با شروع ایام دهه کرامت در شهر مشهد، حرم مطهر ثامن الحجج(ع) بیش از همیشه کانون حضور زائران می شود. به همین دلیل کیفیت رعایت دستور العمل‌های بهداشتی اهمیتی دوچندان می یابد.

زیارت توأمان با سلامتی

به گزارش قدس آنلاین، با وجود اینکه آستان قدس رضوی از آغاز شیوع کرونا در همکاری و هماهنگی کامل با نهادهای متولی امر سلامت کشور بوده و ارتباط دوسویه و مؤثری با این نهادها داشته ‌است، در ایام و مناسبت‌های ویژه مانند دهه کرامت، با جدیت بیشتری به رعایت نکات بهداشتی از ضدعفونی سطوح و اماکن گرفته تا توزیع مایع ضدعفونی و ماسک تأکید می کند تا مهمانان امام هشتم زیارت توأمان با حفظ سلامتی را تجربه کنند.   

 

همه امکانات در خدمت سلامت زائران

در این دو سال کرونایی، زائران به محض ورود به حریم رضوی، پیش از مواجهه با دیگران، با خادمان سلامت روبرو می‌شوند و به نوعی از خدمات بهداشتی بهره‌مند می گردند. در ایام و مناسبت‌هایی همچون دهه کرامت، توجه به کیفیت و گستره ارائه این خدمت کلیدی بیشتر از دیگر ایام سال، مورد تاکید مدیران و خدمه حرم مطهر رضوی قرار می‌گیرد.

نزد یکی از خادمان سلامت می‌رویم تا از کم و کیف ارائه خدمات از او جویا شویم. میزش درست جلوی ورودی شیخ طوسی قرار گرفته و به همین خاطر مراجعان زیادی دارد. انگار زیر لب با دادن هر ماسک ذکری می‌گوید. او در روزهای گرم و طولانی خردادماه، در شیفت خود از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ عصر، پشت میزش به ارائه خدمات بهداشتی مشغول است.

غیر از میزهای سلامت، خادمانی هم مرتباً در نقطه‌نقطه حرم رضوی در حال گشت‌زنی و ارائه خدمات سیار بهداشتی هستند. روپوش سبزرنگ و حمایلی با عنوان «خادم سلامت»، مشخصه ظاهری آن‌هاست و هر از گاهی با دادن ماسک و زدن مایع ضدعفونی به دست‌های‌ زائران از سلامت آنها محافظت می‌کنند.

 

ارائه خدمات سلامت با حفظ کرامت

مقابل ورودی برادران رواق دارالقرآن در صحن جمهوری، علی اصغر سنایی با روپوش بلند سبز رنگ، پشت میز ارائه خدمات بهداشتی به خدمت ایستاده. از آن خادمان با سابقه حرم رضوی است که از تعاریفش پیداست از دوران جوانی به زمره خادمان آستان قدسی حضرت رضا(ع) پیوسته و تا امروز بیش از سه دهه از عمرش را در لوای خدمت به زائران گذرانده و خاطرات تلخ و شیرین زیادی را به یاد دارد.

حاج آقای سنایی تعریف می‌کند که خادم کفشداری است ولی بعد از همه‌گیری، در بخش میز سلامت مأمور به خدمت‌گزاری شده است. از او می‌پرسیم پس از سال‌ها، برایش تغییر نوع خدمت دشوار نبود؟ و او در پاسخ می‌گوید: نوکر هر کار از او بخواهند، فقط اطاعت می‌کند. فرقی نمی‌کند مأمور به چه خدمتی باشد. من نیز به خدمت زیر پرچم آقا جانم حضرت رضا(ع) افتخار می‌کنم.

از این خادم با صفای حرم رضوی درباره کیفیت ارائه خدمات بهداشتی به زائران، با عقاید و سلایق مختلف سوال می‌کنیم. با لحنی پدرانه، آکنده از محبت می‌گوید: با اینکه همه ما موظف به ارائه ماسک به زائران شده‌ایم، ولی تکریم مهمانان اولویت دارد. به همه با حفظ احترام و کرامت‌شان توصیه می‌کنیم که حتماً ماسک بزنند، دست‌های‌شان را ضدعفونی کنند و مهرها و کتاب‌های استفاده شده را در قسمت‌های تعبیه شده بگذارند.

حاج آقا سنایی اضافه می‌کند: معمولاً همه زائران به توصیه ما گوش می‌کنند. حتی خیلی‌ها دو ماسک می‌زنند و با دستکش و حفظ همه نکات مشرف می‌شوند، چون معتقدند که از نظر شرعی در قبال سلامتی دیگران مسئول‌اند و باید در محضر خدا پاسخگو باشند. تنها تعداد انگشت‌شماری بی‌توجهی نشان می‌دهند. با این وجود، ما هیچ کس را مجبور به کاری نمی‌کنیم.

او در ادامه می‌افزاید: چند روزی است که به واسطه حضور پر رنگ‌تر زائران در دهه کرامت، توزیع کتب ادعیه هم در حیطه خدمات ارائه شده ماست. کتاب‌ها بعد از استفاده برای ضدعفونی شدن به مخزن می‌رود و روز بعد پاکیزه و بهداشتی دوباره در جریان استفاده در صحن‌های حرم مطهر قرار می‌گیرد.

این خادم‌الرضا(ع) با یک عمر سابقه و تجربه خدمت‌گزاری در دستگاه نورانی ثامن الحجج(ع)، وقتی همه حرف‌ها و توصیه‌های بهداشتی‌اش تمام می‌شود، از روی باور قلبی می‌گوید: با همه این اوصاف، ما معتقدیم که صاحب شفا و عنایت، اینجاست. بعد برای گفته‌هایش شاهدی از اشعار شاعر آیینی، سیدرضا مؤید ‌آورد که به گوش دلدادگان اهل بیت(ع) آشناست:

محبوب رضاست هرکه دل ریشتر است

از کعبه صفای این حـرم بیشتر است

اینجاست طبیبی که ندارد نوبت

هر دل که شکسته‌تر بود پیشتر است

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها