معدن آلبلاغ اسفراین در ارتفاعات سخت‌گذر آلبلاغ و در محدوده پارک ملی زیست ‌محیطی ساریگل، در شمال شرق شهرستان اسفراین قرار دارد.

خام‌فروشی مواد معدنی در نبود صنایع فراوری

کشف یک معدن سرب و روی در این منطقه افراد محلی را بر آن داشته تا به ‌قصد تهیه لقمه نانی به‌ صورت غیرمجاز به این معدن هجوم آورده و به ‌صورت سنتی از آن سنگ استخراج کنند و مواد معدنی را با چهارپایانی مانند الاغ و کوله‌پشتی حمل کنند؛ مواد معدنی برداشت ‌شده در روستاهای نزدیک این معدن (پرکانلو و برسطو) دپو می‌شود و زمانی که مقدار آن به‌ اندازه یک کامیون می‌رسد به کارخانه‌ای در زنجان حمل می‌شود.

واقع شدن این معدن در منطقه حفاظت شده ساریگل، موجب شد سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی مدت‌ها در ثبت آن ناکام بماند؛ ولی وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته مجوز مطالعات و اکتشافات اولیه روی این منطقه معدنی را برای «ایمیدرو» صادر کرد.

حوادث ریزش سنگ و آوار در معدن آلبلاغ تاکنون جان چند نفر از برداشت‌کنندگان غیرمجاز را که بعضاً از دیگر مناطق کشور راهی این منطقه شده و می‌شوند، گرفته است. 

خام‌فروشی مواد معدنی

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این باره می‌گوید: معدن آلبلاغ اسفراین، گنج و ظرفیت خدادادی است که می‌بایست مسیر استفاده از این معدن درست، کارشناسی و قانونی طراحی شود.

امان‌الله حسین‌پور با بیان اینکه حتی یک کیلوگرم از مواد معدنی آلبلاغ نباید خام‌فروشی شود، می‌افزاید: متأسفانه به دلیل نبود صنایع فراوری در استان، اکنون ۱۰۰ درصد مواد معادن خراسان شمالی خام‌فروشی می‌شود.

وی اظهار می‌دارد: روزانه شاهد برداشت‌های غیرمجاز و ریزش کوه و درگیری در این منطقه بوده‌ایم؛ این اقدامی خطرناک و حادثه‌آفرین است که تنها شمار بسیار اندکی از مردم منطقه از مزایای این معدن بهره‌مند شوند و باز هم سود آن نصیب دلالان خارج استان شود.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: مسئولیت مطالعه و امور حفاظتی معدن آلبلاغ با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است و این شرکت متعهد شده موارد مرتبط با معدن آلبلاغ را اجرا کند و نخستین قدم در مطالعه معدن، حفاظت از آن است.

وی با بیان اینکه مردم اسفراین باید سهامدار اصلی این معدن و کارخانه فرآوری آن باشند، می‌گوید: در دیداری که با رئیس ایمیدرو داشتم، وی عنوان کرد تا زمانی که مردم در آن منطقه باشند، ما نمی‌توانیم کار انفجار در معدن را آغاز کنیم. به همین خاطر مردم باید همکاری کنند و از منطقه دور بمانند تا ایمیدرو بتواند مراحل اکتشاف را انجام دهد.

حسین‌پور می‌افزاید: به عنوان نماینده مردم پیگیر حق آنان در انتفاع از این معدن هستم و یقیناً در بهره‌برداری از معدن آلبلاغ منافع و سود مردم منطقه لحاظ خواهد شد.

ماده‌های معدنی خطرناک

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز با بیان اینکه ماده معدنی موجود در این معدن سرب و روی است اما از آنجایی‌ که در منطقه حفاظت ‌شده واقع ‌شده، نمی‌توان آن را به اشخاص واگذار کرد، می‌گوید: ماده‌های معدنی سرب و روی در این معدن سبب شده اشخاص برداشت‌های غیرمجاز داشته باشند و این مواد را با چهارپایانی مانند الاغ و کوله‌پشتی تا روستاهای مجاور حمل کنند.

علی‌اصغر رضازاده اظهار می‌دارد: شرکت حفاظتی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در پی پاک‌سازی کامل منطقه آلبلاغ اسفراین از حضور برداشت‌کنندگان غیرمجاز، روز جمعه در این منطقه معدنی مستقر شده و کار حفاظت را آغاز خواهند کرد.

وی می‌افزاید: انعقاد قرارداد میان ایمیدرو با یک شرکت حفاظتی برای حفاظت از معدن سرب و روی آلبلاغ ۲۳دی ماه گذشته در شهرستان اسفراین انجام و قرار شد شرکت منتخب یک هفته پس از انعقاد قرارداد با به کارگیری نیروهای مورد نیاز، کار حفاظت از معدن آلبلاغ را آغاز کند.سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی ادامه می‌دهد: مقاومت برداشت‌کنندگان غیرمجاز برای ترک محل و برخی مسائل اجتماعی در این حوزه، استقرار شرکت حفاظتی ایمیدرو که قرار بود یک هفته پس از انعقاد قرارداد انجام شود را به تعویق انداخت.وی می‌افزاید: اکتشاف مقدماتی در معدن آلبلاغ انجام شده است و با استقرار شرکت حفاظتی ایمیدرو، کار اکتشاف نیمه‌تفصیلی و تفصیلی برای تشخیص میزان ذخایر این معدن نیز انجام خواهد شد.

برچسب‌ها