خیاطی یکی از مشاغلی است که بیشتر بانوانی آن را انتخاب می‌کنند که بتوانند همزمان در کنار خانواده و فرزندانشان کار کنند.

زیرساخت‌های مجازی ضرورت خیاطی امروز است

اگرچه در ایران هنوز خیاطی جزو مشاغل خانگی به نظر می‌رسد اما در کشورهای توسعه یافته این شغل جزو مشاغل تولیدی بسیار پردرآمد است. این روزها با توجه به تورم، افزایش قیمت‌ها و بیماری کرونا بسیاری از افراد شاغل در این حرفه دچار آسیب و زیان زیادی شدند.

کاری پردغدغه اما بابرکت

به سراغ رئیس اتحادیه بانوان خیاط شهرمان می‌روم. او می‌گوید: اگرچه شغل خیاطی دارای سختی‌های زیادی است اما پول آن بابرکت است. همیشه این کار دغدغه‌های خودش را دارد.

زهرا طهماسبی در خصوص تعداد واحدهای پروانه‌دار و مشغول به کار این اتحادیه می‌گوید: در حال حاضر حدود ۳هزار پروانه کسب صادر شده و حدود ۲۰۰ پروانه نیز در دست اقدام است، اما ۷۰۰ واحد صنفی معتبر مشغول به کار داریم .

او در ادامه توضیح می‌دهد: اتحادیه سعی کرده است با اعطای وام و یا راه‌اندازی مراکز توانمندسازی در همه شرایط حمایت‌های لازم را از بانوان خیاط داشته باشد. برای مثال در سال ۹۸ و پیش از کرونا ۱۳ واحد راه‌اندازی کرده‌ایم که در هر واحد بین پنج تا ۴۰ نفر مشغول به کار شده‌اند. در همین سال در برج ساینا واقع در بولوارهای مجد و قرنی با حمایت اتحادیه، ۴۴ واحد صنفی مزون، لباس عروس، لباس و مانتوهای سنتی راه‌اندازی شد که قراردادها سه ساله بسته شد، مبلغ ۳ میلیون تومان برای رهن دریافت می‌شد و اجاره رایگان بود و فقط هزینه شارژ دریافت می‌شد.

کاهش سفارش لباس عروسی و لباس مجلسی

وی درباره افزایش قیمت ارز و تأثیر آن روی حرفه خیاطی بیان می‌دارد: در ابتدای افزایش قیمت دلار برخلاف سایر مشاغل، خیاطی رونق گرفت زیرا با افزایش دلار، واردات لباس‌های خارجی به دلیل افزایش قیمت کاهش یافت و مشتری خیاطان به همان نسبت افزایش زیادی پیدا کرد اما متأسفانه با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، ملزومات خیاطی مانند دوک، نخ و... نیز گران شد و از طرفی شیوع بیماری کرونا نیز سبب کاهش سفارشات شد زیرا بیشتر مشتری‌های ما سفارش دهنده‌های لباس‌های مجلسی هستند که این روزها مراسم عروسی به دلیل کرونا برگزار نمی‌شود و گاهی لباس محضر و یا لباس‌های شومیز ساده سفارش داده می‌شود.

وی خاطرنشان می‌سازد: با توجه به شرایط فعلی اگر زیرساخت‌های اینترنتی و شبکه‌ای بیشتر شود، می‌توان در این شرایط باز هم به خوبی کار کرد. برای مثال خیاطانی داریم که دارای سایت هستند و می‌خواهند کار کنند و اعلام آمادگی کرده‌اند اما زیرساخت‌های اینترنتی در روستا و برخی مناطق وجود ندارد.

رئیس اتحادیه بانوان خیاط مشهد در خصوص افزایش دستمزدها نیز می‌گوید: در صنف ما به دلیل رکود و کاهش مجالس عروسی و متقاضی دوخت و دوز، افزایش نرخ دستمزدها صورت نگرفته و همکاران ما با همان دستمزدهای قدیم فعال هستند.

وی برای برون‌رفت از دوران رکود بیان می‌دارد: در مشهد مجتمع‌های تجاری زیادی ساخته شده اما در حال حاضر خالی هستند. از این رو در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم در سال اول اجاره این مغازه‌ها را رایگان هماهنگ کنیم تا نگرانی پرداخت اجاره‌بها را نداشته باشند و با پرداخت وام‌های بدون‌بهره یا کم‌بهره کارشان را شروع کنند.

وی در ادامه اظهار می‌دارد: از طرفی برخی ارگان‌ها مانند سپاه که لباس‌های فرم دارند یا بیمارستان‌ها می‌توانند برای دوخت این لباس‌ها سفارشات را به همکاران ما بدهند و ما نیز می‌توانیم از سوله‌ها یا فضاهایی که آن‌ها دارند استفاده کنیم.

قابلیت صادرات هنر دست‌دوزی

رئیس اتحادیه بانوان خیاط شهرمان درباره پیشنهاد همکاری این اتحادیه به کانون بانوان اتاق بازرگانی نیز می‌گوید: در حال حاضر می‌توانیم با رایزنی‌های لازم در بحث صادرات نیز فعالیت‌هایی داشته باشیم و این در حالی است که برای مثال در شهر کلات کارهای صنایع دستی برای تزئین لباس و دست‌دوزی‌هایی داریم که قابلیت صادرات دارد تا جایی که برخی دست‌دوزی‌ها پس از استفاده در یک لباس بارها قابل استفاده روی لباس‌های دیگر نیز هست زیرا دارای کیفیت بسیار خوبی است و خراب نمی‌شوند. حتی دست‌دوزی‌هایی که متعلق به ۷۰ سال گذشته است هنوز قابل استفاده در لباس‌های جدید است. همچنین بانوان هنرمندی داریم که علاوه بر دست‌دوزی‌های سنتی، نقاشی روی لباس هم انجام می‌دهند و می‌توانیم این افراد را در بحث صادرات ساماندهی کنیم.

برچسب‌ها