تیم ملی فوتبال ایران در آخرین بازی خود با یک پیروزی ارزشمند توانست با شکست عراق، جواز حضور در مرحله بعدی مسابقات انتخابی جام جهانی را بدست آورد تا همچنان شانس راهیابی به رقابت‌های جام جهانی را داشته باشد.

تیم ملی در پیچ اسکوچیچ

همزمان با صعود تیم ملی حالا همه نگاه‌ها به سوم تیرماه دوخته شده تا در مراسم قرعه‌کشی مشخص شود کدام تیم‌ها با هم همگروه خواهند شد.

سیدبندی و شانس‌ها

تیم‌های ایران، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، عراق، عربستان، امارات، چین، ویتنام، سوریه، لبنان و عمان به دور بعد راه پیدا کردند.به این ترتیب ایران و ژاپن در سید یک، کره جنوبی و استرالیا در سید ۲، عراق و عربستان در سید ۳، امارات و چین در سید ۴، عمان و سوریه در سید ۵ و لبنان و ویتنام در سید ۶ قرار خواهند گرفت و قرار است این تیم‌ها در دو گروه ۶ تیمی روز سوم تیر ماه قرعه کشی شوند.

برابر مقررات از پیش تعیین شده از هر گروه دو تیم به صورت مستقیم راهی جام جهانی می‌شوند و بهترین تیم سوم هم به مرحله پلی آف راه پیدا خواهد کرد و باید با نماینده کونکاکاف بازی کند. چهار سال قبل تیم‌های ایران، عربستان، کره جنوبی و ژاپن مستقیماً به جام جهانی صعود کردند و استرالیا هم راهی پلی آف شد.

گروه مرگ خواهیم داشت؟

نکته جالب توجه در این بین، اشاره درست کارشناسان صاحبنام منطقه در رسانه‌های خبری به احتمال شکل گیری گروه مرگ بود.در این تحلیل‌ها به این نکته اشاره شده که کره جنوبی و ژاپن که معمولاً از قاره آسیا به جام جهانی صعود می‌کنند، احتمال دارد در این مرحله با هم همگروه شوند؛ چرا که کره جنوبی در سید ۲ است؛ این درحالی است که ژاپن در سید یک قرار دارد و شاید این باعث شود تا یکی از دو تیم راهی جام جهانی نشود. تیم‌های سوریه، چین و ویتنام در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته‌اند و می‌توانند برای همه قدرت‌ها دردسرساز شوند.

گروه احتمالی تیم ملی

در خصوص سرنوشت تیم ملی ایران هم پیش بینی می‌شود، ایران، استرالیا، امارات، عراق، عمان و لبنان با هم در یک گروه قرار بگیرند که البته این گروه هم با حضور تیم‌هایی چون استرالیا و عمان یکی از گروه‌های سخت به حساب می‌آید که صعود از آن بدون شک کار راحتی نخواهد بود.البته ممکن است تیم ملی ایران در گروه دیگر با غول‌های آسیا هم گروه شوند تا ایرانی‌ها در گروه مرگ مسابقات قرار گیرند.

میزبانی،قربانی سیاست‌های ضدایرانی

اما همزمان با این اتفاقات یک نگرانی بزرگ دیگر نیز برای هواداران فوتبال ایران شکل گرفت که آیا در مرحله بعدی رقابت‌های انتخابی جام جهانی بازهم ایران از امتیاز میزبانی محروم خواهد شد یا اینکه ایرانی‌ها از این امتیاز استفاده خواهند کرد؟ هرچند هنوز نشانه‌ای از میزبانی ایران در مرحله بعد وجود ندارد، اما پیش بینی می‌شود از بی توجهی مدیران کنفدراسیون فوتبال آسیا پیداست همچنان ایران قربانی سیاست‌های ضد ایرانی خواهد بود.

در همین ارتباط ماجرای بی تفاوتی شیخ سلمان به درخواست عزیزی خادم می‌تواند یک نشانه جدید از این ماجرا باشد، گویا شهاب الدین عزیزی خادم طی دوران اقامتش در منامه، دو بار تلاش کرد با رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار ملاقات بگذارد، اما شیخ سلمان حاضر به دیدار با رئیس فدراسیون فوتبال ایران نشد. به نظر می‌رسد شیخ سلمان هنوز از دعوت رد شده‌اش دلخور است.

شیخ سلمان، پیش‌تر در ماجرای اعتراض ایران به میزبانی بحرین در رقابت‌های انتخابی جام جهانی، رئیس فدراسیون فوتبال ایران را به برگزاری جلسه در مالزی دعوت کرد. عزیزی خادم اعلام کرد حاضر نیست تنها و با هزینه AFC به منامه برود و خواهان سفر با هیئت همراه شد. رئیس فدراسیون فوتبال ایران گفت که تنها با هیئت همراه به مالزی می‌رود و خواهان ملاقات گروهی بود که شیخ سلمان این خواسته را نپذیرفت. حالا نیز به نظر می‌رسد شیخ سلمان لج کرده باشد و حتی درخواست ملاقات خصوصی شهاب الدین عزیزی خادم را رد کرد.

برچسب‌ها