۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
کد خبر: 757635

در این روزهای عید، هر زائری که دقایقی را در یکی از صحن‌های حرم امام رئوف بگذراند، از شنیدن سرودهای عیدانه سر ذوق خواهد آمد. نغمه‌هایی که حرف دل زائران را می‌زنند و حال و هوای زیارت را شاد و با طراوت می کنند.

نغمه‌های عیدانه از «گلدسته های حرم»

به گزارش قدس آنلاین، ترانه‌هایی با مضامین امام رضایی که به همت اداره تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت توسط گروه‌های سرود «گلدستههای حرم» در نقطه‌نقطه حرم مطهر حضرت رضا(ع) در حال اجراست.

 

هر صحن، یک نغمه

این روزها صحن های و رواق های حرم، کانون جشن و شادی دوستداران اهل بیت(ع) شده. اما به خاطر شیوع کرونا، فضاهای رو باز صحن‌ها بیش از دیگر اماکن، محل اجرای ویژه برنامه‌های دهه کرامت هستند. چند ساعتی از یکی از روزهای گرم خردادماهی گذشته، گروهی از پسرهای نوجوان با پوششی هماهنگ وارد صحن‌ها می‌شوند.

یکی بلندگو را میزان می‌کند. دیگری، بچه‌ها را به خط می‌کند. مربی هم در حال توصیه کردن نکاتی به اعضای گروه است... هیاهوی صحن به یکباره میخوابد و گوش‌ها برای شنیدن داستان این سرود تیز می‌شود:

با اسم تو گره‌ها رو وا می‌کنم/ یک قطره‌ام که با شما دریا می‌شم/ هر کسی به تو دل داد/ گم نمیشه تو راهت/ بال و پرشو بسته/ به ضریح نگاهت/ اون که زمین خورده/ اسم تو رو میاره/ میگه همیشه هر جا/ آقا هوامو داره/ پایتخت معنوی ایرانه؛ مشهدالرضا(ع) ...

زائران یکی‌یکی گرد گروه حلقه می‌زنند تا از نزدیک تماشاگر این اجرای زنده باشند. وقتی حرف ترانه‌ها، حرفِ دل شکسته زائران می‌شود، چشم‌ها هم با قطره اشکی با سروده‌ها هم‌صدا می‌شود. برخی از حاضران، اشعار را همراه بچه‌های «گلدستههای حرم» زمزمه می‌کنند.

کوچکترها سر ذوق آمده و همراه آهنگ بالا و پایین می‌پرند. جوان‌ترها نیز برای ثبت یک خاطره از زیارت، با گوشی مشغول فیلم گرفتن شده‌اند. در این بین، بعضی‌ها رو به گنبد، عرض حاجت می‌کنند ... اما بالاخره، با تقدیم یک صلوات دسته‌جمعی به ساحت نورانی ثامن الحجج(ع)، اجرای گروه ختم می‌شود.

در فرصت استراحت گروه تا اجرای بعدی با حمید دلاور، مسئول و مربی گروه سرود «نورالمهدی» که یکی از گروه‌های سرود طرح گلدستههای حرم ویژه دهه کرامت هستند، هم‌کلام می‌شویم. او از روند آماده شدن گروه و سرودها برایمان تعریف می‌کند: چند هفته مانده به دهه کرامت، شعر و ملودی‌ها بعد از انتخاب و تأیید توسط کارشناس اداره تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، با حضور گروه‌های سرود در استودیو ضبط شدند و طبق برنامه مشخص، ۶ گروه سرود در نقاط مشخصی از حرم مطهر رضوی به اجرای برنامه می‌پردازند.

هر گروه سرود از نقطه‌ای از شهر مشهد و یا حومه آن برای اجرا در حرم انتخاب شده‌اند. اعضای گروه سرود «نورالمهدی» اهل شاندیز هستند. بچه‌های هر گروه، بعد از انجام یک تست صدا و ارزیابی توسط دو داور کارشناس برای اجرا در قالب گروه سرود انتخاب شده‌اند. هر اجرا، بسته به تلاش گروه، نوع مضامین اشعار و کیفیت ملودی کار، معمولا ظرف ۲۰ روز آماده می‌شود.

از آقای دلاور می‌پرسیم، تاکنون کدام سرود بیشتر مورد توجه زائران قرار گرفته. در پاسخ می‌گوید: چند اثر از جمله «صلوات خاصه»، «رضا رضا جانم»، «کبوتر غریبم» و «دوست دارم نگات کنم» بیشتر از طرف مردم مورد اقبال واقع شده است.

او در ادامه توضیح می‌دهد: در اثرگذاری یک کار بر روی مخاطب، عوامل مختلفی دخیل است که کیفیت شعر و ملودی، تلاش بچه‌ها و از همه مهمتر حال و هوای روحی و معنوی خود اعضای گروه است. ما چند روز مانده به اجرا، روی تمرکز فکری و روحی بچه‌ها به‌خصوص تک‌خوان گروه کار میکنیم؛ چون تا حال خودشان خوب نباشد، حس و حال معنوی هم به مستمع منتقل نمی‌شود.

 

اگر خدمت باشد ...

بروبچههای گروه سرود از گرمای هوا به سایه کوچکی از صحن پناه برده‌اند تا وقت اجرا برسد. عصرها، هر ۲۰ دقیقه سه قطعه اجرا می‌کنند. متوسط سنی گروه هم بیشتر از ۷ سال نیست. برای همین تا فرصت کوتاه استراحت می‌شود، مثل همه پسربچه‌های بازیگوش، گرم خنده‌ و شوخی میشوند.

وقتی می‌خواهیم با یکی از اعضای گروه صحبت کنیم، همه تک‌خوان را به عنوان مستعدترین فرد گروه نشان می‌دهند. محمدصدرا سلطانی، تازه امسال ۱۰ ساله می‌شود و به نظر کم سن و سال می‌آید ولی غیر از صدای خوش، باورهای قشنگی دارد.

او برایمان تعریف می‌کند که از بچگی در محافل و مجالس مداحی می‌کرد ولی آرزویی او را به صحن و سرای ثامن الحجج(ع) پیوند زد: خیلی جاها شعر خواندم و مداحی کردم اما همیشه دوست داشتم توی حرم امام رضا(ع) برای زائرانش سرودهای امام رضایی بخوانم. بعد از مدتی خواندن و خواندن، روزی فراخوان تست صدا را برای حضور در این گروه سرود دیدم و بحمدالله پذیرفته شدم. وقتی حال خوب زائران امام رضا(ع) را در حین اجرا می‌بینم و تشویق‌هایشان را می‌شنوم، از درستی راهی که انتخاب کردهام، مطمئن می‌شوم.

از «محمدصدرا» میپرسیم، حالا که صدای خوبی دارد، دوست دارد خواننده شود و یا مداحی را ادامه دهد. او پاسخ لطیفی می‌دهد: «اگر خدمت به حضرت رضا(ع) باشد، نه، برایم فرقی ندارد!» تازه حرف‌مان با محمد صدرا گل انداخته که دوستانش مرتب به میان گفتههایش می‌آیند و با شوخی‌هایی دوست‌شان را دست می‌اندازند: محمد! حالا که داری معروف می‌شی، باید شیرینی بدی؛ آن بالاها رسیدی، ما را فراموش نکن ...

خیلی زود، دوباره وقت اجرای دوم از راه می‌رسد. اعضای گروه، کودکانه‌هایشان را زیر همان سایه‌بان می‌گذارند و طوری به خط می‌شوند و سینه و صدا را برای یک اجرای زیبا آماده می‌کنند که انگار یک گروه رسمی همخوانی روی سن رفته و می‌خواهد برای خیل طرفداران اجرای برنامه کند.

همین که ملودی «رضا رضا جانم» از دستگاه پخش می‌شود، دوباره جمع زیادی از زائران عبوری، جذب سرود می‌شوند تا جانی از این ترانه‌های امام رضایی صفا دهند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها