بجنورد- خراسان شمالی ظرفیت بسیار بالایی در حوزه کشاورزی دارد و جز پنج استان برتر در زمینه تولید طلای سفید در کشور است اما به گفته پنبه کاران به دلیل بالا بودن هزینه تولید و قیمت پایین محصول، این قشرزحمت کش نسبت به کشت پنبه در استان رغبتی ندارند.

پنبه کاران خراسان شمالی رغبتی برای کشت پنبه ندارند

قدس آنلاین، گروه استان ها- پنبه کاران خراسان شمالی  در سال جاری بیش از هفت هزار هکتار از مزارع خود را به کشت پنبه اختصاص دادند که هنوز استان تا ظرفیت کشت ۱۰ هزار هکتار نیز ظرفیت دارد که در کشت امسال پنبه یکی از کارخانجات پنبه استان وارد خرید قراردادی پنبه شده است.

پنبه از جمله محصولات مهم و استراتژیکی است که هر سال بخشی از سطوح کشاورزی خراسان شمالی را به خود اختصاص می دهد اما این روزها پنبه کاران و کارخانه های پنبه پاک کنی از وضعیت بازار خرید و فروش آن رضایتی ندارند.

*کشت جایگزین
یکی از پنبه کاران مانه و سملقانی، هزینه بالای کاشت، نگهداری و برداشت محصول پنبه، کیفیت پایین بذر و پایین بودن قیمت خرید این محصول را از عمده مشکلات پنبه کاران منطقه عنوان می کند و می گوید: این موضوع موجب شده پنبه کاران به سمت کشت‌های جایگزین همچون پیاز روی بیاورند.

این کشاورز  با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید محصول پنبه در مقایسه با سایر محصولات می گوید: ما بذر بدون کُرک پنبه را کیلویی ۲۵ هزار تومان خریداری می‌کنیم، اما پنبه را کیلویی هفت الی ۱۰ هزار تومان می‌فروشیم.

یکی دیگر از کشاورزان پنبه کار نیز می گوید: ۱۲ سال است که پنبه کشت می کنم اما به دلیل مشکلات موجود دیگر تمایلی به کشت ندارم و هر سال بخشی از سطوح را به کشت دیگر محصولات اختصاص می دهم.

وی می افزاید: کشت پنبه همانند سابق مقرون به صرفه نیست زیرا از هر هکتار بین سه و نیم الی پنج تن پنبه برداشت می‌شود که با قیمت فعلی ارزش آن حدود سی میلیون تومان است، اما ارزش محصول پیاز در هر هکتار بین ۱۰۰ الی ۱۱۰ میلیون تومان است بنابراین کشاورزان دیگر تمایلی به کشت پنبه ندارند.

وی از مسئولان دولتی خواست تا از خام فروشی محصول پنبه در استان و صادرات آن جلوگیری کنند، زیرا خروج این محصول از کشور باعث می‌شود ما تولیدات همچون نخ پنبه را که از پنبه تولید شده با قیمت بالا وارد کنیم.

پنبه کار دیگری از افزایش قیمت سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی گلایه دارد و آن را عاملی برای افزایش هزینه‌های تولید پنبه ذکر می کند.

افزایش ۲۳ درصدی تولید پنبه
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی نیز می گوید: سطح  زیر کشت پنبه در سال زراعی جاری هفت هزار و ۴۰۰ هکتار است که پیش بینی می شود از این سطح زیر کشت میزان تولید وش پنبه نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش یابد.

عبدالله یوسفی با بیان اینکه سطح زیر کشت پنبه در سال زراعی سال گذشته هفت هزار و ۲۰۰ هکتار بود که از این مساحت ۱۶ هزار و ۷۰۰ تن وش از پنبه زارهای استان برداشت شد اظهار می دارد: پیش بینی می شود در سال جاری  در مجموع ۲۰ هزار و ۷۰۰ تن وش پنبه از سطح پنبه زارهای استان برداشت می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در خصوص قیمت تضمینی نیز می گوید: هم اکنون قیمت تضمینی پنبه ۴۸ هزار و ۷۶۱ ریال بوده اما قیمت بازار در روز ۱۴۰ هزار ریال است.

یوسفی با اشاره به تعداد کمباین های برداشت محصول پنبه، می افزاید: در حال حاضر چهار کمباین آماده به کار در استان هستند و پنج دستگاه دیگر نیز قرارداد حمل به استان بسته شده است.  

وی ادامه می دهد: نرخ برداشت با کمباین کیلویی پنج هزار ریال است و با احتساب سه تن عملکرد، هکتاری ۱۵ میلیون ریال که بسیار مقرون به صرفه است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در ادامه همچنین خاطر نشان می کند: همچنین برداشت پنبه از هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی استان با همکاری بخش خصوصی استان آغاز شده که ارائه کود و بذر، تحویل ۱۰ دستگاه بذرکار و کودکار و تجهیز چهار دستگاه کمباین وش چین از اقدامات این سازمان برای حمایت ازپنبه کاران وبرداشت محصول مرغوب است.

یوسفی توزیع ۱۱۰ تن بذر داخلی و چهار تن بذر رقم های ترکیه، توسعه کشت مکانیزه در سطح دو هزار و ۵۰۰ هکتار در مراحل کاشت، داشت و برداشت و ورود یک دستگاه کمباین غوزه چین از طریق خط اعتباری مکانیزاسیون به شهرستان مانه و سملقان، توزیع دو هزار و ۲۳۵ تن انواع کودهای ماکرو میکرو از جمله اقدامات حمایتی از پنبه کاران استان است.

وی در ادامه به تعداد کارخانه های پنبه پاکنی استان اشاره می کند و می گوید: اکنون هشت کارخانه پنبه‌پاک‌کنی در استان در شهرستان اسفراین، بجنورد و مانه و سملقان وجود دارد که ظرفیت وش و استحصال محلوج این کارخانه ها از هزار و ۳۰۰ تن تا ۱۰ هزار تن است.

یوسفی افزود: سه کارخانه با کمترین ظرفیت کار می‌کنند چرا که از مزارع پنبه دور هستند.

وی گفت: سه کارخانه پنبه‌پاک‌کنی در کنار بیشترین مزارع پنبه استان شامل شهرستان مانه و سملقان با سطح زیر کشت پنج هزار و ۸۰۰ هکتار است قرار دارند و از لحاظ تحویل محصول وش تولیدی کشاورزان پنبه‌کار هیچ‌گونه دغدغه حمل ندارند.

یوسفی افزود: یک کارخانه ریسندگی با ظرفیت روزانه حدود ۲۵ الی ۳۰ تن محلوج در شهرستان مانه و سملقان مشغول به کار است،  حدود ۷۰ درصد از محلوج به ریسندگی خارج از استان حمل می‌شود.

وی اظهار داشت: یک کارخانه روغن‌کشی با ظرفیت مصرفی پنبه‌دانه حدود ۷۰ تن در روز است که با شرایط فعلی توجیه اقتصادی برای فعالیت ندارد و تعطیل است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر گسترش و اجرای کشاورزی قراردادی در تمامی هشت کارخانه پنبه‌پاک‌کنی استان تاکید کرد و افزود: تامین سرمایه در گردش برای کارخانه جات پنبه‌پاک‌کنی استان ضروری است.

یوسفی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مشکلات تامین و تبادلات ارزی، توجه به تولید داخلی بیش از پیش افزایش یافته و صنایع نساجی داخلی هم علاقه مند به خرید وش داخلی هستند که در این خصوص کارخانجات پنبه پاک کنی هم موظف هستند پنبه محلوج را با بهترین کیفیت در اختیار کارخانجات نساجی قرار دهند تا از ورود محلوج از کشورهای خارجی بی نیاز شویم.

*خرید بیش از ۲۰۰ تن پنبه
به گزارش تعاون روستایی خراسان شمالی از ابتدای آغاز برداشت محصول پنبه تا اواخر آبان ماه بیش از ۲۰۰ تن پنبه از کشاورزان استان خراسان شمالی بصورت توافقی خریداری شده و این طرح تا پایان فصل برداشت ادامه خواهد داشت.

 

برچسب‌ها