۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 756513

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با بیان اینکه در سامانه تخصیص و توزیع کالا و تایر مربوط به وزارت صمت لاستیک کامیون اصلا موجود نیست، گفت: همین امروز کامیون داران اعلام کردند روغن کامیون هم نایاب شده یا بسیار گران است.

لاستیک کامیون نایاب شد

به گزارش قدس  آنلاین احمد کریمی درباره آخرین وضعیت تأمین لاستیک کامیون در کشور اظهار داشت: در حال حاضر اصلاً لاستیک کامیون در سامانه تخصیص و توزیع کالا و تایر مربوط به وزارت صمت موجود نیست و کامیونداران لاستیک را با نرخ آزاد و گران خریداری می‌کنند.

* لاستیک آزاد ارزان تر از لاستیک سامانه ای است

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور ادامه داد: همین شرکت‌های تولید داخل هم اگر زمانی لاستیک را در سامانه می‌آورند، قیمتی ارائه می‌دهند که در بازار آزاد، با قیمت ارزان تر پیدا می‌شود.

* لاستیک های برند معروف در ایران گران تر از قیمت جهانی است

وی درباره قیمت فعلی لاستیک‌ها توضیح داد: امروز لاستیک‌های باکیفیت خارجی از 14 تا 16 میلیون تومان و تولید داخل از 8 تا 9 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود، راننده در این شرایط اقتصادی مجبور است لاستیک بی‌کیفیت چینی را خریداری کند و برخی از همین لاستیک‌های تولید داخل که قیمت آنها هم افزایش یافته است، هم عمر چندانی ندارند که این در کنار افزایش هزینه‌های کامیوندار، در ایمنی سیر هم تأثیر منفی دارد.

کریمی افزود: برای ما جای سوال است که چرا لاستیک های وارداتی با برندهای معتبر در کشور ما بسیار گران تر از نرخ های جهانی آن است.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با تأکید بر اینکه کیفیت لاستیک بر ارتقای ایمنی حمل و نقل بسیار موثر است، اظهار کرد: لاستیک باکیفیت بسیار مهم است، در این بین برخی ناوگان حمل بار جاده ای کشور نظیر نفت کش ها و اتوبوس ها خصوصا در محور جلو به لاستیک های بسیار با کیفیت و استاندارد بالا نیاز دارند و این مورد موجب می شود ایمنی به خطر نیفتد اما همانگونه که گفتم لاستیک های با کیفیت خارجی امروز به قیمت های 15 و 16 میلیون تومان رسیده اند.

* کامیون دار امکان تأمین هزینه های سنگین قطعات مصرفی را هم ندارد

وی اظهار داشت: با محاسبه نرخ های کرایه و هزینه های سنگین تأمین قطعات مصرفی خودرو نظیر لاستیک همچنین روغن خودرو که قیمت آن افزایش یافته است و با توجه به هزینه های سنگین تعمیر و نگهداری نظیر دستمزد تعمیرگاه ها و گرانی بیش از حد قطعات ناوگان، واقعا کامیون داران که بخش اعظمی از آنها خودمالک هستند، امکان تأمین این ارقام برای خرید لاستیک را ندارند، به هر حال از محل فعالیت یک دستگاه کامیون یک یا چند خانواده باید نان بخورد.

* روغن موتور کامیون نایاب شد 

کریمی اظهار کرد: همین امروز از استان‌های مختلف به ما اعلام کردند که روغن موتور موجود نیست و یا بسیار گران است.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور بیان کرد: وقتی ما به روغن موتور نیاز دارد چرا باید در این شرایط روغن موتور داخلی با چند برابر قیمت صادر شود، در حالی که باید اول مصرف داخل را تأمین کنند. 

* ابهام در ترخیص 120 هزار حلقه لاستیک در ناهماهنگی‌ بانک مرکزی و گمرک

وی اضافه کرد: با وجود ابلاغ  عرضه لاستیک با ارز دولتی ناهماهنگی‌هایی بین بانک مرکزی، گمرک و بانک عامل وجود دارد و آن 120 هزار حلقه لاستیک که قرار بود تا 30 خرداد از گمرک بیرون بیاید، به جایی نرسید، البته بانک مرکزی نامه را به بانک عامل داده است،‌ اما بانک های عامل خصوصاً بانک صادرات همکاری مناسبی ندارند.

به گزارش فارس، گله کامیون داران از قیمت های بالای لاستیک و کیفیت پایین در حالی مطرح می شود  به تازگی مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور گفته است: در آینده افزایش قیمت لاستیک خواهیم داشت، با توجه به اینکه بسیاری از عوامل در افزایش قیمت هر کالایی تاثیرگذار است، اکنون افزایش قیمت برای لاستیک خارج از قاعده نیست، با توجه به اینکه هزینه بسیاری از عوامل مانند دستمزد، بیمه، هزینه آب، برق و غیره افزایش داشته است، در قیمت نهایی یک کالا تاثیر گذار خواهد بود و در نتیجه در آینده قیمت لاستیک نیز افزایش خواهد یافت.

همچنین با وجود اعتراض کامیونداران مبنی بر نبود لاستیک در سامانه فروش لاستیک وزارت صمت، جمشیدی، مجری طرح توزیع سیستمی تایر با تازگی مدعی شده است: برای خودروهای سنگین این سامانه طوری طراحی شده که در آن هیچ مشکلی برای عرضه و تقاضا وجود ندارد و رانندگان می‌توانند به آن مراجعه کرده و اقدام به خرید کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها