استاد حوزه علمیه گفت: اگر کسی بخواهد براساس موازین اسلام و آیات و روایات، عدالت اجتماعی را در جامعه برقرار کند، باید افراد زیرمجموعه اش را باتوجه به شایستگی و توانایی هایی که دارند درجایگاه خودشان قرار دهد. آیا اکنون اینگونه است؟

عدالت شرط مهم امامت از منظر امام رضاست

حجت الاسلام عباس عزیزی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین درخصوص لزوم برقراری عدالت اجتماعی و رفع تبعیض در جامعه از نگاه امام رضا(ع) عنوان کرد: وقتی از عدالت صحبت می کنیم باید معنای آن را هم به درستی تعریف و تبیین کنیم. عدالت در آموزه های روایی به معنی قرار گرفتن هرچیزی درجای خودش است. البته این موضوع یکی از سخت ترین کارهاست و نباید اینگونه تصور کنیم که هر فردی توانایی برقراری عدالت را داراست.

وی افزود: نکته دیگری که باید به آن اشاره شود این است که عدالت با مساوات تفاوت دارد. فرض کنید قرار است به تعدادی دانش آموز پارچه ای برای تهیه لباس اهدا شود. مساوات این است که مثلا به هرکدام یک متر پارچه اهدا شود. اما عدالت این است که وضعیت جسمانی هر دانش آموز بررسی شده و به هرکدام به اندازه جثه اش پارچه اهدا شود. طبیعی است که یکی کمتر و دیگری بیشتر خواهد گرفت اما در اینصورت عدالت رعایت شده است.

وی با ذکر این نکته که مرحوم مظفر، صاحب کتاب "عقائد الامامیة" یک معنی گسترده تری را برای عدالت بیان کرده است، تصریح کرد: مرحوم مظفر، عدالت را به عصمت گره زده است. بدین معنی که هیچ کسی در عالم به جز امام معصوم(ع) نمی تواند عادل به معنای حقیقی باشد. دلیل مرحوم مظفر هم این است که وقتی قرار باشد هر سخن و رفتار و... در جای خود بیان شود و از حق منحرف نشود این به نوعی همان تعریف عصمت است و تنها امام معصوم(س) می تواند عادل به معنی واقعی کلمه باشد.

حجت الاسلام عزیزی در ادامه به مناظراتی که در زمان حضور امام رضا(ع) در خراسان توسط مامون برپا بود اشاره کرد و گفت: یکی از علمای حاضر در جلسه از ثامن الحجج(ع) پرسید که نشانه مهم امام چیست؟ امام در توضیح مفصلی که عباراتی مانند "امام باید به تورات و انجیل و زبور و قرآن آشنا باشد و برای هر کدام از جویندگان حقیقت از کتاب او و به زبان خود او حجت بیاورد" در آن نهفته است را بیان کرده و بعد به خصوصیت عدالت هم اشاره کرده و می گویند: "باید تقوا و پاکیزگی از هرگونه پلیدی داشته و عدالت پیشه باشد. "

این کارشناس مسایل دینی عنوان داشت: اگر کسی بخواهد براساس موازین اسلام و آیات و روایات، عدالت اجتماعی را در جامعه برقرار کند، باید افراد زیرمجموعه اش را باتوجه به شایستگی و توانایی هایی که دارند درجایگاه خودشان قرار دهد. بااین تعریف آیا در سازمانها و ادارات و... هر کسی در جایگاه خودش نشسته است؟ وقتی به این موارد توجه نشود باعث ایجاد ناعدالتی و تبعیض می شود. به نوعی دیگر می توان گفت که عدالت اجتماعی به این معنی است که حق هر صاحب حقی درتمام حوزه ها از جمله سیاسی، حقوقی، اجتماعی و... ادا شود.  

وی در ادامه داستان دیگری از حضرت ثامن الحج(ع) را بیان کرده و گفت: روزی عده ای از صوفیان به محضر امام رضا(ع) آمده و به این امام همام اعتراض کرده و گفتند که مامون شما را به عنوان ولیعهد خود انتخاب کرده است درحالیکه شما شایستگی آن را ندارید. جامعه اسلامی به رهبری نیاز دارد که فقیرانه زندگی کند و لباس های خشن پوشیده و غذاهای بسیار سطح پایین بخورد. امام رضا(ع) از این گفته بسیار عصبانی شده و بردوزانوی خود نشسته و فرمودند که یوسف(ع) نیز پیامبر خدا بود در حالیکه لباس های بسیار زیبا به تن کرده و بر پشتی های خاندان فرعون تکیه می زد و حکومت می کرد.

این استاد حوزه علمیه با ذکر این نکته که امام رضا(ع) به صوفیان فرمودند که آن چیزی که از رهبر جامعه خواسته شده است این است که رهبر عدالت داشته باشد، ادامه داد: رهبر جامعه نباید در سخن گفتن چیزی جز حق بگوید و باید در قضاوت عدالت را برقرار و به وعده های خود عمل کند.    

حجت الاسلام عزیزی در پاسخ به این سوال که باتوجه به صحبت های انجام شده، در شرایطی که امام معصوم(ع) حضور عینی ندارد و غایب است، باید نتیجه گرفت که عدالت برقرار نخواهد شد، ابراز داشت: در مثل گفته اند که "آب دریا اگر نتوان کشید، هم به قدر تشنگی باید چشید" هرکس موظف است به میزانی که توانایی دارد در برقراری عدالت تلاش کند و این وظیفه در زمان غیبت، از کسی ساقط نمی شود.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال امام خمینی(ره) قبل از انقلاب به این باور رسید که دنیا در زمستان سردی فرو رفته است و تا ظهور امام زمان(عج) که عمر زمستان به سر رسیده و بهار شود ممکن است بسیاری افراد از سختی های زمستان تلف شده و جان خود را از دست داده و بسیاری دیگر دچار ناملایمات و سختی ها شوند. به همین دلیل رهبر کبیر انقلاب به وظیفه دینی خود عمل کرده و ابتدا هرچه که توانایی داشت شعله های گرمابخش به میدان آورده و از دیگران نیز خواست به اندازه وسع و قدرت خود اطرافشان را گرم و پرنور کنند. بااین چراغ روشن کردن ها، انقلابی بزرگ در ایران رخ داد و گرمابخشی و نور آن به دیگر نقاط جهان هم رسید و هنوز هم در حال گسترش است.     

این کارشناس امور دینی با بیان این نکته که هر کسی به هر اندازه ای که توانایی دارد به همان اندازه نیز مسئول است و باید به وظیفه خود عمل نماید و گرنه در قیامت مورد مواخذه قرار خواهد گرفت، اذعان داشت: همانطور که عرض شد عدالت به معنای مطلق آن توسط امام معصوم(ع) پیاده خواهد شد و هیچکس جز او نمی تواند عدالت را به معنی اصل کلمه برقرار کند. به همین دلیل است که انتظار معنی پیدا می کند. درواقع اگر کسی بتواند قبل از ظهور عدالت را باتمام شرایط آن برقرار نماید که دیگر نیازی به انتظار برای فرج نخواهد بود.

وی اضافه کرد: در عصر غیبت برخی از فقهای شیعه از طرف امام زمان(عج) مشروعیت گرفته اند. افرادی که اهل دنیا و هوی و هوس نباشند. به همین دلیل مردم می توانند به این افراد مراجعه کرده و از احکام آنها پیروی نمایند. اکنون مقام معظم رهبری پرچم دار شیعه هستند. وظیفه ماست که زیر این پرچم بمانیم اگر چه که می دانیم رهبر انقلاب به شکل مطلق نمی توانند عدالت را برقرار کنند و این توانایی را هیچ کس جز امام معصوم(ع) ندارد، اما اکنون شایسته ترین فرد برای رهبری انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای هستند و تبعیت از ایشان درامور حکومتی لازم است.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها