استقبال از برنامه‌های «دورهمی» و «خندوانه» به واسطه حضور مهران مدیری و رامبد جوان در قامت مجری سبب شد تا این برنامه ها، برگ برنده تلویزیون در جذب مخاطب باشند، اما چنین فرمولی ممکن است در شبکه نمایش خانگی که مخاطب علاوه بر زمانش باید از جیبش برای تماشای آن برنامه هزینه کند، جواب ندهد.

 ضعیف‌تر از نسخه تلویزیونی

سازندگان «همرفیق» سوار بر نام شهاب حسینی، در نخستین برنامه ای که روی پلتفرم نماوا بردند و نوید محمدزاده را در جایگاه میهمان نشاندند، توجه مخاطبان را جلب کردند اما رفته رفته، پرسش‌های تکراری و خسته کننده شدن برنامه، سبب ریزش مخاطبان آن شد. با  این وجود پلتفرم «نماوا» دوباره پا در همین مسیر شکست خورده گذاشت و برنامه «پیشگو» را با اجرای پژمان جمشیدی و دعوت از چهره‌های تحریمی تلویزیون تولید کرد و روی خط برد، اما پرسش اینجاست که آیا مردم حاضرند برای تماشای برنامه‌هایی با قالب تلویزیونی که برگ برنده شان مانور دادن روی اسامی بازیگران سینما به عنوان مجری است، هزینه مالی و زمانی کنند؟

سعید شیخ‌زاده، مجری برنامه‌های تلویزیونی درباره ورود بازیگران به عرصه اجرا به خبرنگار ما می‌گوید: اشکالی ندارد که بازیگران به عرصه اجرا ورود پیدا کنند. کار اجرا می‌تواند از تخصص بازیگری بهره ببرد، ولی به شرطی که گزینه‌ها به درستی انتخاب شوند و نتیجه هم داشته باشد. این‌طور نباشد که صرفاً چون بازیگری را مردم می‌شناسند، حتما توانایی اجرا هم دارد. ضمن اینکه نمونه‌های موفق در این حوزه کم نداریم مانند رامبد جوان در اجرای خندوانه یا مهران مدیری در اجرای دورهمی.

نمونه‌های موفق و ناموفق

وی ادامه می‌دهد: البته نمونه‌های ناموفق هم زیاد داریم. به‌نظرم گزینه مورد نظر باید با برنامه ای که اجرا می‌کند، تناسب داشته باشد.

او درباره اینکه چرا برخی از بازیگران در قامت مجری موفق ظاهر شدند و عده ای نه، توضیح می‌دهد: هر آدمی باید این توانایی را در خود ببیند و انتخاب خیلی مهم است. بازیگری که احساس می‌کند در اجرا موفق نیست بهتر است وارد این عرصه نشود. بازیگران زیادی را می‌بینیم که در اجرا موفق نیستند و پیامدهای ناشی از این انتخاب اشتباه، گریبان خودشان را می‌گیرد.

این گوینده و مدیر دوبلاژ یادآور می‌شود: معمولاً کسانی که اجرا می‌کنند باید شخصیت پرانرژی و متفاوتی داشته باشند، اهل گفت‌وگو باشند و سواد بالایی داشته باشند، در واقع هوش و توجه بالایی به‌ویژه در برنامه‌های گفت‌وگو محور داشته باشند تا بتوانند گفت‌وگویی جذاب را شکل بدهند.

این مجری معتقد است یکی از اشکالات اساسی در برنامه‌های «تاک شو» این است که سؤالات از قبل نوشته شده و مجری روخوانی می‌کند، این گفت‌وگو را به درستی پیش نمی‌برد، در حالی‌که گفت‌وگو کننده باید آمادگی بالایی داشته باشد تا بتواند از میهمان برنامه پرسش‌های خوب و چالشی بپرسد و از لا به لای حرف‌های او سؤالات جذابی را مطرح کند، این‌ها به پشتوانه مطالعاتی و آمادگی ذهنی مجری برمی گردد.

راه پول‌سازی با ستاره ها

شیخ زاده درباره نوع اجرای شهاب حسینی در برنامه «همرفیق» می‌گوید: شهاب، تجربه اجرا داشته و اصلاً ورودش به تلویزیون با اجرا بوده است، من اجرای او را در همرفیق دوست داشتم.

مجری مسابقه تلویزیونی«ایران» درباره انتقادهایی که به اجرای شهاب حسینی در این تاک شو وارد بود، عنوان می‌کند: یکی از مشکلات ما این است که می‌خواهیم همه تقصیرها را گردن مجری و کسی که روبه‌روی دوربین است، بیندازیم؛ در حالی‌که باید اتاق فکر درستی پشت برنامه وجود داشته باشد، برای تولید «همرفیق» فقط می‌خواستند سود مالی داشته باشند، یک پلتفرم اینترنتی با یک چهره شناخته شده سینمایی برنامه می‌سازد تا مخاطبان بیشتری اشتراک بخرند، فکری پشت تولید این برنامه نیست، گویا اصلاً برایشان اهمیتی نداشته که قرار است چه بسازند، فقط می‌خواستند از این راه پول دربیاورند. یک طرح و یک خطی داشتند و چه کسی بهتر از شهاب حسینی برای پرفروش کردن برنامه شان.

شیخ زاده خاطرنشان می‌کند: حتی گروه موسیقی هم که در برنامه اجرای زنده دارند، کار خوبی از آن‌ها نمی بینیم، اگر ۱۰۰ قسمت هم ساخته شود همه قسمت‌ها شبیه به‌هم خواهد بود.

او با بیان اینکه برنامه ترکیبی «پیشگو» هم دارای ضعف‌های زیادی است، اظهار می‌کند: من به عنوان یک بیننده از این همه گفت و گوهای تکراری خسته شدم، ۶-۵ سال است که در اکثر شبکه‌های تلویزیون داریم گفت‌وگو می‌بینیم و در شبکه نمایش خانگی هم که قرار است مردم پول خرج کنند و برنامه سرگرم کننده‌ای را ببینند، شاهد پخش این گفت‌وگو سطح پایین و معمولی هستیم، گاهی گفت‌وگوها از برنامه‌های تلویزیونی هم ضعیف‌تر و سطح پایین‌تر است.

شیخ‌زاده می‌گوید: پژمان جمشیدی بازی‌های بسیار خوبی داشته است، اما برنامه «پیشگو» واقعاً غیرقابل تحمل بود. نمی‌دانم پلتفرم «نماوا» چه اصراری دارد که کارهای تلویزیونی بسازد، برنامه‌های تاک شو را مردم به راحتی می‌توانند در شبکه‌های مختلف تلویزیون ببینند. مخاطب حاضر نیست که برای دیدن این برنامه‌های تکراری، پول بدهد.

هفت خوان خسته کننده

به باور او، تولید برنامه‌های گفت‌وگو محور ترکیبی با الگوی تلویزیونی از همان آغاز کار در شبکه نمایش خانگی محکوم به شکست است؛ چون ساخت شوی تلویزیونی در پلتفرم‌های نمایشی کار بیهوده‌ای است.

شیخ زاده توضیح می‌دهد: این برنامه‌ها به شدت دارند شکست مالی می‌خورند؛ مثلاً مسابقه «هفت خوان» با اجرای محمدرضا گلزار، یک مسابقه معمولی و خسته کننده است و جذابیتی ندارد. مردم برای تماشای برنامه تلویزیونی پولی خرج نمی‌کنند، ولی چه دلیلی دارد که برای دیدن برنامه‌هایی شبیه به یک برنامه تلویزیونی معمولی، اشتراک بخرند؟!

او با بیان اینکه ضرر شکست این برنامه‌ها را تهیه کننده متحمل می‌شود، می‌گوید: فرمول استفاده از چهره‌های پول‌ساز سینما ممکن است همیشه در شبکه نمایش خانگی جواب ندهد، تهیه کننده فکر می‌کرده با آوردن گلزار و ساخت یک مسابقه می‌تواند پول پارو کند، ولی شکست خورده است.

این مجری درباره اینکه شکست چنین برنامه‌هایی سبب تخریب چهره این بازیگران و ضربه به شهرتشان نمی شود، می‌گوید: این یک انتخاب شخصی است که به خودشان بر می‌گردد.

شیخ‌زاده با اشاره به کمبود مجری خوب و ضعف تربیت مجری در تلویزیون یادآور می‌شود: صدا و سیما برای جذب مخاطب از چهره‌ها استفاده می‌کند، اما مسئله اصلی کمبود مجری خوب برای تلویزیون است چون در این حوزه دستش خالی است.

برچسب‌ها