فقط چند ماه از پیوندشان می‌گذرد. دو به دو، کنار هم در رواق دارالهدایه حرم منور رضوی نشسته‌اند و چهره رواق را سپیدپوش کرده‌اند. زندگی مشترک‌شان از نقطه نورانی و مقدسی آغاز شده و امیدوارند عمر خوشبختی‌شان به تبرک نام امام رئوف با دوام باشد.

آغاز زندگی مشترک ۱۰۰ زوج جوان در حرم مطهر رضوی

به گزارش قدس آنلاین، ویژه‌برنامه‌ جشن ازدواج ساده با عنوان «مثل بهترین‌ها» ویژه  نومزدوجین حاشیه شهر مشهد، با همکاری معاونت فرهنگی سپاه، مجموعه آبشار عاطفه ها و تشکل‌های مردمی فعال در حوزه خانواده، طی دو روز، ۲۹ و ۳۰ خرداد در محل رواق دارالهدایه در حرم مطهر حضرت رضا(ع) در حال برگزاری است. طرحی فرهنگی ـ اجتماعی که قرار است برای ۲۰۰۰ تن از نومزدوجین جوان مشهدی به اجرا درآید.

 

اصول شش‌گانه برای دوام زندگی مشترک

حجت‌الاسلام و المسلمین مسلم داودی نژاد، روانشناس و کارشناس امور خانواده در روز اول اجرای این برنامه با اشاره به آیه ۲۱ سوره مبارکه روم، بیان می‌کند: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ»؛ خداوند متعال از جنس خودتان همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آنها آرامش یابید و میان شما علاقه‌ و رحمت قرار داد.  

او در ادامه تاکید میکند: برای هر انسان زوجی خلق شده تا به آرامش برسد و گوهر آرامش را خدا در وجود زنان قرار داده است. پس چرا به نظرمان می‌رسد که بعد از ازدواج آرامش ما از بین می‌رود؟

حجت‌الاسلام داودی نژاد در پاسخ به این سوأل، ادامه می‌دهد: آیا می‌دانید که ۶ هزار حدیث در باب همسرداری در فرهنگ اسلامی وجود دارد. همه مؤمنان عاشق پیامبر(ص) هستند ولی سبک زندگی‌ ما با ایشان تفاوت زیادی دارد.   ۵ اصل برای آرامش در زندگی مشترک استخراج کرده‌ایم. اولین اصل محبت درمانی است؛ باید محبت را به اشکال مختلف از جمله با کلمات، نگاه، رفتار، وفاداری و آراستگی ظاهر به همسرنشان داد. دومین اصل اخلاق درمانی است؛ اخلاق خوب محور و اساس زندگی مشترک است.

به گفته وی، سومین اصل رازداری است. زن و مرد مثل لباس برای یکدیگر هستند و باید رازهای خانوادگی در خانه و بین زن و مرد بماند. چهارم اینکه، زن و مرد باید زشتی و نقاط ضعف یکدیگر را بپوشانند. پنجمین اصل که باید مورد توجه زوجین جوان باشد، صبر و شکیبایی در برابر مشکلات و فراز و نشیب‌های زندگی است.   ششمین اصل برای دوام زندگی هم این است که زوجین نقاط قوت هم را ببینند.

ارمغان مهمانی

برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، با فاصله از همدیگر در صفوف مجزا نشسته‌اند. از یکی از زوجین که سخنان کارشناس برنامه را دنبال می‌کند، می‌پرسم چه از این برنامه به ارمغان می‌برید؟ عروس خانم جواب می‌دهد: «کلیدهایی برای زندگی با دوام». زن و مرد باید با هم مدارا کنند، با محبت به هم زندگی کنند. مرد مثل گل با همسرش رفتار کند و زن، همسرش را قهرمان زندگی خود بداند.

از زوج کنارشان همین سوال را می‌پرسیم. نوعروس نگاهی به همسرش می‌اندازد و با لبخندی می‌گوید: امام رضا(ع) به ما نگاه عنایت داشته‌اند که از بین هزاران زوج مشهدی، ما را مهمان خانه‌اش کرده. خیلی حال‌مان خوب است چون زندگی ما به نور حضرت رضا(ع) متبرک شده است.

 

ترویج زندگی به سبک اصیل اسلامی

فاطمه دژبرد رییس مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار آستان نیوز؛ با اشاره به کیفیت اجرای طرح «مثل بهترین‌ها» میگوید: یکی از مهمترین اهداف طرح‌های مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی، ترویج سنت نبوی ازدواج و تشکیل خانواده است. این مجموعه در قالب پویش تازه‌ای با عنوان «مثل بهترین‌ها» بر آن شده تا بر گرفته از فرهنگ اصیل اسلامی و الگوی خانواده حضرت علی(ع) و فاطمه(س)، ازدواج ساده و بهنگام را بین زوجین جوان ترویج کند.

وی با اشاره به مراسم امروز ویژه زوجین جوان در دارالهدایة حرم منور رضوی، اضافه می‌کند: جمعی ۱۰۰ نفره از زوجین جوان از حاشیه شهر مشهد در قالب طرح «مثل بهترین‌ها» در ایام دهه کرامت برای حضور در مراسم جشنی در حرم مطهر حضرت رضا(ع) دعوت و ضمن استفاده از بیانات کارشناسان امور خانواده، با هدایای معنوی از جمله گل‌های متبرک و بهره‌مندی از یک وعده غذای مهمانسرای حضرت رضا(ع) پذیرایی شدند.

این مقام مسئول در آستان قدس رضوی با تشریح نحوه تدوام طرح «مثل بهترین‌ها» بیان می‌کند: این طرح از دهه کرامت تا اول ماه ذی‌الحجة، مقارن با سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی(ع) و فاطمه(س) با حضور ۲۰ گروه ۱۰۰ نفره از زوجین محروم مشهدی ادامه خواهد یافت.  

وی اضافه می‌کند: این ویژه‌برنامه در قالب طرح «زندگی به سبک رضوی» توسط مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی ضمن برگزاری دوره‌های آموزشی با هدف افزایش صیانت و اعتلای کارکرد خانواده به مدت ۳ سال برای زوج‌های جوان تداوم پیدا می‌کند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها