دبیرکل خانه پرستار کشور با تأکید بر اینکه سیاست مسئولان در زمینه کرونا ناکارآمد بوده است و آوار آن بر سر پرستاران خراب شده است، گفت: ایران بالاترین آمار جان‌باختگان پرستار را در دنیا در قیاس با جمعیت دارد.

 آوار بی‌تدبیری‌های کرونایی بر سر پرستاران / ایران دارای بالاترین آمار مرگ پرستاران است

به گزارش‌ قدس آنلاین، طبق اخبار واصله پرستاران بخش‌های غیر کرونایی وقتی به کرونا مبتلا می‌شوند، به دلیل کمبود پرستار مشمول مرخصی نمی‌شوند و در صورتی که بستری نباشند، باید سر کار خود حاضر شوند. این مسئله علاوه بر زائل کردن حق پرستاران و به خطر انداختن جان آنها، به معنای به خطر انداختن جان سایر بیماران و کادر درمان نیز هست.

محمد شریفی‌مقدم، دبیر کل خانه پرستار کشور،درباره وضعیت وخیم پرستاران در دوران شیوع کرونا گفت: کرونا مسئله کل کشور است، اما آوار آن بر سر پرستاران خراب شده است. هنوز برای کرونا درمانی قطعی متصور نیستیم و تنها راه مقابله با آن پیشگیری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. در بیمارستان‌ها به خصوص در زمان پیک کرونا تقریباً تمام بخش‌ها درگیر این بیماری هستند و حتی به دلیل کمبود تخت، بخش CPU را که برای بیماران قلبی است تعطیل می‌کنند و به بیماران کرونایی اختصاص می‌دهند. در مدت شیوع کرونا مراجعه بیماران غیر کرونایی به بیمارستان‌ها به صورت چشم‌گیری کاهش پیدا کرده است و اگر فردی قبلاً دچار درد قلب می‌شد و بلافاصله به بیمارستان مراجعه می‌کرد، اکنون این کار را به خاطر نگرانی از ابتلا به کرونا انجام نمی‌دهد.

همه بیماران بستری مبتلا به کرونا هستند

دبیرکل خانه پرستار کشور ضمن هشدار درباره اینکه ۳۰ درصد بیماران کرونایی علائم ندارند و حتی ممکن است تست آنها منفی باشد، گفت: هیچ پرستاری در بخش‌های غیرکرونایی نباید با خیال راحت کار و احساس ‌کند که بیماران به کرونا مبتلا نیستند. فرض ما از نظر علمی این است که هر مریضی در هر بخشی بستری باشد، مبتلا به کروناست.

وی با تأکید بر اینکه هر پرستاری که به کرونا مبتلا شده باشد، باید تا زمان منفی شدن تست به مرخصی برود، اظهار کرد: اگر بیمارستانی از دادن مرخصی به پرستار کرونا مثبت امتناع می‌کند، حتماً گزارش شود تا پیگیری کنیم. کسی که تست کرونای مثبت دارد، حداقل دو هفته باید به مرخصی برود.

بی‌توجهی وزارت بهداشت به پرستاران

شریفی‌مقدم با ابراز تأسف از اینکه وزارت بهداشت به پرستاران توجهی نمی‌کند، ادامه داد: پرستاران حتی نه به خاطر خودشان بلکه به خاطر مردم باید به مرخصی بروند. کسی که به کرونا مبتلا می‌شود اگر در بخش باشد و با بیماران سر و کار داشته باشد، موجب انتقال بیماری خواهد شد. در واقع مرخصی جزو بایدهاست. متأسفانه دیدگاه وزارت بهداشت به پرستاران مناسب نیست و پرستاران زیر فشار کاری در حال له شدن هستند. اگر بیمارستانی به پرستاری با تست کرونای مثبت مرخصی ندهد، حتماً پیگیری می‌کنیم.

همه پرستاران ایران به کرونا مبتلا شده‌اند

شریفی‌مقدم اعلام کرد: همه پرستاران کشور به کرونا مبتلا شده‌اند و درصد زیادی از آنها دو بار و یکسری هم سه بار مبتلا شده‌اند. چون پرستاران تنها گروهی هستند که بیشترین مواجهه را با عوامل بیماری‌زا و پرخطر کووید ۱۹ دارند. بیماری کرونا درمان ندارد و داروهایی که برای درمان تجویز می‌شود از سوی باندهای مافیایی دارو تبلیغ می‌شوند و حتی در کشورهای دیگر عرضه نمی‌شوند. متأسفانه در کشور ما به جای اینکه واکسن وارد کنند، اجازه دادند که مردم مریض شوند و از مریضی مردم پول درمی‌آورند.

