ماجرای تغییر در کادر فنی تیم ملی به یکی از مهم‌ترین موضوعات محافل ورزشی تبدیل شده تا حدی که در شبکه‌های اجتماعی موضوع ابقا یا خداحافظی با دراگان اسکوچیچ به یکی از موضوعات جنجالی هواداران، کارشناسان و صاحبنظران تبدیل شده است.

خارجی‌های  همیشگی!

البته طبیعی است که پس از صعود بحث برانگیز ایران به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی و اظهارنظر تأمل برانگیز رئیس فدراسیون چنین موضوعی به سوژه نخست محافل ورزشی تبدیل شود. اما در نهایت هیچ کسی متوجه این موضوع نشد که سرانجام هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در خصوص سرنوشت سرمربی بعدی تیم ملی چه تصمیمی خواهند گرفت.

فرضیه قوی

البته یک فرضیه منطقی در خصوص این موضوع و عدم موضع‌گیری روشن شهاب عزیزی خادم مطرح شد که دور از واقعیت نیست، منتقدان بر این باورند، رئیس فدراسیون برای جلوگیری از انتقادهای احتمالی آینده در این خصوص شفاف نظر خود را مطرح نکرد تا چنانچه اسکوچیچ ماند و ایران موفق به کسب جواز حضور در جمع ۳۲ تیم نشد، آنگاه بتواند از این مسئله بهره‌برداری کند که موافق ماندن مربی کروات نبوده است.

در انتظار وزیر بعدی؟

در کنار این مسئله یک فرضیه پررنگ دیگر نیز مطرح شد که عزیزی خادم در تلاش است با مدیریت زمان پروسه تصمیم‌گیری در خصوص تیم ملی را به بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری موکول کند تا نظر وزیر ورزش دولت بعد را نیز جلب کند، تا بعداً در این ارتباط با تیم مدیریتی دستگاه ورزش به چالش نخورد.

زمان قرارداد جدید

موضوع زمان قرارداد سرمربی جدید تیم ملی یکی از نکات ابهام برانگیز در این پرونده است، چه اسکوچیچ بماند، چه سرمربی جدیدی به جای او هدایت تیم ملی را در دست گیرد، نکته کلیدی اینجاست که مدت قرارداد او تا کی خواهد بود؟ اگر سرمربی تیم ملی موفق به صعود از دور بعدی رقابت‌های جام جهانی نشود، طبیعتاً فشار برای برکناری او افزایش خواهد یافت به همین دلیل یک بار جدید مالی برای مجموعه مدیریتی فدراسیون فوتبال به وجود خواهد آمد، بنابراین در کنار کابوس بدهی به مارک ویلموتس، یک پرونده دیگر نیز مفتوح خواهد شد تا بحران مالی در مجموعه دو چندان شود.

از طرفی چنانچه تا پایان مرحله انتخابی با سرمربی قرارداد امضا شود، ممکن است در صورت صعود به مرحله نهایی و جمع ۳۲ تیم، آن وقت سرمربی با رقم‌های فعلی حاضر به امضای قرارداد نشود که چالش و دردسر دو برابر خواهد شد.

گزینه‌های روی میز

در کنار این مسئله گمانه‌زنی‌ها درخصوص مذاکره با مربیان دیگر هم بیداد می‌کند، البته که عدم موضع‌گیری شفاف فدراسیون نیز به این فضا دامن زده است، با این حال برخی شنیده‌ها حکایت از این دارد که مسئولان فدراسیون از مدت‌ها پیش با رایزنی‌های فشرده به دنبال توافق با سرمربی بعدی تیم ملی بوده‌اند و در حال حاضر با یکی دو گزینه به توافق رسیده‌اند و منتظرند تا نتیجه انتخابات روشن شود.

برخی خبرهای غیر رسمی حکایت از این دارد که مسئولان فدراسیون فوتبال با افرادی نظیر گابریل کالدرون و گتوزو مذاکراتی داشته‌اند اما هنوز به جمع‌بندی نهایی با آن‌ها نرسیده‌اند. از طرفی عده‌ای دیگر مدعی‌اند فدراسیون فوتبال روی گزینه‌هایی چون استراماچونی نیز نظر مثبت دارد.

دو قطبی کی‌روش - برانکو

در کنار تمامی این نام‌ها، مثل همیشه نام کی‌روش و برانکو نیز مطرح شد که برانکو در همان بدو ماجرا صراحتاً اعلام کرد به دلیل همکاری با تیم ملی عمان قادر به پذیرش این تصمیم نیست، اما ماجرای کارلوس کی‌روش کاملاً با این موضوع تفاوت دارد به‌ویژه که وی در حال حاضر مورد توجه فدراسیون فوتبال عراق نیز قرار گرفته تا جانشین کاتانچ شود. هرچند احتمال بازگشت کارلوس کی‌روش به فوتبال ایران بسیار اندک است چون عزیزی خادم به‌شدت با وی زاویه دارد، اما برخی رسانه‌های خبری مدعی شدند عده‌ای از دوستان عزیزی خادم در تلاش‌اند زمینه آشتی او و کی‌روش را فراهم کنند.

برچسب‌ها