طعنه وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان به عربستان سعودی درباره داعش باعث جنجال در محافل سیاسی این کشور شده است.

کنایه وزیر لبنانی به سعودی‌ها: کشورهای اهل محبت برای ما داعش آوردند

قدس آنلاین: «شربل وهبه» وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان اخیرا در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «الحره» در بخش‌هایی از اظهاراتش به موضوع گفت‌وگو با هیأت فرانسوی، جنبش حزب‌الله لبنان و نقش برخی کشورها در حمایت از سازمان تروریستی داعش پرداخت.

رزمندگان حزب‌الله از حاکمیت لبنان دفاع کردند

به گزارش پایگاه خبری «النشره»، وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان در گفت‌وگوی شبکه آمریکایی مذکور تأکید کرده است که هیأت فرانسوی برای صحبت درباره سلاح حزب‌الله به این کشور نیامده بود و سلاح جنبش حزب‌الله چیزی است که خود این جنبش درباره آن پاسخگوست.

بر اساس این گزارش، شربل وهبه گفت: «بی‌شک، لبنان این مسئولیت را برعهده دارد؛ اما این تصمیم، تصمیم کشور لبنان نیست. هنگامی که اسرائیل سرزمین ما را اشغال کرده بود، نیروهای این حزب برای دفاع از حاکمیت لبنان مأمور شدند».

وهبه در بخش دیگری از اظهاراتش همچنین بار دیگر به این مسئله اشاره کرد و گفت: «نگاه کنید چه چیزی در غزه رخ می‌دهد. آیا چنین چیزی در لبنان نیز رخ داده است؟ اگر این سلاح بازدارنده دشمن اسرائیلی است، ما خدشه‌ای به آن وارد نخواهیم کرد زیرا این برای ما به مثابه پلیس امنیتی است. من اکنون در برابر معضل فروپاشی اقتصادی یا فروپاشی حاکمیتی و اشغالی سرزمین لبنان هستم. از میان این دو عزتم را و پاسداری از حاکمیتم را انتخاب می‌کنم [چراکه] اقتصاد همواره در تلاطم قرار دارد».

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که حزب‌الله برای آمریکا و جهان خطرنک است و باید تحرکات آن محدود شود، گفت که نمی‌داند که میزان این خطر علیه آمریکا چقدر است و در عین حال با اشاره به خطر دشمن اسرائیلی علیه لبنان واحساس خطر تل‌آویو از حزب‌الله، اضافه کرد: «دیپلماسی لبنان اجازه ندارد که علیه یک گروه لبنانی که [زمانی] ایفای نقش کرده و همچنان در عرصه لبنان حضور دارد،‌ موضعی خصمانه اتخاذ کند».

نقش برخی کشورها در توسعه دامنه نفوذ داعش در کشورهای عربی

وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان در بخش دیگری از سخنانش با کنایه عربستان سعودی که به خود صفت «مملکه الخیر» می‌دهد، گفت:‌ «در مرحله دوم، داعشی‌ها آمدند و همان کشورهای اهل محبت، دوستی و برداری بودند که آن‌ها را آوردند. این کشورهای اهل محبت برای ما سازمان داعش آوردند و[بذر] آن‌ها را برای ما در دشت نینوی، الانبار و تدمر کاشتند».

این اظهارات شربل وهبه واکنش برخی از جریان‌های وابسته به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به دنبال داشت.

دفتر «سعد الحریری» مأمور تشکیل کابینه لبنان و رهبر جریان «المستقبل» که تحت حمایت برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به‌ویژه عربستان سعودی قرار داد، دوشنبه، در واکنش به این اظهارات در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سخنی که وزیر خارجه در شبکه الحره بر زبان آورد، به هیچ وجه ارتباطی با کار دیپلماتیک ندارد و مرحله‌ای از دست‌کاری و بی‌تدبیری در سیاست‌های خارجی است که وزیران آن را در پیش گرفتند و وخیم‌ترین عواقب را برای لبنان و منافع فرزندان آن در کشورهای عربی به دنبال داشت».

در ادامه بیانیه یادشده همچنین آمده است: «اگر این سخن، اظهارات محور معینی در تشکیلات [کشور] باشد که به اعطای گواهی‌ عدم سوءپیشینه به برخی طرف‌های داخلی و خارجی عادت دارد، مطمئنا این به مربوط به اکثریت مردم لبنان نیست؛ مردمی که به دنبال تصحیح روابط با برادران در [کشورهای حاشیه] خلیج [فارس] هستند و این افراط‌ ناپسند در اهانت به قواعد [حاکم بر] این برادری و منافع مشترک را نمی‌پذیرند».

همزمان با این واکنش دفتر سعدالحریری به اظهارات شربل وهبه، شبکه لبنانی «ال‌بی‌سی آی» خبر داد که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به شدت از سخنان وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان ناراضی هستند و این احتمال وجود دارد که روابط میان این کشورها به‌ویژه عربستان سعودی با بیروت به یک بحران دیپلماتیک ختم شود.

پس از این واکنش‌ها، شربل وهبه در بیانیه‌ای برداشت‌ برخی افراد از سخنانش را «نادرست» خواند و گفت که این تأویل و تفسیرها از سخنانش او را به شدت غافلگیر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری «النشره»، وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان در بیانیه‌ای در این این ارتباط گفت که «او از این تفسیرها و تأویل‌ها نادرست از سخنانش در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الحره غافلگیر شده است».

وهبه ادامه داد:‌ «آنچه گفتم شامل برادران در کشورهای [حاشیه] خلیج [فارس] نبود و من از هیچ کشوری نام نبردم؛ با این حال، برخی از بیانیه‌هایی که در کشور صادر شد، بیشتر من را غافلگیر کرد؛ بیانیه‌هایی که سخنان من را تغییر داد و هدف از آن تیره کردن روابط با برادران در عربستان سعودی و کشورهای [عربی حاشیه] خلیج [فارس] بود».

وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان در ادامه اضافه کرد که این مواضع برای کسب منافع شخصی علیه منافع کشور لبنان بوده از این رو وی مجددا بر «اشتیاق خود بر [تداوم] بهترین [شکل] روابط با تمام کشورهای برادر و دوست لبنان» تأکید کرد و از آنان که از «آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند»، خواست که از «سرمایه‌گذاری در فتنه‌افروزی میان لبنان و برادران و دوستان این کشور» دست بردارند.

در عین حال، دفتر ریاست جمهوری لبنان نیز در بیانیه‌ای به این بیانیه‌ها و اظهارات وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور واکنش نشان داد و اعلام کرد:‌ «برخی از آنچه در گفت‌وگوی شربل وهبه وزیر امور خارجه و مهاجران دولت پیشبرد امور با شبکه الحره شامگاه دیروز بیان شد، واکنش‌هایی را به همراه داشت که هدف از آن اهانت به روابط برادانه جاری میان لبنان و دیگر کشورهای برادر [حاشیه] خلیج [فارس] بود که این در برخی مواضع سیاسی و همچنین موج رسانه‌ای برنامه‌ریزی شده آشکار بود آن هم به‌رغم آنکه وزیر مربوطه روشن کرد که از کشورهای [عربی حاشیه]‌ خلیج [فارس] نامی نبرده است».

در ادامه این بیانیه آمده است:‌ «ریاست جمهوری بدین وسیله بر عمق روابط برادرانه میان لبنان و کشورهای برادر [حاشیه] خلیج [فارس] و در رأس آن‌ها کشور برادر عربستان سعودی و همچنین بر اشتیاق خود مبنی بر تداوم این روابط و توسعه آن در در تمامی زمینه‌ها تأکید می‌کند. ریاست جمهوری اظهارات دیشب وزیر امور خارجه و مهاجران نظر شخصی او می‌داند که این به هیچ وجه موضع کشور لبنان و "میشل عون" رئیس‌جمهور این کشور نیست که بر رد هر آنچه به عموم کشورهای برادر و دوست اهانت می‌کند، تأکید دارد به ویژه عربستان سعودی و کشورهای [حاشیه] خلیج [فارس]».

این اختلافات در حالی میان مقامات لبنانی ایجاد شده است که این کشور پس از انفجار بندر بیروت وارد یک بحران سیاسی شده و هنوز موفق به تشکیل دولت نشده است.

لبنان در تاریخ چهارم اوت سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) در بندرگاه بیروت شاهد  انفجاری مهیب بود؛ انفجاری که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به دنبال داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها