تزریق واکسن به عنوان یکی از راه‌های مؤثر برای جلوگیری از همه‌گیری ویروس کرونا از سوی متخصصان دانش پزشکی مورد تأکید قرار گرفته است. با این حال هنوز برخی می‌کوشند در راستای پروژه واکسن‌هراسی با این مقوله مخالفت کنند.

 طب سنتی علمی موافق واکسیناسیون است

درست در روزهایی که متخصصان کشورمان باوجود همه محدودیت‌ها تلاش‌های بسیاری برای تولید واکسن داخلی کرده‌اند، باز هم عده‌ای می‌خواهند با شنا کردن در خلاف جهت رودخانه علم و دانش، این موضوع را بهانه‌ای برای تقابل پزشکی مدرن با دیدگاه‌های طب سنتی مطرح ‌کنند.

تأکید طب سنتی بر اهمیت تزریق واکسن

احمد کریمی، متخصص و پژوهشگر طب سنتی از دانشگاه شهید بهشتی معتقد است کسانی که ادعا می‌کنند متخصص طب سنتی هستند و با همین ادعا می‌گویند واکسن را قبول ندارند، معمولاً گروهی هستند که با مدرک سیکل و یا دیپلم یک‌دوره ۱۵روزه گیاهان دارویی را گذرانده‌اند و اکنون خود را متخصص طب سنتی می‌دانند، در حالی که متخصصان طب سنتی چنین اعتقادی ندارند، چون هدف طب سنتی و طب رایج، سلامت مردم بوده و واکسیناسیون در هر دو روش موضوعی حائز اهمیت برای پیشگیری از ابتلا به بیماری است.

دکتر کریمی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین اصول طب سنتی تأکید بر پیشگیری از ابتلا به بیماری است، می‌گوید: تزریق واکسن کووید ۱۹

در کنار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در همه دنیا تنها راه پیشگیری از ابتلا به کروناست و متخصصان طب سنتی نیز بر تزریق واکسن تأکید دارند. با توجه به اینکه واکسن‌های تولید ایران به شیوه سنتی تولید شده از نظر ما واکسن ایرانی بهترین نوع واکسن است، با این حال همه واکسن‌ها مورد تأیید هستند و بهتر است مردم نسبت به تزریق هر واکسنی که متولیان وزارت بهداشت در دسترسشان قرار می‌دهند، اقدام کنند. به عنوان نمونه حدود ۵۰ سال پیش کودکان زیادی به فلج اطفال مبتلا می‌شدند و در هر مدرسه یکی دو کودک مبتلا به این بیماری بود، اما خوشبختانه با اجرای طرح واکسیناسیون همگانی اکنون فلج اطفال در کشور ریشه‌کن شده؛ این مهم از دستاوردهای بسیار بزرگ واکسیناسیون در کشور است که هیچ انسان آگاهی آن را انکار نمی‌کند چرا که تزریق واکسن کرونا هم به اندازه واکسیناسیون فلج اطفال اهمیت دارد. در دنیا هیچ جایگزینی برای واکسن وجود ندارد و این مهم مورد تأیید همه متخصصان طب سنتی است و تا زمانی که ثابت نشود تزریق واکسن در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها بی‌تأثیر است من و همکارانم به همه مردم پیشنهاد می‌کنیم نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

بیشتر متخصصان طب سنتی واکسینه شده‌اند

این متخصص طب سنتی ایرانی با بیان اینکه طب سنتی مانند طب رایج باید تابع سیاست‌های کشور باشد، می‌افزاید: اگر هر یک از همکاران حوزه طبابت نظری مخالف تزریق واکسن داشته باشد می‌تواند با طرح آن در مجامع علمی و البته با مستندات کافی نظر خود را اعلام کند تا مورد بررسی قرار گیرد. نباید هر فردی در هرجایی که بخواهد نظری را بدون ارائه مستندات علمی مطرح و اذهان مردم را دچار تشویش کند چراکه این رفتار علاوه بر غیرعلمی بودن، غیراخلاقی نیز است. بیشتر این افراد، افرادی غیرپزشک هستند که طبق قانون حق فعالیت ندارند و می‌کوشند با تشویش افکار مردم برای خود مشتری جذب کنند که متأسفانه با این رفتارشان آبروی افراد متخصص این حوزه را هم برده‌اند.

کریمی ادامه می‌دهد: در هیچ یک از مجامع علمی داخلی و یا حتی خارج از کشور تاکنون مقاله یا فرضیه‌ای مبنی بر رد واکسن

کووید ۱۹، بی‌تأثیر بودن و یا مضر بودن آن ارائه نشده و تاکنون اغلب همکاران دانشگاهی ما در حوزه طب سنتی واکسینه شده‌اند، بنابراین مردم می‌توانند با اطمینان نسبت به تزریق هر نوع واکسنی که مورد تأیید وزارت بهداشت است اقدام کنند.

طب سنتی و طب رایج مکمل یکدیگر هستند

این پژوهشگر طب سنتی ادامه می‌دهد: همکاران ما برای درمان کرونا تحقیقات علمی بسیاری انجام داده‌اند، مقالات متعددی منتشر و یک مرکز درمانی برای درمان بیماران کرونایی راه‌اندازی کرده‌اند؛ در واقع این طب در کنار طب رایج می‌تواند دوره درمان بیماری و میزان مرگ و میر بیماران را کاهش دهد.

کریمی با بیان اینکه طب سنتی و طب رایج مکمل یکدیگر هستند، می‌گوید: ما اکنون علاوه بر درمان بیماران کرونایی، در بخش سرطان، ‌ام‌اس و پوست در برخی از بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان‌های امام خمینی و شهدای تجریش برای درمان بیماران از طب رایج و طب سنتی به طور همزمان استفاده می‌کنیم که در درمان بیماران مؤثر بوده است.

به گفته وی هدف طب و طبیب درمان بیماران و سلامت جامعه است و تفاوتی نمی‌کند طبیب در حوزه طب ایرانی سنتی فعالیت داشته باشد و یا طب رایج؛ مهم این است طب سنتی و طب رایج به هیچ عنوان با یکدیگر در تقابل نیستند و اگر مسئله مهمی مانند واکسیناسیون مطرح باشد، هم متخصصان طب سنتی ایرانی و هم متخصصان طب رایج آن را تأیید می‌کنند.

برچسب‌ها