قدرت الله امام وردی گفت: دولتمردان و سیاست گذاران اقتصادی باید به این نکته مهم توجه کنند که سرمایه گذاران اقتصادی و فعالین اقتصادی به شدت نیازمند مشاهده اطمینان در بازارهای مختلف و درعرصه اقتصاد کلان هستند.

 اقتصادی که در آن ثبات و اعتماد نباشد، روز خوش نخواهد دید/ نبود شفافیت زمینه‌ساز فرار سرمایه از کشور می‌شود

قدرت الله امام وردی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: بزرگترین مشکل اقتصاد ایران که متأسفانه منجر به درهم شکستن  کلیه ساختارهای اقتصادی واز بین رفتن اقتصاد یک کشور می شود، موضوعی که حتی از آن می‌توان به نام بزرگترین چالش اقتصادی در ایجاد نااطمینانی و بلاتکلیفی در اقتصاد کشور نام برد بی ثباتی و عدم وجود چشم اندازهای روشن و شفاف اقتصادی است.

وی دراین‌باره افزود: اگر اقتصاد کشور حتی در وضعیت تعادلی پایینی قرار داشته باشد، یعنی در پایین ترین شاخص‌های رشد اقتصادی اما با ثبات باشد، آن اقتصاد می‌تواند مسیر روشنی را به سمت توسعه و رشد در پیش روی خود ببیند و به آن سمت حرکت کند، در حالی که اگر  در اقتصادی ثبات، اطمینان و اعتماد در بازار و در بین فعالان اقتصادی وجود نداشته باشد عملاً آن اقتصاد روز و روی خوش را به خود نخواهد دید.

استاد اقتصاد در باره اهمیت فقدان اعتماد و شفافیت اقتصادی گفت: دولتمردان و سیاست گذاران اقتصادی باید به این نکته مهم توجه کنند که سرمایه گذاران اقتصادی و فعالین اقتصادی به شدت نیازمند مشاهده اطمینان در بازارهای مختلف و درعرصه اقتصاد کلان هستند تا برای تصمیمات سرمایه گذاری و اقتصادی آتی خود برنامه ریزی کنند. فقدان اعتماد و شفافیت دراقتصاد هر گونه شکل گیری اعتماد را از بین می برد و ضربه شدیدی به رشد و توسعه اقتصاد وارد می‌کند، بی شک یکی از مهمترین ابزارهای مورد نیاز رشد و توسعه اقتصاد امروز کشور تزریق اعتماد به بازار و فعالین بازار با ایجاد ثبات اقتصادی است. 

وی گفت: از سوی دیگر مشکل بزرگی که در اقتصاد ایران وجود دارد عدم وجود شفافیت است. مشکل بزرگی که مانع بزرگ و جدی بر سر راه سرمایه گذاری در کشور است، موضوع بازگرداندن ثبات و امنیت به بازارهای مختلف موضوع مهمی است که انتظار می‌رود رئیس جمهور آینده و تیم اقتصادی منتخب این دولت در این موضوع تمام اهتمام خود را به کار بگیرند، چرا که حل این مشکل به معنای حل بسیاری از مسائل و مشکلات اقتصادی کشور است که می‌تواند زیر بنای رشد و توسعه و تأمین سرمایه برای ساخت و ساز بسیاری از زیر ساخت‌های کشور را فراهم کند.

امام وردی در این باره تصریح کرد: فقدان شفافیت در اقتصاد هر کشوری زمینه‌های لازم برای فرار سرمایه ها از کشور یا عدم تمایل برای سرمایه گذاری در فعالیت‌های مولد را دامن می زند. در شرایطی که چشم انداز روشنی از اقتصاد در سال های آینده پیش روی سرمایه گذار و تولید کننده نیست، تولید کننده و سرمایه گذار به جای به جان کشیدن چالش‌های مختلف دراین مسیر پر از سنگلاخ؛ سرمایه خود را در جایی سرمایه گذاری می‌کند که سود بیشتر و دردسر کمتری داشته باشد، ضمن اینکه به هیچ وجه با کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ تورم، نگران از دست رفتن قدرت خرید و کاهش ارزش پول ملی خود نیست.

استاد اقتصاد در آخر خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود رئیس دولت آینده و کاندیداهایی که برای ریاست جمهوری وارد این عرصه می شوند ابتدا شناخت جامعی از وضعیت و ویژگی‌های اقتصاد ایران داشته باشند و بعد از آن موضوع شفافیت اقتصادی و سامان دهی به وضعیت اقتصادی کشور را به گونه ای مد نظر قرار دهند که سرمایه گذار و تولید کننده با حصول اطمینان لازم وارد عرصه فعالیت و تولید و سرمایه گذاری در عرصه‌های مختلف اقتصاد کشور شود، اگر این موضوع همچنان مورد بی‌توجهی مسوولین امر و رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت آینده قرار بگیرد قطعاً نمی‌توان دورنمای خوبی برای شکوفایی و رشد و توسعه اقتصاد کشور ترسیم نمود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها