حضور در انتخابات یکی از وجوه بارز مشارکت سیاسی و در وهله نخست حق و تکلیفی است که به موجب قانون اساسی ما به شهروندان واگذار شده است و اگر از آن استفاده نکنیم با دست خود حق تعیین سرنوشت خود را به دیگران واگذار کرده‌ایم!

دعوت به مشارکت

برخلاف آنچه رسانه‌های مخالف نظام القا می‌کنند، هیچ کدام از جریانات سیاسی عمده درون نظام به دنبال مشارکت حداقلی نیستند. همچنین فعالان سیاسی معتقدند نباید انتقام این دولت را از دولت آینده گرفت، بنابراین مشارکت حداکثری در کنار اقتدار ملی و بین‌المللی که به دولت آینده اعطا می‌کند، تنها راه برای جبران ناکارآمدی و بازگشت امید به جامعه است.

دعوت علما و مراجع تقلید برای حضور در انتخابات

علما و مراجع عظام تقلید کشورمان هم مثل همه ادوار گذشته، در روزهای اخیر با انتشار بیانیه‌های جداگانه ضمن دعوت از مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی، مشارکت حداکثری را پشتوانه و سرمایه نظام جمهوری اسلامی ایران خواندند. آیت‌الله مکارم شیرازی با انتشار پیامی، انتخابات پیش رو را مرحله‌ای حساس و تاریخی برای ملت آگاه و مؤمن ایران اسلامی خواند و گفت: کوتاهی در این امر ممکن است آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به مصالح کشور وارد کند. وی همچنین تأکید کرد: شرکت در انتخابات به عنوان تکلیفی الهی، اجتماعی؛ پشتوانه‌ای برای تحقق عزت و استقلال کشور خواهد بود. آیت‌الله نوری همدانی نیز در پیامی، حضور در انتخابات را واجب شرعی و عقلی دانست و تصریح کرد: مردم با حضور خود در پای صندوق‌های رأی، تبلیغات دشمنان نظام که سعی دارند انتخابات در فضایی سرد برگزار شود را خنثی کنند. آیت‌الله جعفر سبحانی با انتشار بیانیه‌ای در باب انتخابات آورده است: خداوند منّان امر می‌کند همگان به «حبل‌الله المتین» تمسک جویند. این بیانیه‌ می‌افزاید: با الهام از این آیه مبارکه برای حفظ مصالح کشور و تحکیم نظام اسلامی همگان در انتخابات شرکت کنیم و به فرد مؤمن، متدین و مدبّر رأی دهیم؛ ان شاء الله مشکلات موجود به فضل الهی و در پرتو وحدت کلمه برطرف می‌شود. آیت‌الله علوی‌گرگانی در پاسخ به چند استفتا درباره انتخابات، حضور در این رقابت را وظیفه‌ای همگانی دانست و گفت: حضور پرشور پای صندوق‌ها و رأی دادن به فرد متعهد متدین و دلسوز می‌تواند اقتدار کشور و قدرت چانه زنی ایران اسلامی را در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای افزایش دهد. آیت‌الله سید‌محمد حسینی‌زنجانی از دیگر مراجع تقلید کشورمان هم با اشاره به تکلیف شرعی حضور پرشور در انتخابات اظهار کرد: همه باید در این انتخابات شر‌کت کنیم؛ چرا که اشتباهات گذشته با استفاده از انتخابات پیش‌ِرو اصلاح‌شدنی است. نمایندگان اقلیت‌های دینی مسیحی، کلیمی و زرتشتی ایران هم از تمامی همکیشان و آحاد ملت ایران برای شرکت گسترده در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دعوت کردند. رئیس انجمن موبدان ایران، خلیفه ارامنه تهران و شمال ایران، رهبر دینی کلیمیان ایران، اسقف کلیسای شرق آشوری ایران، مسئول کلیسای کاتولیک آشوری کلدانی تهران و مسئول کلیسای انجیلی آشوری تهران، عصر پنجشنبه در همایش فراخوان مردم ایران به شرکت در انتخابات، در کلیسای کاتولیک آشوری تهران بر شرکت اقلیت‌های دینی و آحاد ملت ایران در انتخابات تأکید کردند.

آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در بیانیه ای با تأکید بر اینکه اختلاف سلایق و گلایه‌ها نباید موجب فراموشی مصالح کلی نظام و نقشه دشمنان شود، گفت: برای حفظ انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، در انتخابات شرکت می‌کنیم.

دعوت عارف به انتخابات

محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان هم در بیانیه ای تأکید کرد: حضور آگاهانه جوانان، زنان و همه ایرانیان را در پای صندوق‌های رأی در روز ٢٨ خرداد موجب پایداری و تداوم امنیت، یکپارچگی و پیشرفت ایران می‌دانم.

دعوت خاتمی به انتخابات

پیش از این حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات با ارسال پیامی به دهمین کنگره سراسری حزب جوانان، بدون اسم بردن از نامزد خاص یا طرح مسئله انتخابات، تأکید کرده بود: «امیدوارم همه تشکل‌ها و احزاب و جریان‌های سیاسی و مدنی بتوانند در این برهه حساس، مسئولیت خود را نسبت به میهن و مردم به‌درستی بشناسند و در انجام آن مسئولیت موفق باشند».

دعوت مردم به حضور در انتخابات از سوی بدنه میانه رو جریان اصلاحات در حالی است که میرحسین موسوی در ادامه مواضع تحریک‌آمیز و همصدایی با مواضع رسانه‌های بیگانه و ضد انقلاب، در پیامی انتخابات پیش روی ریاست جمهوری را «تحقیرآمیز و مهندسی شده» توصیف و شرکت در آن را تحریم کرده است. محمود احمدی نژاد رئیس دولت نهم و دهم دیگر فردی است که در پی مشخص شدن عدم صلاحیتش از سوی شورای نگهبان، انتخابات را تحریم و اعلام کرده در آن شرکت نخواهد کرد و از هیچ نامزدی هم در انتخابات حمایت نمی‌کند.

بخش گسترده‌ای از ضدانقلاب خارج‌نشین و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی وابسته به سرویس‌های خارجی هم از مردم ایران خواسته‌اند در انتخابات پیش رو شرکت نکنند. در میان شخصیت‌های سیاسی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی ویدئویی با بیان اینکه با وجود کمبودها، کاستی‌ها و اشتباهات، قهر با صندوق رأی قطعاً راه‌حل نیست، اعلام کرد دست در دست هم، ۲۸ خرداد را به جشنواره ملی امید برای همه ایرانیان تبدیل کنیم.

دعوت بهزاد نبوی به انتخابات

مهندس بهزاد نبوی رئیس جبهه اصلاح‌طلبان نیز در گفت‌وگو با روزنامه سازندگی، با انتقاد از تحریم انتخابات از سوی بخشی از طیف مطبوعش تأکید کرد: «برخی از اصلاح‌طلبان بر این باور بوده و هستند که کاهش مشارکت مردم در انتخابات مشروعیت آن را زیر سؤال خواهد برد، در حالی که برای یک جریان اصلاحی که معتقد به حفظ اصل نظام و طبعاً مشروعیت آن و نهادهای تحت پوشش نظام است، علی‌القاعده نباید کاهش مشروعیت انتخابات که به تضعیف نظام منجر می‌شود، خشنودکننده باشد».

برچسب‌ها