پس از کنایه وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان به عربستان سعودی درباره نقش داشتن این کشور در توسعه دامنه نفوذ داعش در کشورهای منطقه، امارات، بحرین، کویت و مصر این اظهارات را «اهانت‌آمیز» خواندند.

حمله دیپلماتیک امارات، بحرین، کویت و مصر به لبنان

قدس آنلاین: پس از مصاحبه اخیر «شربل وهبه» وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان درباره نقش برخی کشورها در توسعه دامنه نفوذ سازمان تروریستی داعش در منطقه، کویت، کاردار و کشورهای بحرین و امارات، سفیر لبنان را احضار کردند و قاهره نیز از سفیر لبنان در این خصوص توضیح خواست.

وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان اخیرا در گفت‌وگو با شبکه «الحره» در بخش از سخنانش با کنایه به عربستان سعودی که به خود صفت «مملکه الخیر» می‌دهد، گفت:‌ «در مرحله دوم، داعشی‌ها آمدند و همان کشورهای اهل محبت، دوستی و برادری بودند که آن‌ها را آوردند. این کشورهای اهل محبت برای ما سازمان داعش آوردند و [بذر] آن‌ها را برای ما در دشت نینوی، الانبار و تدمر کاشتند».

امارات

خبرگزاری رسمی امارات (وام)، شامگاه سه‌شنبه، گزارش داد که وزارت خارجه این کشور «اظهارات ناپسند و نژادپرستانه» شربل وهبه وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان را به‌شدت محکوم می‌کند؛ اظهاراتی که در آن به عربستان سعودی و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] اهانت شده است.

در ادامه این گزارش آمده است که ابوظبی، سفیر لبنان را در پی این اظهارات احضار کرده و با تأکید بر تعارض داشتن این اظهارات با «پروتکل‌های دیپلماتیک» و عدم سازگاری با روابط تاریخی لبنان و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس]، اعتراض امارات را به وی ابلاغ کرده است.

بحرین

خبرگزاری رسمی بحرین (بنا) نیز شامگاه سه‌شنبه گزارش داد که وزارت خارجه این کشور «اظهارات اهانت‌آمیز» وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان به «عربستان سعودی، مردم این کشور و کشورهای [عضو] شورای همکاری» را به شدت محکوم کرده است.

وزارت خارجه بحرین با بیان اینکه این اظهارات با «ابتدایی‌ترین پروتکل‌های دیپلماتیک تعارض دارد و با روابط برادرانه میان مردم کشورهای [عضو] شورای همکاری و مردم برادر لبنان همخوانی ندارد»، اعلام کرد که منامه، سفیر لبنان را در پی این اظهارات احضار کرده و به او یادداشتی اعتراضی در این خصوص داده است.

کویت

خبرگزاری رسمی کویت (کونا) شامگاه سه‌شنبه گزارش داد که وزارت خارجه این کشور ضمن محکومیت شدید اظهارات شربل وهبه وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان، این سخنان را «اهانت شدید» به کشورهای عضو شورای همکاری و مردم آن‌ها قلمداد کرده است.

در ادامه این گزارش اشاره شده است که «مجدی الظفیری» معاون وزیر خارجه کویت، شامگاه سه‌شنبه، «هادی هاشم» کاردار سفارت لبنان را احضار کرده و به او یادداشتی اعتراضی داده است.

مصر

وزارت امور خارجه مصر نیز در در صفحه فیسبوکی خود در بیانیه‌ای اعلام کرد که قاهره، شامگاه سه‌شنبه، از «علی الحلبی» سفیر لبنان در خصوص «اظهارات اهانت‌آمیز» شربل وهبه وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان علیه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و مردم آن‌ها توضیح خواسته است.

اعتراض کشورهای مذکور به اظهارات وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان پس از آن است که عربستان سعودی در بیانیه‌ای با محکومیت شدید این سخنان، آن را «اهانت‌آمیز» خواند.

سخنان شربل وهبه همچنین واکنش شدید گروه‌های همسو با عربستان سعودی در لبنان  در رأس آن‌ها جریان المستقبل به رهبری «سعد الحریری» را به دنبال داشته است.

با این حال وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان در بیانیه‌ای در این ارتباط توضیح داده بود که «او از این تفسیرها و تأویل‌ها نادرست از سخنانش در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الحره غافلگیر شده است».

وهبه ادامه داد:‌ «آنچه گفتم شامل برادران در کشورهای [حاشیه] خلیج [فارس] نبود و من از هیچ کشوری نام نبردم؛ با این حال، برخی از بیانیه‌هایی که در کشور صادر شد، بیشتر من را غافلگیر کرد؛ بیانیه‌هایی که سخنان من را تغییر داد و هدف از آن تیره کردن روابط با برادران در عربستان سعودی و کشورهای [عربی حاشیه] خلیج [فارس] بود».

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها