رییس پارک علم و فناوری خراسان گفت: خیرین و نیکوکاران به وقف در زمینه علم و فناوری و رشد علوم دانش بنیان که زمینه تکمیل زنجیره تولید ، توسعه و رشد اقتصادی و تحقق جهش تولید می شود، توجه داشته باشند.

 لزوم توجه واقفان به حوزه علم و فناوری در راستای تحقق جهش تولید

رضاقنبری در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: در حوزه علم و فناوری  تاکنون چند وقف و فعالیت هایی نظیر آن در خراسان رضوی به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه وقف در حوزه علم وفناوری منجر به توسعه و رشد اقتصادی در سطح جامعه و جهش تولید خواهد شد، تصریح کرد: تعدادی از افراد نیک اندیش استان ،  دارایی های خود نظیر منزل مسکونی و زمین را به تحقق  و تکمیل زنجیره علم و فناوری اختصاص داده اند . همچنین کمیته وقف علم و فناوری دفتر  امور نخبگان شهید فهمیده منطقه شمال شرق  نیز در این زمینه اقدامات شایسته ای انجام داده است و مبالغی  در این زمینه جمع آوری شده است که برای اجرای برخی از پروژه ها سرمایه گذاری و مورد استفاده قرار گرفته اند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان افزود: از جمله برخی فعالیت ها حوزه وقف در پارک علم و فناوری خراسان می توان به  شهرستان تربت حیدریه اشاره کرد که مجموعه ای از خیرین در راستای رشد و تعالی زنجیره ارزش و تولید گیاهان دارویی و بویژه زعفران  فضا و دستگاه را اختصاص داده اند و پارک نیز در راستای تکمیل و ارتباط این زنجیره اقداماتی را انجام داده  و به عبارتی حمایت همه جانبه از ارزش افزایی اینگونه اقدامات داشته است .

قنبری ادامه داد: تقاضای ما از افراد و واقفان این است که به حوزه علم و فناوری و رشد علوم دانش بنیان نیز توجه داشته باشند و در این زمینه   بویژه به تکمیل زنجیره های تولید نگاه ویژه ای داشته باشند  زیرا اصل کسب و کار های نو آورانه و فناورانه این است که به تدریج وارد فضای تولید و ارزش شوند، از طرفی  اینگونه فعالیت ها در  روزهای ابتدایی فعالیت نیاز به استقرار دستگاه و محیط فیزیکی دارند که از عهده ی بسیاری از افراد خارج است.

وی ادامه داد: از واقفان نیک اندیش تقاضا داریم که در وقف های خود به تکمیل زنجیره های تولید و ارزش توجه داشته باشند زیرا در این زنجیره  اگرچه واقفان اقدامات خوبی در حلقه های اول نظیر مدرسه و دانشگاه داشته اند اما در حلقه ای که دانش فرا گرفته شده در مراکز علمی باید جنبه عملیاتی به خود گرفته و این دانش در ازمایشگاه ها مورد آزمایش قرار بگیرد و کسب و کار جدید ایجاد و توسعه پیدا کند   توجه کمتری شده است .

قنبری تصریح کرد: وقف در حوزه علم و فناوری باعث خواهد شد که کارآفرین های جدیدی در سطح جامعه تربیت و رشد پیدا کرده و این افراد نیز فضای کار و اشتغال برای سایر افراد را فراهم کنند که این موضوع علاوه بر رشد اقتصادی و علمی در سطح جامعه به صورت غیر مستقیم باعث کاهش اسیب های اجتماعی در بین اقشار فعال بازار کار نیز خواهد شد.

وی بیان داشت: مثلا در شهر مقدس مشهد نیاز به محلی برای پرورش استعداد ها و استارتاپ ها و مشاغل نوپا و دانش بنیان به شدت احساس می شود که نیاز است واقفان به آن توجه داشته باشند از طرفی  بسیاری از استارتاپ ها برای شروع فعالیت خود نیاز به سرمایه گذاری دارند که فراهم کردن این حجم از سرمایه برای همه استارتاپ ها از توان دولت خارج است از این رو وقف در این حوزه منجر به توسعه زیرساختی در حوزه نوآوری و اشتغال دانش بنیان خواهد شد، همچنین افرادی هستند که در زمینه راهنمایی و دانش افزایی به استارتاپ ها و افراد فعال در این حوزه می توانند وقف های در زمینه دانش و ارائه راهنمایی های لازم داشته باشند.

قنبری افزود: در حال حاضر فارغ التحصیلان در رشته های مختلف که برخی از آنها ممکن است  در مدارس و دانشگاه های موقوفه  تحصیل کرده باشند به دنبال فراهم کردن بستری برای ایجاد اشتغال و استفاده از دانش خود هستند، از این رو   نیاز است واقفان  در زمینه تکمیل و بهره برداری از دانش اینگونه افراد به وقف در حوزه هایی نظیر آزمایشگاه و ایجاد سرمایه برای استارتاپ ها توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: وقف در حوزه علم و فناوری به نوعی زمینه تحقق واقفین واقف ساز را نیز فراهم می کند  به عبارتی افراد نیکوکار  با وقف های خود  زمینه رشد و پرورش افرادی را فراهم کنند که در اینده از محل ایجاد درآمدهای  پایدار و اشتغال که خواهند داشت به انجام عمل نیک وقف سوق پیدا خواهند کرد.

قنبری اظهار کرد: افرادی که تمایل به انجام وقف در حوزه علم و فناوری داشته باشند می توانند به پارک علم و فناوری و یا  دفتر شهید فهمیده واقع در بلوار وکیل آباد مشهد داشته باشند .

انتهای پیام/

برچسب‌ها