در پی تشدید سیاست‌های اسلام‌ستیزانه دولت «امانوئل مکرون» جو متشنج در فرانسه همچنان پا برجاست و روز پنجشنبه در دو حادثه جداگانه دست‌کم چهار تن کشته و تعدادی زخمی شدند. به گزارش فارس، اظهارات اسلام‌ستیزانه رئیس‌جمهور فرانسه پس از اقدام معلم تاریخ فرانسوی در انتشار کاریکاتور موهن از پیامبر اکرم(ص) و اصرار مکرون در ارائه لایحه‌ای ضداسلامی سبب شده فرانسه روی خط تنش و ناامنی قرار گیرد.

خود کرده را تدبیر نیست!

قدس آنلاین: در پی تشدید سیاست‌های اسلام‌ستیزانه دولت «امانوئل مکرون» جو متشنج در فرانسه همچنان پا برجاست و روز پنجشنبه در دو حادثه جداگانه دست‌کم چهار تن کشته و تعدادی زخمی شدند. به گزارش فارس، اظهارات اسلام‌ستیزانه رئیس‌جمهور فرانسه پس از اقدام معلم تاریخ فرانسوی در انتشار کاریکاتور موهن از پیامبر اکرم(ص) و اصرار مکرون در ارائه لایحه‌ای ضداسلامی سبب شده فرانسه روی خط تنش و ناامنی قرار گیرد.

حمله نخست؛ نیس: ۹ صبح

در حادثه نخست که ساعت ۹ صبح پنجشنبه به وقت محلی در شهر نیس به وقوع پیوست، یک مرد مسلح به چاقو در نزدیکی کلیسای «نوتردام» شهر «نیس» واقع در جنوب فرانسه به سمت افرادی حمله برد. به دنبال این حادثه، نیروهای پلیس محلی مرگ دست‌کم سه نفر را تأیید کردند و گفتند تعدادی نیز در این حادثه زخمی شده‌اند. برخی منابع آگاه نیز مدعی شدند یکی از قربانیان حادثه کلیسای نوتردام یک زن بوده که سر وی بریده شده است؛ البته تاکنون هیچ منبع رسمی این خبر را تأیید نکرده است. رسانه‌های فرانسوی به نقل از منابع پلیس گزارش کردند فرد مسلح این حادثه ظاهراً جوانی ۲۵ ساله به نام ابراهیم بوده و به زبان فرانسوی صحبت می‌کرده است. وی در جریان عملیات تعقیب و گریز پلیس نیس مورد اصابت گلوله قرار گرفت و هم‌اکنون به بیمارستان منتقل شده است.

تیراندازی دوم؛ آوینیون: ۱۱ صبح

درست پس از دو ساعت از حمله اول در شهر نیس رسانه‌های محلی از شلیک نیروهای پلیس به یک فرد دیگر مسلح به چاقو در شهر «آوینیون» واقع در جنوب شرقی فرانسه و کشته شدن وی خبر دادند. برخی رسانه‌های فرانسوی مدعی شده‌اند این عامل مسلح در حالی‌که فریاد «الله اکبر» سرمی‌داده با چاقو به سمت نیروهای پلیس حمله‌ور شده که در نهایت با شلیک گلوله پلیس کشته شد. این حادثه نیز موجی از خشم و نگرانی را در میان مقام‌های فرانسه ایجاد کرد؛ به طوری که ژان کاستکس، نخست‌وزیر فرانسه روز پنجشنبه گفت سطح آماده‌باش نیروهای امنیتی در این کشور در پی وقوع دو مورد حلمه با سلاح سرد افزایش یافته است.

خنثی‌سازی حادثه سوم؟

رسانه‌های فرانسه عصر پنجشنبه نیز خبر دادند یک حادثه مشابه را در شهر لیون خنثی کرده‌اند. رسانه‌های فرانسوی گفتند در شهر لیون نیز یک فرد مسلح به سلاح سرد را بازداشت کرده‌اند که قصد اجرای یک عملیات چاقوزنی داشته است.

حمله به کنسولگری فرانسه در عربستان

واکنش‌ها به مواضع اسلام‌ستیزانه دولت فرانسه فقط محدود به این کشور نشده است و پنجشنبه نیز «محمد الغامدی» سخنگوی رسانه‌ای پلیس مکه از بازداشت یک شهروند این کشور در پی حمله با سلاح سرد به محافظ کنسولگری فرانسه در جده خبر داد. این حادثه نیز ترس و واهمه‌ای را در میان مسئولان فرانسوی به وجود آورده است تاجایی که سفارت فرانسه در ریاض در بیانیه‌ای به دو زبان عربی و فرانسوی از اتباع خود خواست به شدت احتیاط کرده و مراقب باشند. این بیانیه ضمن آنکه شهروندان فرانسه را دعوت به آرامش کرده، گفته: «شخص مهاجم، بازداشت و فرد مجروح نیز به بیمارستان منتقل شده و جایی برای نگرانی وجود ندارد. ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و اطمینان داریم مقام‌های سعودی، امنیت تأسیسات و اتباع فرانسه را تأمین خواهند کرد». در حالی که واکنش‌های منفی به اهانت پاریس به پیامبر اکرم(ص) به بهانه آزادی بیان همچنان در کشورهای اسلامی ادامه دارد نشانه‌ای از عقب‌نشینی و عذرخواهی مقام‌های فرانسوی از جامعه مسلمین مشاهده نمی‌شود.

برچسب‌ها