مناطق مختلف سوریه شاهد برگزاری گردهمایی و تجمعات انتخاباتی است که در آن از انتخابات به عنوان فرایندی برای حفظ حاکمیت این کشور یاد شده و بر مخالفت با دخالت خارجی غرب و آمریکا در امور داخلی سوریه تاکید شد.

گردهمایی‌ و تجمعات پر شور انتخاباتی در مناطق مختلف سوریه

قدس آنلاین: در راستای حمایت از قانون اساسی سوریه و اهمیت مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری سوریه، در استان‌های مختلف این کشور گردهمایی و تجمعات در حمایت از انتخابات برگزار شد و شرکت کنندگان در آن،  مشارکت در انتخابات را وظیفه ملی دانستند که به اقتدار سوریه و حفظ وحدت و حاکمیت سوریه کمک می‌کند و آنرا از گزند گروه‌های تروریستی مصون می‌دارد.

در همین راستا هزاران دانشجو درحمص مراسم باشکویی در حمایت از انتخابات سوریه برگزار کردند.

«فادیا دیب» نماینده پارلمان سوریه درباره انتخابات گفت: مشارکت در انتخابات وظیفه است و سوری‌ها در 26 ماه مه حرف خود را خواهند زد.

«فراس السلوم» نماینده پارلمان سوریه اعلام کرد: برگزاری انتخابات به مثابه مکمل پیروزی‌های ارتش سوریه است. فقط سوری‌ها آینده خود را رقم می‌زنند و درباره آن تصمیم‌گیری می‌کنند.

در درعا هم گردهمایی انتخاباتی برگزار شد و بر اهمیت مشارکت در انتخابات و اختیار فرد اصلح تاکید شد.

شرکت کنندگان در این گردهمایی مشارکت در انتخابات را وظیفه هر سوری دانستند و همه تحرکات دشمنان سوریه و غرب و آمریکا را شکست خورده دانستند و مشارکت گسترده سوری‌های خارج نشین را گواه این مدعا دانستند.

در لاذقیه هم آوارگانی که به سبب اقدامات تروریستی خانه و کاشانه خود را رها کرده و در لاذقیه به سر می‌برند هم برگزاری انتخابات را برآورده کننده آمال مردم سوریه دانستند و برضرورت آزادسازی همه اراضی سوریه از جمله ادلب از دست تروریست‌ها تاکید کردند.

«وائل دالی» نماینده پارلمان سوریه گفت: برگزاری انتخابات در موعد قانونی آن تاکیدی بر توان دولت و ارتش سوریه است.

 وی ابراز امیدواری کرد که امسال سال پیروزی و آزادسازی استان ادلب از لوث تروریست‌ها باشد.

در دمشق و ریف آن هم گردهمایی انتخاباتی برگزار شد. و از برگزاری انتخابات به مثابه پیروزی برای اراده ملت سوریه نام برده شد.

در حلب هم گردهمایی و تجمع انتخاباتی گسترده در میدانی در این شهر در حمایت از انتخابات و تاکید بر ضرورت مشارکت در آن برگزار شد.

شرکت کنندگان در این تجمع و گردهمایی تاکید کردند که برگزاری انتخابات در موعد مقرر و مشارکت در آن تاکیدی بر استقلال سوریه و مخالفت با دخالت خارجی محسوب می‌شود.

فیصل المقداد: میزان مشارکت سوری‌های خارج نشین چشمگیر بود

وزیر خارجه سوریه ضمن تحویل دادن نتایج شمارش آراء سوری‌های خارج نشین، از مشارکت بالای آنها در انتخابات ریاست جمهوری سوریه خبر داد.

 «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه نتایج شمارش آراء سوری‌های مقیم خارج این کشور در انتخابات ریاست جمهوری سوریه را با حضور «قاضی احمد السید» وزیر دادگستری به کمیته عالی قضایی انتخابات تحویل داد.

وی طی سخنانی گفت: میزان مشارکت سوری‌های مقیم خارج از سوریه بسیار بالا بود و این با وجود محدودیت‌ها در رسیدن سوری‌ها به پای صندوق‌های رای گیری در برخی کشورها، بود.

وی افزود: انتخابات سوری‌های مقیم خارج در 46 حوزه انتخاباتی در سفارت‌های سوریه به شکل ممتاز و در فضای آکنده از دموکراسی برگزار شد.

المقداد اظهار داشت: ما از کسانی که در سفارت سوریه در لبنان نتوانسته‌اند آرای خود را به صندوق بیاندازند،می‌خواهیم که به وظیفه ملی خود در سوریه عمل کنند.

سوری‌های خارج نشین حماسه خلق کردند

مرحله نخست انتخابات دو مرحله‌ای ریاست‌جمهوری سوریه پنجشنبه گذشته با رای گیری از سوری‌های خارج کشور در نمایندگی های سیاسی و سفارتخانه‌های این کشور در خارج از کشور برگزار شد.

بر پایه اعلام منابع رسانه‌ای، سوری‌های خارج از کشور که بیشتر آنها را آوارگان سال‌ها مواجهه با جنگ شوم تروریست تکفیری علیه ملت و دولت مشروع سوریه با حمایت و دخالت صهیونیست‌ها و استکبار جهانی تشکیل داده‌اند، در انتخابات روز پنجشنبه حضوری چشمگیر و گسترده داشتند.

انتخابات سراسری 26 ماه می

انتخابات سراسری در داخل سوریه نیز روز 26ماه میلادی جاری یعنی روز چهارشنبه هفته جاری برگزار می‌شود.

افزون بر «بشار اسد»، رئیس جمهوری کنونی، «محمود مرعی» از نیروهای مخالف داخلی و «عبدالله سلوم عبدالله» در این انتخابات نامزد شده‌اند.

تبلیغات انتخاباتی نامزدها تا 24 ماه می

تبلیغات انتخاباتی نامزدها از 16 ماه مه آغاز شده و تا یک روز پیش از رای گیری سراسری در داخل سوریه ادامه دارد.

علت برگزاری انتخابات در دو مرحله

با توجه به اینکه شمار قابل توجهی از سوری‌ها در خارج از این کشور به سر می‌برند، مقام‌های سوریه تصمیم گرفتند این انتخابات در دو مرحله برگزار شود، مرحله نخست برای سوری‌های خارج نشین و مرحله دوم برای سوری های داخل این کشور.
انتخابات برای سوری‌های ساکن خارج 20 می برگزار شد اما در داخل این کشور 6 روز بعد یعنی در 26 می برگزار می شود.

عشق به وطن درغربت

بر پایه اعلام نهادهای وابسته به سازمان ملل، بیش از 5 میلیون نفر از جمعیت سوریه در نتیجه حملات تروریست‌های تکفیری و از ترس جان به ناچار سرزمین خود را ترک و جلای وطن کردند.

بسیاری از این شهروندان سوری با وجود کارشکنی برخی کشورها حتی حمله و تعرض به پای صندوق های رای در سفارت های این کشور رفتند و با این کار نشان دادند که به میهن و کشور و تعیین حق سرنوشت خود عشق و علاقه دارند.

سوری های ساکن خارج که به صورت قانونی و طبیعی از این کشور خارج شده‌اند، در انتخابات روز پنجشنبه حضوری فراتر از پیش بینی‌ها داشتند و شعب رای در نمایندگی‌های خارج از کشور بسیار شلوغ و پرازدحام بود.

تعرض و حمله به رای دهندگان سوری در لبنان
در لبنان گروهی از سوری‌ها که در حال روانه شدن به سمت صندوق‌های رای بودند، مورد حمله برخی گروه‌ها قرار گرفتند و این در حالی بود که شماری از شهروندان سوری ساکن این کشور راهپیمایی خودرویی راه انداخته و تصاویر بشار اسد با خود حمل می‌کردند.

تصاویر و ویدئوهای بارگذاری شده در شبکه‌های اجتماعی لبنان نشان می‌دهد که برخی افراد ناشناس و مزدور به خودروها و اتوبوس‌های شهروندان سوری که برای شرکت در انتخابات رفته بودند، حمله کردند.

شهروندان سوری از منطقه «جونیه-نهر الکلب» بیروت برای رای دادن و شرکت در انتخابات به سمت سفارت کشورشان در منطقه «الیرزه» با پرچم‌ها و تصاویر «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه در حرکت بودند که مورد حمله و تعرض قرار گرفتند.

قدردانی وزارت خارجه سوریه از سوری های خارج نشین

وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای با ابراز قدردانی از سوری‌های خارج از کشور برای رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد که مشارکت گسترده این شهروندان بیانگر تعلق خاطر عمیق به میهن و پایبندی به یک تصمیم ملی مستقل است.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که شهروندان سوری مقیم خارج از کشور با حضور گسترده در مراکز رای گیری در سفارتخانه‌های این کشور آراء خود را به صندوق انداختند.
این بیانیه با اشاره به این که شمار معدودی از کشورها که با سوریه دشمنی دارند و در جنگ ناعادلانه علیه آن شریک هستند، از برگزاری انتخابات در کشورهای خود جلوگیری کردند، نوشته که آنها با این کار سوری‌ها را از حق قانونی خود محروم کردند و با وجود اقدامات برخی کشورها در محروم کردن شهروندان از حقوقشان، شاهد حضور گسترده مردم سوریه در سراسر جهان برای دادن رأی بودیم.

بیانیه افزوده که این حضور گسترده نشان‌دهنده عمق وابستگی سوری‌ها به میهن خود و مخالفت با انواع سرسپردگی و دخالت خارجی در امور سوریه و پایبندی به تصمیم ملی و پیوند اجتماعی با شهروندان درون مرزهای کشور برای ترسیم آینده سوریه و تحقق عزت و کرامت ملی است.
در این بیانیه با قدردانی از شهروندان سوریه‌ای ساکن خارج از کشور، تأکید شده که آنان نقش مهمی در مشارکت در انتخابات، بازسازی کشور و پشت سر گذاشتن مرحله تروریسم و ساخت آینده درخشان برای سوریه دارند.

واکنش غرب به انتخابات سوریه
در حالی که سوری های خارج از کشور رای خود را به صندوق ریختند و در داخل کشور نیز نامزدها در حال تبلیغ هستند، کشورهای غربی عضو شورای امنیت و در راس آن ها آمریکا، فرانسه و انگلیس، پیشاپیش مخالفت خود را با نتایج برگزاری این انتخابات اعلام کردند که در شورای امنیت با اعتراض و مخالفت روسیه مواجه شد.

دولت آمریکا و اتحادیه اروپا ماه گذشته میلادی در واکنش به انتخابات سوریه اعلام کردند که از نظر آنها هر گونه انتخابات باید بر اساس قطعنامه 2254 برگزار شود!

پاسخ دندان شکن دمشق به دخالت پاریس

سوریه اظهارات سخنگوی وزارت خارجه فرانسه درباره انتخابات ریاست ‌جمهوری در سوریه را محکوم و اعلام کرد که انتخابات یک مساله متعلق به حاکمیت ملی سوریه است و هیچ طرف خارجی حق دخالت در آن را ندارند و تنها سوری‌ها هستند که حق دارند در این باره تصمیم گیری کنند.

یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه  سوریه اعلام کرد: سوریه اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه درباره انتخابات ریاست جمهوری در سوریه را نابجا می‌داند چون انتخابات یک مساله متعلق به حاکمیت ملی سوریه است و هیچ طرف خارجی حق دخالت در آنرا ندارد و تنها سوری‌ها که حق دارند در این باره تصمیم بگیرند. حضور گسترده سوری‌ها در مراکز اخذ رای در سراسر جهان از جمله پاریس بلیغ ترین پاسخ به این اظهارت است.

این منبع ادامه داد: دولت فرانسه باید به خوبی درک کند که با درپیش گرفتن این سیاست‌ها و حمایت از تروریست‌ها و اعمال اقدامات یک جانبه نامشروع علیه ملت سوریه در کنار کشورهای متخاصم با سوریه مسؤول کامل خون ریزی سوری‌ها و نابودی دستاوردهای آنان و ممانعت از رسیدن دارو و غذا به آنان است.

منبع رسمی در وزارت امور خارجه سوریه بیان کرد: سوریه ضمن محکوم کردن این اظهارات تاکید می‌کند که رویکرد دولت فرانسه در سوریه مانع برقراری ثبات در آن نخواهد شد و فرانسه باید بداند که زمان به عقب بازنخواهد گشت و زمان قیمومت به پایان رسیده است و هرگز بازنخواهد گشت.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها