سخنگوی اتحادیه اروپا با تأکید بر این نکته که هنوز برخی مسائل دشوار در مذاکرات «وین» برای احیای برجام باقی مانده، تصریح کرد که باید به دیپلماسی فرصت بیشتری داد.

اتحادیه اروپا:برخی مسائل دشوار در مذاکرات برجام در وین باقی مانده است

قدس آنلاین: «پیتر استانو» سخنگوی «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه «یورونیوز» تأکید کرد که اتحادیه اروپا متعهد است تا هر اقدام ممکن را برای احیای برجام انجام دهد.

وی در این خصوص تصریح کرد: «دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام، متعهد است تا هر اقدام ممکن را برای بازگرداندن این توافق هسته‌ای به روند عادی در پیش بگیرد».

استانو با تأکید بر لزوم به کارگیری دیپلماسی برای احیای برجام ادامه داد: «فرصت دادن به دیپلماسی مهم است و تنها راه رویارویی با برنامه هسته‌ای ایران، احیای برجام است».

سخنگوی اتحادیه اروپا در ارتباط با روند پیش‌روی مذاکرات وین درباره احیای برجام گفت که به اعتقاد وی، «گفت‌وگوها در وین ادامه خواهد داشت» اما جزئیات بیشتری در خصوص مذاکرات وین منتشر نکرد.

استانو با اشاره به اظهارات اخیر «سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس‌ هیأت مذاکره‌کننده ایران در وین درباره مسائل باقیمانده در مذاکرات در خصوص برجام گفت: «برخی از مسائل دشوار و سخت همچنان باقی مانده است اما ما راه خود را برای کسب هدف نهایی یعنی اجرای کامل توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ توسط همه طرف‌ها و امضاکنندگان برجام ادامه می‌دهیم».

پیش از این عراقچی اعلام کرده بود که موارد اصلی اختلافات مربوط به رفع تحریم‌ بخش انرژی ایران، تحریم صنایع خودرو و تحریم‌های مالی و بانکی و بیمه‌ای و بنادر می‌شود.

اخیراً نیز سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه با بیان این که «پیشرفت‌های خوبی تا الان در مذاکرات وین داشتیم و به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیدیم» گفت: شخصا مطمئن نیستم که مذاکرات در این دور به پایان برسد.

در حالیکه دور پنجم مذاکرات «وین» برای احیای برجام همچنان در جریان است، «کاظم غریب آبادی» نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین با بیان این‌که مذاکرات وارد موضوعات مهم و اساسی شده، گفت: ایران فراتر از برجام، تعهدی را در حوزه هسته‌ای نمی‌پذیرد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در «وین» نیز در توضیح روند پیشرفت مذاکرات برای احیای برجام در «وین» تأکید کرد که تا زمانی که در باره همه مسائل توافق نشود ،گوئی درباره هیچ موضوعی توافق نشده است.

وی در پاسخ به برخی گزارش‌ها مبنی بر خوشبینی مسکو در خصوص پیشرفت در مذاکرات وین در صفحه توییتر خود نوشت: «نه ضرورتاً. ما حقیقتاً شاهد پیشرفت مداومی در مذاکرات وین درباره برجام بودیم. ما این حقیقت آشکار را می‌پذیریم اما همواره در ارزیابی‌های خود محتاط هستیم و تا زمانی‌که بر روی همه مسائل توافق نشود، گویی درباره هیچ‌ موضوعی توافقی صورت نگرفته است. ما به این مرحله نزدیک شده‌ایم اما احتمالاً به زمان بیشتری نیاز است».

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها