دیپلمات آمریکایی اعلام کرد مذاکرات اخیر پیشرفت واقعی داشت، اما اختلافات مهم باقیست و برخی از دشوارترین مسائل برای دور نهایی گذاشته شده است.

دیپلمات آمریکایی: در سازنده‌ترین مذاکرات با ایران پیشرفت داشته‌ایم، اما اختلافات باقیست

قدس آنلاین: دیپلمات بلندپایه آمریکایی با اشاره به اینکه تازه‌ترین دور گفتگوهای بین المللی با ایران در وین سازنده‌ترین دور گفتگوها بود و مذاکره کنندگان پیشرفت واقعی داشتند اعلام کرد اختلافات مهم همچنان باقیست و برخی از دشوارترین مسائل برای دور نهایی گذاشته شده است.

«لورا روزن» در مطلبی در این پایگاه اینترنتی می‌نویسد، دیپلمات ارشد آمریکایی در مصاحبه‌ای با من اعلام کرد: ما قطعا پیشرفت‌هایی داشته ایم و این سازنده‌ترین دور مذاکراتمان بود.

او گفت: در عین حال همچنان اختلافات مهمی وجود دارد و تلاش چشمگیری باید انجام شود. هرچه بیشتر به دور نهایی نزدیک می‌شویم حل و فصل مسائل باقیمانده دشوارتر خواهد شد.

این دیپلمات آمریکایی تصریح کرد: چهارمین دور گفتگوهای بین المللی در وین که ده روز به طول انجامید و روز چهارشنبه به پایان رسید با پیشرفت کافی در زمینه پیش نویس نقشه راهی برای مشاهده " طرح کلی " توافق احتمالی بر سر بازگشت آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران همراه بود.

اودر عین حال اعلام کرد: دستیابی به یک توافق و اینکه چه زمانی ممکن است این توافق حاصل شود قطعی نیست.

این دیپلمات در ادامه گفت: پیشرفت بیشتری در مسیر اتفاق نظر بر سر آنچه که طرح کلی توافق به نظر خواهد رسید حاصل شده است.

او افزود: در این دور از گفتگوها نسبت به دورهای گذشته پیشرفت بیشتری داشتیم، اما اینکه آیا و چه زمانی به توافق دست می‌یابیم مسئله دیگری است. به طور منطقی باید به جایی برسیم که دو طرف اعلام کنند خواهان بازگشت به تعهدات هستند، به طور جدی مذاکره کرده اند و بر اساس توافقی که از قبل وجود داشته است گام برمی دارند، اما همچنان اختلافات چشمگیری در ارتباط با اینکه پایبندی دوجانبه به چه معناست وجود دارد و حل و فصل مسائلی که برای دور نهایی باقی می‌ماند دشوارتر است.

دیپلمات آمریکایی گفت: زمان دستیابی به توافق احتمالی مشخص نیست و آنچه به تردیدها می‌افزاید تاثیر احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ایران بر این گفتگوهای حساس سیاسی است.

او با اشاره به برگزاری انتخابات در ایران افزود: انتخابات مسیر دیپلماسی را دشوار می‌کند و تاثیر احتمالی آن مشخص نیست. اگرچه رویکرد ما حرکت به سمت جلو و تلاش برای دستیابی به توافق است. ما تصمیم گیری درباره اینکه ایران چه سیاستی در پیش گیرد را بر عهده این کشور می‌گذاریم. توافق ممکن به نظر می‌رسد، اما اجتناب ناپذیر نیست.

پایگاه اینترنتی دیپلماتیک در پایان به نقل از این دیپلمات آمریکایی اعلام کرد اگرچه فرصتی واقعی برای بازگشت دو طرف به تعهدات خود وجود دارد، هیچ تضمینی برای موفقیت نیست اگرچه هیچ دلیلی برای طولانی شدن آن وجود ندارد و ممکن است به درازا بکشد.

قرار است گفتگوها روز سه شنبه هفته جاری (۲۵ مه) در وین ازسرگرفته شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها