دومین آیین چهارپایه‌خوانی نوجوانان با عنوان «بلندا» در شهر تهران برگزار می‌شود.

دومین آیین چهارپایه خوانی در تهران برگزار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، محمد حسن سادات امیری ، مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۱ و دبیر اجرایی ویژه برنامه چهارپایه خوانی نوجوانان، با بیان اینکه دومین آیین چهارپایه خوانی  نوجوانان با عنوان «بلندا» در شهر تهران برگزار می‌شود، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ایجاد محدودیت در اجرای مراسم مذهبی در مکان‌های سر پوشیده ، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این مراسم را با رعایت نکات و اصول صحیح شیوه‌نامه بهداشتی در فضای باز برگزار می‌کند.

ساداتی در خصوص چگونگی و زمان اجرای این برنامه مناسبتی گفت: فراگیری بیماری کرونا امسال هم مانند سال گذشته فضای محرم و صفر را متفاوت کرده و محدودیت‌هایی را برای اجرای مراسم‌های مذهبی داشته‌است با این‌حال دلدادگان حسینی به هر طریقی سعی در هرچه باشکوه‌تر برگزار کردن این آیین مذهبی و ملی دارند . یکی از سنت‌های قدیمی و آیینی مردم ایران برای عزاداری اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام آیین چهارپایه خوانی است که در آن با کمترین تکلف و فقط با یک چهارپایه ، مراسم عزاداری برگزار می‌شود. این سادگی و بی‌تکلفی ویژگی‌ است که امسال می‌تواند برای مسئله حضور کمتر مردم در هیئت‌ها راه‌گشا باشد از سوی دیگر مشارکت نوجوانان در برگزاری مراسم می‌تواند گسترش آیین چارپایه خوانی و علاقمندی آن‌ها را به آیین‌های مذهبی و روضه امام حسین علیه‌السلام بیشتر کند و تأثیرات زیادی در تربیت دینی آن‌ها داشته باشد.

دبیر اجرایی دومین ویژه برنامه چهارپایه خوانی نوجوانان شهر تهران، با بیان اینکه سازمان فرهنگی هنری ؛ سال گذشته نیز به دلیل مقابله با شیوع ویروس کرونا این مدل از اجرای برنامه را انتخاب کرد، گفت: این برنامه در دو ماه محرم و صفر میزبان هیئت ها و کانون های نوجوانان شهر تهران است  و فرهنگ‌سراهای مستقر در مناطق ۲۲ گانه به عنوان مجریان برنامه ، با دعوت از نوجوانان علاقمند در مناطق و راه اندازی هیئت های کوچک در معابر ، گذرهای پر تردد شهری ، جلوی درب منازل شهدا ، کوچه‌ها ، امام زاده‌ها ، درب مساجد ، ایستگا های مترو و ... این برنامه را برگزار می کنند.
 
وی ادامه داد : امسال دبیرخانه برنامه مستقر در فرهنگ‌سرای رازی در نظر دارد طی فراخوانی از نوجوانان علاقمند به هنر مداحی، دعوت کند برای آشنایی و آموزش آیین چارپایه خوانی به این فرهنگ‌سرا به نشانی میدان قزوین، خیابان شهید مرادی مراجعه کنند یا با شماره های ۵۵۴۰۹۴۸۷ و ۰۹۰۲۸۱۳۷۶۳۶ تماس بگیرند.

برچسب‌ها