌وگوهای سیاسی یمنی - یمنی فراهم و منجر به توقف جنگ و تجاوز در این کشور شود.

رسانه‌ها شنبه شب از توافق دولت مستعفی و دولت نجات ملی یمن برای آزادی بیش از هزار اسیر در مذاکرات سوئیس خبر دادند و «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن روز یکشنبه رسما اعلام کرد که دو طرف یمنی بر سر آزادی صدها اسیر از نیمه اکتبر توافق کرده‌اند.

گریفیتس در ادامه گفت، در این توافق که با نظارت سازمان ملل انجام می‌شود ۶۸۱ اسیر از ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مقابل ۴۰۰ اسیر از طرف مقابل از جمله ۱۴ نفر از عربستان سعودی و ۴ سودانی آزاد می‌شوند.

«محمد عبدالسلام» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن پیش از این اعلام کرد، در راستای اجرای توافق سوئد و دیدارهای پس از آن با سازمان ملل، کمیته امور اسرا و بازداشت‌شدگان دولت نجات ملی یمن توافق مرحله اول آزادی بیش از هزار اسیر از طرفین را امضا کرده است.(اینجا بخوانید)

«ترکی المالکی» (+) سخنگوی رسمی ائتلاف سعودی هم توافق تبادل اسرا بین دولت مستعفی یمن و ارتش یمن را اقدام انسانی محض خواند و ضمن استقبال از این توافق، گفت که این توافق مبادله ۱۵ نظامی اسیر سعودی را نیز شامل می‌شود.

برچسب‌ها