معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه فاصله طبقاتی آموزشی گریبان آموزش و پرورش را گرفته است، گفت: میان مدارس خاص و دولتی در کشور فاصله آموزشی وجود دارد، اصل وجود مدارس خاص خوب است، اما اگر قرار باشد باوجود این مدارس عدالت آموزشی کم شود، آسیب‌زننده است.

فاصله طبقاتی در مدارس؛ آری یا خیر؟

به گزارش قدس آنلاین، فیروز عسگری با اشاره به تفکیک مدارس از یکدیگر و اثرگذاری آن بر دانش‌آموزان، اظهار کرد: فاصله طبقاتی آموزشی گریبان آموزش و پرورش را گرفته است، این مسئله که برخی از مدارس کیفیت بهتری دارند، صحت دارد که البته عوامل مختلفی پشت این مسئله نهفته شده است.

معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری افزود: تیم مدیریت، تیم آموزشی، بافت جمعیتی، توجه اولیا به اضافه شدن آموزش در سبد هزینه خانوار و ... باعث فاصله طبقاتی در مدارس شده است.

عسگری گفت: اصل وجود مدارس خاص، مسئله خوبی است، اما اگر قرار باشد این مدارس مرکز ثقل و توجه قرار گرفته و عدالت آموزشی کم شود، آسیب‌زننده است، همه کشورهای دنیا به سمت گلچین کردن دانش‌آموزان نخبه حرکت می‌کنند و کشور ما نیز از این قضیه مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه بین مدارس خاص و دولتی در کشور فاصله آموزشی وجود دارد، ادامه داد: این موضوع از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب نیز بوده که حتما کیفیت مدارس دولتی افزایش یابد.

عسگری در ادامه درخصوص تاثیر مدارس نمونه دولتی در کم کردن فاصله طبقاتی در میان مدارس، تصریح کرد: این مدارس، سهمیه روستایی دارند که این موضوع فاصله طبقاتی را تا حدودی جبران می‌کند، زیرا برای دانش‌آموزان روستایی زمینه‌ای برای شکوفایی استعدادها وجود نداشته و مدارس نمونه دولتی بستر مناسبی برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند، به‌علاوه مدارس شبانه‌روزی نیز فاصله طبقاتی آموزشی را کاهش می‌دهد.

معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در خصوص مدارس شاهد و معارف، تصریح کرد: بسیاری از خانواده‌ها تمایل دارند فرزندان خود را در این مدارس ثبت‌نام کنند و این دو مدرسه از لحاظ مباحث فرهنگی و علمی تاکنون موفق عمل کرده‌اند.

وی با اشاره به فاصله گرفتن مدارس سمپاد و نمونه دولتی از مباحث فرهنگی، توضیح داد: آسیب مشهودی که در این مدارس وجود دارد، تک‌بعدی شدن ناخودآگاه دانش‌آموزان تنها در مباحث آموزشی است، همین موضوع باعث غفلت آنان از موضوعات تربیتی و فرهنگی شده است، البته این موضوع در مدارس نمونه کمتر بوده و در مدارس تیزهوشان بیشتر است.

عسگری در پایان با بیان اینکه خروجی سند تحول آموزش و پرورش، انسان کامل است، افزود: باید این مسئله را در نظر گرفت که گاهی خطای فردی یک مدیر باعث کاهلی در مباحث آموزشی و تربیتی می‌شود.

معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به ارائه راهکار برای کاهش فاصله طبقاتی در میان مدارس، توضیح داد: به‌عنوان نمونه از این پس اجازه داده نمی‌شود که دبیران مطرح تنها در مدارس خاص کلاس بگیرند، تدریس بیش از ۱۲ ساعت در مدارس خاص برای آنان ممنوع است و باید ۱۲ ساعت نیز در مدارس عادی به امر آموزش بپردازند.

وی در پایان افزود: یکی دیگر از راهکارها برای کم کردن اختلاف میان مدارس، فراهم کردن زیرساخت‌ها برای مدارس دولتی بوده که این موضوع نیز در استان در حال انجام است، همچنین به مدیران این مدارس نیز اجازه داده شده که با معلمان مطرح برای دعوت تدریس در مدارسشان گفت‌وگو کنند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها