سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه مذاکرات در وین به بن بست نرسیده، گفت با این حال باید اذعان کنیم که این دور پایانی مذاکرات هم نیست و رایزنی درباره برخی ظرایف فنی و دو سه موضوع حل نشده ادامه دارد.

بن بستی نداریم اما دور آخر مذاکرات وین هم نیست/ آمریکا باید برای تکرار نشدن آنچه در دوران ترامپ رخ داد تضمین بدهد

قدس آنلاین: سعید خطیب زاده در نشست هفتکی خود در خصوص طولانی شدن مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین با بیان اینکه  آنچه در جریان است  یک کمیسیون فصلی است و هدف از آن  بازگشت آمریکا به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است، اظهار داشت:  هیچ بن بستی نیست و گفتگوها درخصوص برخی ظرایف فنی و سیاسی در جریان است و دو سه موضوع هم باقی مانده که در حال رایزنی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این  دور دور آخر مذاکرات نخواهد بود و  برخی گمانه زنی‌های رسانه‌ای مقرون به صحت نیستند.

وی با بیان اینکه آمریکا باید تصمیمات خودش را بگیرد و بداند طرف خاطی و نقض کننده برجام است، تصریح کرد: طبیعی است که آنها باید تضمین‌های لازم را برای تکرار نشدن آنچه در دوران ترامپ رخ داد بدهد.

وی تاکید کرد: نه گفت‌وگوها فرسایشی شده و نه وقت اضافه آوردیم. خیلی وقت در وین برای موضوعات باقیمانده کم داریم. موضوعات باقیمانده تصمیماتی را به صورت سیاسی نیاز دارند و اگر تصمیمات در واشنگتن و پایتخت‌ها اتخاذ شود بازگشت به برجام صورت می‌گیرد.

شمارش معوس برای اتمام ضرب‌الاجل یک ماهه به آژانس

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره اینکه مهلت تمدید شده یک ماهه ایران به آژانس هفته آینده به پایان می‌رسد و در صورت نرسیدن دیپلماتها به توافق ایاد دولت تصمیم به درخواست تمدید دوباره این توافق را دارد یا دوربین های آژانس خاموش خواهند شد و تاثیر این موضوع بر مذاکرات، با اشاره به اینکه  توافق ایران با آژانس یک توافق فنی است و از روزی که قانون مجلس اجرایی و الزام آور شده ما هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس نداده‌ایم، گفت: توافق ما با آژانس برای حفظ تصاویر ضبط شده در دوربین ها برای روزی است که ما تصمیم بگیریم که این تصاویر را به آژانس تحویل بدهیم یا ندهیم.

وی با تأکید بر اینکه اگر گفت‌وگوها در وین به نتیجه برسد تصاویر ضبط شده را در اختیار آژانس قرار می دهیم، ادامه داد:  اگر به نتیجه نرسیدیم در مورد ادامه شرایط و پاک کردن یا نکردن دوربین ها و تصمیمی که در این ارتباط گرفته می شود تصمیم داخلی است.

خطیب زاده اظهار کرد: به اینکه در این یک ماه به نتیجه برسیم بدبین نیستم. البته نباید قضاوت کرد و انشاءالله گفت وگوها با تضمین منافع ملت ایران به نتیجه برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: همان طور که گفتم اگر به نتیجه نرسیدیم تصمیم گیری در مورد تصاویر یک تصمیم داخلی است که آیا ما دوربین ها را پاک کنیم یا اینکه کماکان دوربین ها ضبط کنند و ما خودمان می‌توانیم در این زمینه تصمیم گیری کنیم.

قطعنامه ۲۲۳۱ برنامه موشکی ایران را محدود نکرده

خطیب زاده درباره بیانیه سران گروه هفت و ابراز نگرانی از برنامه موشکی ایران گفت: تفاسیری که از قطعنامه ۲۲۳۱ توسط کسانی که به خوبی می‌دانند این قطعنامه ناظر به چه مواردی است، نادرست است. هیچ جای قطعنامه برنامه موشکی ایران را محدود نکرده است.

وی افزود: بهتر است سران این کشورها به تعهدات بر زمین مانده خود عمل کرده و از مداخله در امور دیگر کشورها پایان داده و به صلح و ثبات منطقه کمک بیشتری کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به خبرنگار دیگری که گمانه زنی برخی رسانه های آمریکایی در مورد اینکه توافق در وین حاصل شده و طرفها منتظر اعلان نتیجه انتخابات در ایران برای علنی کردن آن هستند؟، با بیان اینکه گفتگوها در وین ارتباطی به انتخابات و تحولات داخلی ایران ندارد، اظهار داشت:  گفتگوها نه فرسایشی شده است و نه وقت اضافه آوردیم. بحث من این است که خیلی هم وقت کم داریم.

