آموزش آنلاین در دوران کرونا، شهروندان را به حضور در کلاس‌های آموزشی هنر ترغیب کرد و این آموزش‌ها هر زمان از سوی استادان بزرگ انجام می‌شد، بی‌شک استقبال از این کلاس‌ها به مراتب بیشتر می‌شد زیرا فاصله بین هنرمندان و مردم را کمتر می‌کرد و دارای جذابیت بیشتری بود.

سود و زیان آموزش‌های هنری از راه دور

اگرچه آموزش آنلاین از جمله شیوه‌های آموزشی است که در دنیا به سرعت مرسوم شد و مدرسان زیادی در حوزه‌های مختلف، کلاس‌های آموزشی خود را با این شیوه برگزار کرده‌اند اما این آموزش در روزهای کرونا و قرنطینه بودن مردم، اتفاق جدیدی است که توانست برای بسیاری از افرادی که امکان حضور در کلاس‌های حضوری را به دلایلی چون دوری مسافت، هزینه‌های بالای آموزش، هماهنگ نبودن ساعت‌های حضور در بیرون خانه ندارند، این امکان را فراهم سازد.

از طرفی بنا به ضرورت حفظ سلامت هنرجویان این شیوه بهترین روش برای تعطیل نشدن آموزش نیز هست. متأسفانه تا پیش از کرونا تجربه جدی در بحث آموزش مجازی نداشتیم و به طور قطع آموزش برخط اگر در شرایط عادی بسترسازی می‌شد و مردم با اصول آن آشناتر می‌بودند، به همان نسبت تأثیرگذاری آن نیز بیشتر می‌بود.

فرصتی جدید

یکی از مدرسان پیشکسوت نقاشی مشهد در این خصوص می‌گوید: کرونا سبب شد مردم و استادان با آموزشاز راه دور آشنا شوند و آموزش مجازی هنر نیز از این قاعده مستثنا نماند.

استاد حسین گود آسیایی می‌افزاید: به اعتقاد من آموزش مجازی فرصت مناسبی برای فراگیری ملی و بین‌المللی ایجاد کرد؛ این در حالی است که در همین دوران بسیاری از هنرجویان ایرانی مقیم از کشورهایی چون آلمان، انگلیس و... شروع به یادگیری هنر نقاشی در بستر فضای مجازی کردند.

درآمدزایی با آموزش از راه دور

وی با بیان اینکه آموزش مجازی، امکان تکرار آموزش را بارها و بارها برای هنرجو فراهم می‌سازد، بیان می‌دارد: یکی از هنرجویان من با آموزش برخط، نقاشی را فراگرفت و من برایش رفع اشکال می‌کردم و پس از مدتی در طراحی پرتره آن قدر موفق شده که همزمان با ادامه یادگیری، آثارش را به فروش می‌رساند و این وضعیت برایش درآمد نیز ایجاد کرده است.

این استاد نقاشی سبک‌های رئالیست، اکسپرسیونیست، امپرسیونیست و باروک اظهار می‌دارد: آموزش مجازی متأسفانه گاهی مشکل قطع شدن اینترنت دارد و گاهی به دلیل مشکل آماده نبودن بستر آموزش مجازی، استاد تا ساعت‌ها درگیر یک جلسه آموزش می‌شود.

تکمیل آموزش‌ها

وی اضافه می‌کند: به اعتقاد من کلاس‌های مجازی با کلاس‌های عملی تکمیل می‌شود ولی در شرایط کرونا، فضای مجازی بهترین راه ارتباطی استاد با هنرجویان و ادامه آموزش‌های فراگیر ملی و بین‌المللی است.

یکی از پیشکسوتان خوشنویسی نیز درباره برگزاری کلاس‌های خطاطی به صورت مجازی می‌گوید: آموزش مجازی ظرفیت خوبی است اگر زیرساخت‌های آن فراهم شود زیرا از طریق مجازی می‌توان به هنرجو آموزش داد و در مواقعی که شرایط به لحاظ کرونا امن‌تر است، جلسه حضوری برای رفع اشکال گذاشت.

این استاد پیشکسوت که بیش از چهار دهه مشغول آموزش و خوشنویسی است، تأکید می‌کند: آموزش مجازی امکان فراگیری برای بسیاری ازعلاقه‌مندان به هنر خطاطی را از کشورهای دیگر فراهم ساخت. بسیاری از هنرجویان من از انگلستان، آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس به فراگیری خوشنویسی مشغول شده‌اند و پیشرفت‌های چشمگیری هم داشته‌اند.

انوشیروان فروغی خاطرنشان می‌سازد: اما به اعتقاد من آموزش هنر به صورت حضوری و چهره به چهره به طور قطع تأثیر و حس بهتری را برای فراگیری خواهد داشت.

تدریس مجازی و حضوری

یکی از استادان دانشگاه‌های هنر مشهد نیز درباره نقش آموزش مجازی در دوران کرونا می‌گوید: وزارت علوم از زمان همه‌گیری بیماری کووید۱۹ به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی بر تدریس مجازی تأکید کرد و در حال حاضر عملاً این روش تدریس در دانشگاه‌های هنر شهرمان و کلاس‌های هنری انجام می‌شود.

استاد حسین رزاقی می‌افزاید: کلاس‌های آموزشی هنر نیز مجازی برگزار می‌شود و هر زمان که امکان جلسات حضوری فراهم شود، در تکمیل جلسات مجازی این کلاس‌ها برگزار می‌شود که خوشبختانه این ترکیب بسیار خوب بوده است.

این پیشکسوت نگارگری شهرمان بیان می‌دارد: در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا، تدریس دروس هنری در دانشگاه فردوسی و همچنین حوزه هنری شهرمان به همین منوال است.

در همین حال یکی دیگر از مدرسان پیشکسوت نقاشی مشهد می‌گوید: اعتقادی به آموزش آنلاین ندارم.

طاهره واحدیان خاطرنشان می‌سازد: بیش از ۲۵ سال سابقه تدریس و آموزشگاه نقاشی دارم و به نظر من آموزش نقاشی باید حضوری باشد، چون این یک کار عملی است.وی با اشاره به اینکه شاید بتوان تاریخ هنر را تئوری مطرح کرد اما برای آموزش هنر، باید استاد و هنرجو در کنار هم به آموزش و فراگیری بپردازند.

برچسب‌ها