حبیب اسماعیلی، تهیه کننده پیشکسوت می‎‌گوید: کسی که انتخاب می‌شود از وزیر ارشاد گرفته تا رییس سازمان سینمایی و صدا و سیما باید عملکرد مناسبی داشته باشد. با حرف و شعار کاری از پیش نمی‌رود. یک نمونه آن صدا و سیماست که در دو سال اخیر ذره‌ای از سینما حمایت نکرده است، در حالی که می‌توانست همزمان با بازگشایی سینماها مردم را از فعالیت دوباره سینماها باخبر کند.

 وقتی در دنیا علیه ما سم‌پاشی می‌کنند، هنر و ورزش «ایران» را سربلند می‌کند/در مرحله حرف و شعار ماندن چاره‌ساز نیست

حبیب اسماعیلی، تهیه کننده قدیمی سینما و مدیر شرکت رسانه فیلمسازان مولود در گفتگو با قدس آنلاین با بیان اینکه چهار دهه از انقلاب می‌گذرد و هر دولتی که روی کار آمده، وزارت ارشاد آن تمام تلاش خود را کرده که برای فرهنگ کاری انجام بدهد، می‌گوید: اما به نظرم دولت آن‌قدر مشکلات دارد که فرهنگ در بخش‌های انتهایی این لیست قرار می‌گیرد.

قدمی در حمایت از سینماگران برداشته نشده است

وی می‌افزاید: به همین دلیل است که می‌بینیم چه در دولت فعلی و چه دولت‌های پیشین در حمایت و رسیدگی از دست‌اندرکاران هنر گام‌های چندان مثبتی برداشته نشده است. یک نمونه‌اش را هم در دوران کرونا شاهد بودیم که اگر برنامه‌ریزی درستی صورت می‌گرفت می‌شد جلوی بسیاری از اتفاقات را گرفت.

به گفته اسماعیلی در این شرایط بسیاری از پرسنل سینماها، عوامل و هنرمندان بیکار شدند در حالی که این مقوله ناخواسته اتفاق افتاده بود. اما چگونه است که وقتی بخشی از کشور دچار بحران می‌شود به سرعت به آن کمک می‌کنند و درصدد حل مسئله برمی آیند اما چرا هیچ اهمیتی برای فرهنگ قائل نیستند؟

وقتی از هر طرف به ما حمله می‌کنند، هنر و ورزش ایران را سربلند می‌کند

این تهیه کننده سینما با تاکید بر این که جوانان آینده سازان این مملکت هستند، می‌گوید: به پشتوانه فرهنگ کارهای زیادی می‌توان انجام داد که متاسفانه از آن غافل شدیم. در حالی که امروز شاهد هستیم چقدر علیه ایران در دنیا سم پاشی کردند و از هر سو انگ‌های مختلفی به ما زدند اما از آن طرف هم دیدیم هنر و به ویژه سینما که تا «اسکار» و «کن» هم پیش رفت چگونه برای جامعه ایرانی آبروداری کرد و هنرمندان و فیلمسازان «ایران» را از طریق فیلم‌ها و پیامشان به دنیا معرفی کردند؛ در ورزش هم به همین ترتیب بوده و ورزشکاران ما نام ایران را بارها سربلند کرده‌اند.

اسماعیلی در ادامه می‌گوید: به نظرم کسی که به عنوان رییس جمهور بر مسند قدرت می‌نشیند باید به وضعیت مردم رسیدگی کند و دیگر در مرحله حرف و شعار ماندن چاره‌ساز نیست. باید برای کسی که کار فرهنگی می‌کند حرمت قائل شد. من از ابتدای انقلاب بوده‌ام و همه شرایط را دیده‌ام و هیچ گاه نگاهم اینطور نبوده که اگر شرایط خوب است کار کنیم و اگر روزی دیگر شرایط مساعد نبود کار نکنیم. به نظرم باید کسانی را که در این چند سال به سینما ورود کردند و روی فیلم‌ها سرمایه گذاری کردند جذب کنیم و مسئولان کمک کنند که این افراد در این فضا بمانند و آنها را دلگرم کنند. وظیفه دولت این است که به مقوله فرهنگ و ورزش بیشتر توجه کند.

در مرحله حرف و شعار ماندن چاره‌ساز نیست

تهیه کننده فیلم «قرمز» در واکنش به کمرنگ بودن برنامه‌های فرهنگی در گفت‌وگوهای نامزدها می‌گوید: همیشه نامزدهای ریاست جمهوری شعار زیاد می‌دهند و پس از انتخاب شدن کاری هم انجام نمی‌دهند اما حالا دیگر بدتر که همان شعار را هم نمی‌دهند. کسی که انتخاب می‌شود از وزیر ارشاد گرفته تا رییس سازمان سینمایی و صدا و سیما باید عملکرد مناسبی داشته باشد. با حرف و شعار کاری از پیش نمی‌رود و حتی اگر امروز هزار وعده و شعار هم بدهند برای جذب رای است. در حالی که معتقدم وقتی هستند باید کار انجام دهند.

وی در تایید گفته‌های خود به عملکرد سازمان صداو سیما در حمایت از سینما اشاره می‌کند و می‌گوید: در این دو سالی که کرونا شیوع پیدا کرده و سینما به مشکل برخورده، صدا و سیما ذره‌ای ما را حمایت نکرده است. در حالی که می‌توانست همزمان با بازگشایی سینماها تبلیغ کرده و مردم را از فعالیت دوباره سینماها باخبر کند. صدا و سیما می‌توانست به حرمت سینماها که ورشکسته شدند از آنها حمایت کند اما هیچ کاری نکرد که سینما را رونق بدهند، این یک نمونه آن است. به همین دلیل است که می‌گویم باید در عمل حمایت‌ها را دید و به حرف و شعار نیست!

بیشتر بخوانید

نامزدهای ریاست جمهوری فقط راجع به اقتصاد صحبت می‌کنند اما درباره فرهنگ خیر! /فرهنگ، اصل بر همه چیز است

تولیدات ژانر دفاع مقدس در دوران اصلاحات سقوط کرد/ شاهد ولنگاری و بی‌هویتی در سینما هستیم/ دولت بعدی در حوزه فرهنگ خیلی کار دارد

در حوزه بین‌الملل و نشر فرهنگ ضعیف عمل کرده‌ایم/ توجه به ارزش‌های انقلابی، الویت فرهنگی دولت آینده باشد

برچسب‌ها