وی افزود:  موضوعات باقیمانده موضوعاتی است که نیازمند تصمیمات سیاسی هستند. امیدواریم این تصمیم‌ها در پایتخت‌های اروپایی و واشنگتن اتخاذ شود.

آماده کمک برای تسهیل گفتگوهای فراگیر ملی در افغانستان هستیم

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره حملات رو به گسترش طالبان و سقوط برخی ولایتها در افغانستان و چشم انداز مبهم مذاکرات صلح در این کشور و موضع ایران با توجه به مذاکرات دیپلماتیک فشرده تهران با مقامات سازمان ملل و افغانستان در این مورد، با بیان اینکه  ما تحولات افغانستان را با دقت پیگیری می‌کنیم و متاسفانه خشونت و تروریسم در این کشور بالا گرفته است، اظهار داشت: به مردم و دولت افغانستان برای این جنایاتی که علیه مردم این کشور اتفاق افتاده است، تسلیت عرض می‌کنیم.

وی با اشاره به کشتار و حملات تروریستی به ویژه علیه قوم هزاره، ادامه داد: ما در کنار مردم افغانستان هستیم و اقدامات تروریستی را محکوم می‌کنیم. فکر می‌کنیم تنها راهی که افغانستان برای صلح و ثبات دائمی دارد گفتگوهای اصیل افغانی است.

هیچ دولت انحصارگرایی در آینده افغانستان جای ندارد

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز این شرایط را تسهیل کرده است که گفتگوها با تمامی طرف‌های افغانستانی با حضور گروه‌های مختلف از جمله طالبان ادامه یابد تا یک دولت فراگیر ملی با قانون اساسی، برای تامین حقوق مردم و دولت این کشور تشکیل شود.طبیعتا فکر می‌کنیم هیچ دولت انحصارگرایی در افغانستان، آینده این کشور نیست.

خطیب‌زاده درباره تداوم حضور نیروهای ترکیه در شمال عراق و خودداری از ترک خاک این کشور و موضع ایران در برابر این مسئله نیز با یادآوری اینکه موضع همیشگی ما احترام به حاکمیت و حفظ تمامیت ارضی کشورها به عنوان اصل خدشه ناپذیر در روابط بین الملل و اصلی اساسی در سیاست خارجی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است.، گفت: دولت عراق  نظرات خود را در این خصوص به صراحت بیان کرده است و ما فکر می‌کنیم آنها توان و ظرفیت  لازم برای رفع تهدیدات را پیدا کرده اند.

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه لازم است  هماهنگی‌های بیشتری بین این دو کشور صورت بگیرد و نگرانی های دولت ترکیه نیز  به خصوص از سوی دولت  عراق درک شود، افزود: مسئله در یک فرایند مشترک و تعامل بین بغداد و آنکارا این موضوع حل و فصل شود و ما هم با دولت های آنکارا و بغداد در این زمینه رایزنی و گفت‌وگو داریم.

سیاستهای رژیم اشغالگر قدس با رفتن نتانیاهو تغییر نمی‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به ناکامی نتانیاهو در رسیدن مجدد به کرسی نخست وزیری رژیم صهیونیستی و کنار گذاشته شدن او پس از ترامپ هم گفت: برجام ستیزان به این یکی، دو نفر که جزو شخصیت های منفور نظام بین‌الملل هستند، محدود نمی‌شود و ما فکر نمی کنیم سیاست‌های رژیم اشغالگر قدس با آمدن و یا رفتن افراد تغییر کند.

وی افزود: از نظر ما مهمل‌گویی میراث مشترک تمامی سران رژیم اشغالگر قدس از روز اول تا الان بوده، اما در این میان یک چیز روشن است و آن این است که تمام بدخواهان ایران می‌روند و ایران همیشه سربلند و سرافراز می‌ایستد.

حجم خرابکاریهای اسرائیلی‌ها را میدانیم و در جای لازم جواب آنرا داده‌ایم

خطیب‌زاده درخصوص ادعای رئیس دستگاه جاسوسی این رژیم در مورد ترور شهید فخری زاده و خرابکاری در داخل ایران هم تصریح کرد: رژیم اشغالگر قدس منبع ناآرامی و تروریسم در منطقه و ریشه ۷۰ ساله گرفتاری‌های منطقه غرب آسیا است. امروز نیز به نقطه‌ای رسیده است که با گردنکشی در دنیا شرارت می‌کند و به صراحت می‌گوید در دنیا دست به ترور و بمب گذاری می‌زند.

وی خاطرنشان کرد:ما می‌دانیم که چه حجمی از خرابکاری ها از سوی برخی کشورها از جمله رژیم اشغالگر قدس در داخل ایران اتفاق افتاده است، اما هیچ کدام از آنها نتوانسته حرکت جامعه علمی و جامعه پویای داخل ایران از جمله برنامه صلح آمیز هسته‌ای و برنامه‌های موشکی و دفاعی را متوقفکند.

ضمن اینکه  جمهوری اسلامی ایران نیز هرجا که لازم و ضروری بوده پاسخ خودش را داده است و آنها که این پاسخ را گرفتند خودشان از دردناک بودن آن آگاه هستند.

  با کمتر از آنچه  در برجام آمده تو افق نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا بحث رفع تحریم های نفتی جزو موارد اختلافی بین ایران و آمریکا در جریان مذاکرات وین است، خاطر نشان کرد: در مورد رفع تمامی تحریم های بخش ذیل برجام توافق شده است از جمله در حوزه انرژی.

وی با بیان اینکه با تصویب برجام طبق توافق صورت گرفته سه دسته از تحریم ها برداشته شد که شامل تحریم های مالی، پولی، بانکی، بیمه‌ای، تحریم‌های حوزه انرژی و حوزه حمل و نقل است، گفت: در برجام به این موضوع تصریح شده است و ما چیزی کمتر از آنچه که در برجام آمده توافق نمی‌کنیم و ملاک اجرای دقیق برجام است و این موضوعی که شما اشاره کردید جزو مسائل مورد مناقشه نیست.     

 وی درباره گفت‌وگوهای ایران و عربستان نیز گفت: همواره از گفت‌وگو با همسایگان استقبال کردیم و عربستان سعودی نیز از این امر مستثنی نیست. در طی سالیان گذشته، حتی سال‌هایی که عربستان سعودی علاقه‌ای برای گفت‌وگو نداشت، ما مدام تکرار می‌کردیم که بهترین راه برای حل و فصل موضوعات گفت‌وگو است.

خطیب‌زاده یادآور شد: البته باید منتظر باشیم و ببینیم که این گفتگوها آیا به نتیجه عملی هم خواهد انجامید یا خیر. اما ما این گفت‌وگوها را در موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در سطح قابل توجهی جلو می‌بریم. 

 هیچ مانعی برای گسترش روابط خود با عراق نمی‌بینیم

سخنگوی وزارت خارجه  درباره مناسبات با عراق هم بیان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم روابط، مردمی بودن این روابط است. در برخی موضوعات مثل تبادلات فرهنگی و رسانه‌ای نیاز به کار سازمان یافته بیشتری است.

وی افزود: هیچ مانعی برای گسترش روابط خود با عراق نمی‌بینیم. ضمن این‌که موانع را نداریم، ولی باید تشویق‌های ساختاری انجام دهیم که این روابط به سطح قابل قبول خودش برسد. ان‌شاءالله با سفر وزیر فرهنگ عراق به ایران تفاهمنامه‌ای در حوزه همکاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای داشته باشیم.

 رایزنی‌ها برای خرید نفت از ایران

 خطیب‌زاده درباره رایزنی‌ها برای خرید نفت از ایران نیز اظهار داشت: حتی در دوران تحریم‌های حداکثری شکست خورده آمریکا، هدف اصلی صنعت نفت و دوستان در وزارت نفت و کمک ما در وزارت خارجه، باز پس گیری سهم ایران در بازار نفت بود.

وی بیان کرد: قطعا در یک سال اخیر بخشی از این سهم را پس گرفتیم و یکی از اهداف اصلی، همواره حضور متناسب با تولیدات و جایگاه ایران در بازار سنتی نفت بوده است. گفت‌وگوها همواره ادامه داشته و باز هم در لایه‌های مختلف در جریان است و جزییات آن را وزارت نفت می‌تواند در اختیار رسانه‌ها قرار دهد. 

  اشک تمس اح نریزند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در واکنش به توییت اخیر رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران  نیز گفت: دولت متبوع آقای مالی مسبب مرگ بسیاری از ایرانیان بیمار در داخل کشور بوده است. دولت متبوع وی شریک جنایت های ترامپ علیه ملت ایران با ادامه تروریسم اقتصادی است چرا که هیچ کدام از تحریم های یک جانبه و فرامرزی را علیه ملت ایران برنداشته است و آن ها بهتر است به جای اشک تمساح ریختن به سابقه بسیار تاریکی که در تاریخ روابط خارجی به جای گذاشته اند بنگرند و بعید است که دیگر دولتی در عرصه جهانی به امضا و تعهد آمریکایی‌ها اعتماد کند چرا که آن ها نشان داده اند که نقض کننده تعهدات خود هستند.   

لغو روادید با عراق  مشروط به عمل متقابل است

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره زمان اجرای لغو روادید ایران و عراق نیز با اشاره به اینکه مصوبه هیأت دولت لغو روادید تا سقف ۴۵ روز و  به صورت مشروط است، گفت:  مشروط به اینکه عمل متقابل از سوی دولت عراق صورت بگیرد.

وی افزود: دوستان عراقی علاقه‌مند به این کار هستند، ولی نیاز به مصوبه پارلمان دارد. 

خبرهای خوب درباره واردات واکسن در روزهای آینده

وی در خصوص کند شدن روند وادات واکسن در هفته های اخیر هم با اشاره به اینکه  وزارت امور خارجه براساس دستورالعمل‌هایی که به آن داده شده، همه تلاش خود را با تمام قوا صورت داده است. وزارت خارجه چه در حوزه واکسن مشترک با کوبا و چه حوزه واکسن وارداتی از چین و چه روسیه و هند هم نقش معرفی کننده هم تسهیل کننده و هم مذاکره کننده در کنار دوستان در وزارت بهداشت داشته است،  گفت: در کنار ساخت واکسن‌های غرورآفرین ملی، در چند روز آینده خبرهای خوبی درباره واردات واکسن خواهید شنید.

برگزاری انتخابات در ۱۳۳ نمایندگی ایران

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در ابتدای این نشست گزارشی از روند امادگی نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوی و اخذ رای از ایرانیان مقیم خارج ارائه داد.

خطیب زاده با بیان اینکه ۱۳۳ نمایندگی ایران در کشورهای دیگر با ۲۳۴ شعبه اخذ رأی در ۲۸ خرداد انتخابات ریاست جمهوری را در خارج از کشور برگزار می‌کنند افزود:  ر تمامی کشورهایی که دارای نمایندگی هستیم یک یا بیشتر صندوق آرا خواهیم داشت ولی در سه کشور کانادا، سنگاپور و یمن برگزاری انتخابات میسر نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به عدم همکاری دولت کانادا برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور اظهار کرد: دولت کانادا در دور ه قبل نیز هماهنگی لازم را با ما نداشت و د گذشته نیز همواره با کارشکنی فقط امکان رای گیری در اوتاوا را فراهم می‌کرد.

وی ادامه داد: به رغم اینکه نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک این موضوع را با نماینده آن ها طرح کرده و یادداشت رسمی از طریق سفارت سوئیس به عنوان حافظ منابع کانادا در تهران از سوی ایران به دولت کانادا داده شده تا زمینه برای برگزاری انتخابات در این کشور فراهم شود متأسفانه تا امروز دولت کانادا از پذیرش این موضوع خودداری کرده است و با توجه به زمان باقی مانده عملا دیگر امکان برگزاری انتخابات در کانادا را نداریم و این موضوع یک بار دیگر نشان می دهد که دولت کانادا نه تنها به فرایندهای دموکراتیک و مردم سالارانه با استانداردهای دوگانه و ابزاری نگاه می کند بلکه حقوق ایرانیان در این کشور را نادیده می گیرد و در این مسیر سنگ اندازی می کند. و این رویه شناخته شده ای توسط دولت کانادا است.

وی ادامه داد: علیرغم این عدم همکاری وزارت خارجه و دولت ایران تمام تلاش خود را کرده که زمینه رأی دادن ایرانیان مقیم کانادا را فراهم کند و در همین چارچوب سعی کرده ایم که در نقاط مرزی آمریکا و کانادا صندوق رأی گذاشته شود تا ایرانیان مقیم کانادا بتوانند در آنجا رأی دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد  در ۲۴ ایالت آمریکا نیز صندوق رأی تعبیه شده است.

وی همچنین گفت: بیش از ۱۶۰ ویزای خبرنگاری توسط وزارت خارجه با هماهنگی وزارت ارشاد و سایر دستگاه های مربوط برای پوشش انتخابات توسط خبرنگاران خارجی صادر شده است و در مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه ستاد خبری و اطلاع رسانی انتخابات تشکیل شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها