این روزها صف نانوایی‌ها طولانی‌تر از همیشه شده و در بسیاری از ساعت‌های روز آن قدر شلوغ است که برای گرفتن چند عدد نان باید زمان زیادی را منتظر بمانی، این در حالی است که برخی نانوایی‌ها یا به عمد و یا به دلایل دیگر پخت نمی‌کنند و تعطیل هستند و در جواب علت تعطیلی می‌گویند آرد نداریم یا سهمیه ما کم است، اما به نظر می‌رسد حرف دلشان چیز دیگری است و مانند تمام مشاغل، مسئله اصلی موضوع تناسب هزینه و درآمدهاست.

نان پختن به نرخ روز!

صف‌های طولانی و گلایه مردم به گونه‌ای است که شهروندان می‌گویند برخی از شب‌ها به  دلیل شلوغی بیش از حد صف حتی نان به آن‌ها نرسیده و مجبور شده اند نان بسته‌بندی شده بخرند و یا حتی دست خالی به خانه برگردند. شهروند دیگری با اشاره به اینکه این روزها نانوایی‌ها خیلی زود پختشان را تعطیل می‌کنند، می‌گوید: پخت و توزیع نان در برخی از نانوایی‌ها با توجه به شلوغی زیاد بسیار کند صورت می‌گیرد و در برخی نانوایی‌ها تنها با دو نفر هم کار پخت نان و هم تحویل به مردم را انجام می‌دهند که این موضوع تحویل نان به مشتریان را طولانی و زمانبر کرده است.

برخی از شهروندان هم از این مسئله گلایه دارند که برخی از نانوایی‌ها بیشتر پخت روزانه خود را به صورت بسته‌بندی به سوپرمارکت‌ها تحویل می‌دهند و چون سود بیشتری عایدشان می‌شود اهمیتی به مشتریان نمی‌دهند.

قاچاق نان به مرز

اما گویا این روزها نان، مشتری‌های جدیدی پیدا کرده است؛ به طوری که تقاضای بیشتر این روزهای نان به عقیده برخی دست‌اندرکاران به نوعی با افزایش قیمت نهاده‌های دامی ارتباط مستقیمی دارد به گونه‌ای که مصرف نان به جای نهاده‌های دامی برای برخی از دامداران به صرفه‌تر است.

این موضوع حتی بحث قاچاق نان به مرزهای استان را هم به وجود آورده است، به طوری که عده‌ای با بردن نان به مرزها و فروش آن به چندین برابر قیمت پول‌های قابل توجهی به جیب می‌زنند.

نانوایان در این بین افزایش تقاضا برای خرید نان را با گرانی نهاده‌های دامی مرتبط می‌دانند و می‌گویند: گرانی نهاده‌ها  سبب شده است برخی دامداری‌ها و مرغ داری‌ها تغذیه دام و طیور خود را با خرید نان و یا نان خشک انجام دهند، همین موضوع صف‌های طولانی جلو نانوایی‌ها را سبب شده است.

اما فروش آرد سهمیه‌ای ۳۵ هزار تومانی و یا آرد نیمه یارانه‌ای با نرخ حدود ۶۰ هزار تومان توسط نانوایی‌ها به نرخ آزاد و تا ۲۴۰ هزار تومان و سود بالای آن، چه زمانی که صف‌ها طولانی نبود و چه حالا که مشکل گندم، آرد و... وجود دارد، شاید مهم‌ترین دلیل شلوغی این روزها باشد.

تجمع نانوایان مقابل استانداری

اما تجمع نانوایان در چند روز گذشته مقابل استانداری در اعتراض به افزایش هزینه‌ها همزمان با تشکیل کارگروهی در این رابطه در استانداری به اوج خود رسید که به گفته یکی از نانوایان هیچ خبر مثبتی از این جلسه به ما نرسیده است.

عضو اتحادیه نانوایان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه هزینه‌های نانوایان افزایش پیدا کرده و این تجمع برای این است که یک نرخ معقول و منطقی با توجه به افزایش هزینه‌ها به ما داده شود، افزود: کارگروه در استانداری تشکیل شد، اما نه برای اعلام نرخ جدید بلکه برای اینکه ببینند کارگروه و مسئولان با افزایش نرخ برای نان موافقت خواهند کرد یا خیر؟

خدایی با بیان اینکه پس از جلسه، هیچ خبری از افزایش نرخ به ما داده نشد، عنوان کرد: پس از جلسه غفوری مقدم؛ معاون بازرگانی سازمان صمت به نانوایان اعلام کرد نامه‌نگاری‌هایی انجام شده و نتیجه آن به روزهای آینده موکول شده است.

وی با اشاره به اینکه مؤلفه‌ها و هزینه‌های ما تا ۳۰۰درصد افزایش یافته است، عنوان کرد: ما به مسئولان عنوان کرده‌ایم که شما مبلغ افزایش را به ما اعلام کنید، اما هیچ پیشنهاد نرخی به ما نمی‌شود که ما بخواهیم بر سر آن چانه‌زنی کنیم.

وی افزود: مسئولان استانی عنوان می‌کنند که ما موافق نرخ دادن به نانوایان هستیم، اما تهران به ما این اجازه را نمی‌دهد و حالا می‌گویند مکاتبات با تهران انجام شده تا ببینیم قرار است به ما نرخی داده شود یا خیر.

برچسب‌ها