دبیرکل خانه پرستار کشور از سیاست دولت در مورد دورکاری کارمندان انتقاد کرد و گفت: تماس‌های بسیاری داشته‌ام درباره اینکه افرادی گفته‌اند در مسیر تردد مکرر به سازمان‌ها به کرونا مبتلا شده‌اند، چون کارمندان حاضر نبودند و آنها مجبور شده‌اند که بارها به اداره‌ها مراجعه کنند تا کارشان انجام شود. در برخی از اداره‌ها امکان دورکاری کارمند وجود دارد، اما در بسیاری از اداره‌ها باید کارمند حضور داشته باشد تا کار مراجعه‌کنندگان انجام شود. در برخی اداره‌ها هم به دلیل دورکاری کار چند نفر را یک نفر انجام می‌دهد و همین امر موجب تشکیل صف طولانی و انتقال ویروس کرونا می‌شود.

۳ برابر کار ماهانه برای پرستاران

شریفی‌مقدم افزود: پرستاران ۱۰۰ ساعت در هفته کار می‌کنند، در حالی که میزان عادی ساعات کاری ۳۵ ساعت است، یعنی سه برابر کار می‌کنند اما در اداره‌ها کارمندان تعطیل هستند. در برخی اداره‌ها هم هر کسی که بخواهد وارد سازمان یا اداره شود، یک تلفن همگانی در طبقه همکف قرار دارد که با آن تماس می‌گیرد و اعلام می‌کند که با چه کسی کار دارد و بعد به او اجازه می‌دهند که وارد شود و همین تلفن همگانی عامل شیوع بیشتر کروناست.

وی تأکید کرد: دولت سیاست غلطی را برای دورکاری کارمندان در پیش گرفته است. قبل از اعلام دورکاری‌ها، اول باید بررسی می‌شد که کدام کارمندان در کدام بخش‌ها امکان دورکاری دارند و این دورکاری چه تأثیراتی بر کنترل یا تشدید کرونا دارد تا مردم در مسیر تردد مکرر به اداره‌هایی که کارکنانشان به دلیل دورکاری حضور ندارند به کرونا مبتلا نشوند. سیاست دولت ناکارآمد بوده است و اکنون روزانه ۷۰۰ نفر می‌میرند و آوار همه اینها بر سر پرستاران خراب شده است. سایر کادر درمان ارتباط کمتری با بیماران کرونایی دارند و حتی پرستاران بیش از پزشکان درگیر کرونا هستند، چون کرونا درمان ندارد و  فقط به مراقبت نیاز دارد.   

اگر تعداد پرستاران بیشتر بود آمار فوت کمتر می‌شد

وی با اشاره به کمبود پرستار در کشور، گفت: تعداد پرستاران ما یک‌دوم تا یک‌سوم حداقل استاندارد جهانی است و پرستاران تحت فشار زیادی هستند. اگر نیروی پرستار به اندازه کافی وجود داشت، بهتر می‌توانستیم مرگ و میرها را کاهش دهیم.

شریفی‌مقدم در خصوص آمار پرستاران فوت‌شده در اثر کرونا نیز بیان کرد: طی این مدت ۱۴۰ پرستار به دلیل کرونا فوت کرده‌اند که عمده فوتی‌ها مربوط به قبل از واکسیناسیون است و در هفته اخیر چهار پرستار دیگر فوت کرده‌اند. بنابراین تزریق دُز سوم واکسیناسیون با واکسن‌های مؤثرتر ضروری است.

وی درباره فرسایش کادر درمان به ویژه پرستاران و تأثیر آن در افزایش آمار فوتشان اظهار کرد: فرسایش کادر درمان و تکرار ابتلا به کرونا موجب ضعف پرستاران و فوت آنها می‌شود. پرستاران به خاطر فشار کاری فوت می‌کنند. فشار کاری هیچ گروهی بیشتر از پرستاران نیست. در طول ۱۸ ماه گذشته تمام مرخصی‌های قانونی پرستاران لغو شده و دو سال است که دولت نیروی جدیدی استخدام نکرده و همین مسائل باعث شده است که بالاترین آمار جان‌باختگان پرستار را در دنیا در قیاس با جمعیتمان داشته باشیم و هنوز خانواده پرستاران فوت‌شده حمایت نشده‌اند.

منبع: ایکنا

برچسب‌ها