صحبت اشتغال که می‌شود بیشتر ما به فکر پشت میز نشینی یا اداره می‌افتیم در حالی که اگر با اندکی مطالعه و تحقیق و البته علاقه‌مندی بخواهیم می‌توانیم شرایط لازم را برای ایجاد فرصت شغلی خود و حتی دیگران فراهم کنیم.

به شیرینی عسل پشتکار

نکته قابل توجه اینکه برخلاف تصور اکثر افراد جویای کار که شهرهای بزرگ را دارای مزیت‌های ایجاد شغل می‌دانند باید بگوییم اگر فردی تصمیم به انجام کاری در زمینه ایجاد فرصت شغلی بگیرد شهرهای کوچک و حتی محیط‌های روستایی زمینه‌های بیشتری دارند.

مشت، نمونه خروار

برای مثال زنبورداری یکی از زیرشاخه‌های مهم دامپروری در بخش کشاورزی است که یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های طبیعی خراسان شمالی، وجود گونه‌های گیاهی، دارویی و شهدزا در این استان است که موجب شده بسیاری از افراد به سمت پرورش زنبور عسل روی آورند.

در این میان محمدرضا بهمن، جوان ۳۵ ساله موفق منطقه چناران‌شهر در خراسان شمالی مدت ۲۰ سال به پرورش زنبور عسل پرداخته است و توانسته تعداد دو کندوی زنبورعسل خود را با تلاش و همت خود و برادرانش به چندین برابر برساند و اکنون صاحب ۷۰۰کلنی زنبور است و در کنار تولید عسل پنج سالی است که ملکه زنبورعسل با نژاد کارنیکا آلمانی پرورش می‌دهد و به همه‌ نقاط کشور صادر می‌کند.

پرورش‌دهنده زنبور عسل در منطقه چناران‌شهر در خراسان شمالی می‌گوید: بنده ۲۰ سال است که در کار پرورش زنبور عسل فعالیت دارم.

محمدرضا بهمن در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار می‌دارد: در ابتدا کارم را با دو کندو آغاز کردم و در حال حاضر این تعداد را به ۷۰۰ کلنی افزایش داده‌ام.  وی می‌افزاید: به ‌طور میانگین از هر کندو ۱۵کیلو عسل برداشت می‌شود که از هر کندو سالی سه تا چهار میلیون ریال درآمد داریم.

وی ادامه داد: زهر زنبور عسل یکی از فراورده‌های باارزش کسب‌وکار زنبورداری به ‌عنوان یک محصول راهبردی محسوب می‌شود و هر گرم زهر زنبور هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد که قصد داریم روی زهر زنبورعسل نیز کار کنیم.

این پرورش‌دهنده زنبور عسل در استان می‌گوید: در خصوص ژل رویال نیز که غذای اصلی ملکه محسوب می‌شود هر گرم ژل رویال ۱۵ هزار تومان است که در سال یک کندو نیم کیلو ژل می‌دهد. خوشبختانه این ژل را به کشورهای همسایه ارسال می‌کنیم و برای تولید این کار نیاز به نیروی زیادی داریم. وی در خصوص ویژگی‌های عسل طبییعی می‌افزاید: متأسفانه بسیاری از مردم تصور می‌کنند عسل طبیعی عسلی است که شکرک نزند و سفت باشد اما این تفکر اشتباه است. عسل طبیعی به دلیل اینکه حرارت نمی‌بیند حتماً در بازه زمانی بین یک تا سه ماه شکرک می‌زند.

بهمن قیمت عسل خوب را در هر کیلو ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان عنوان می‌کند و اظهار می‌دارد:  بازار فروش ما خوب است، با توجه به اینکه چندین سال است که در کار تولید و فروش عسل هستیم، محصول ما شناخته ‌شده است و به تمام نقاط کشور صادر می‌کنیم. این پرورش‌دهنده زنبور عسل که در کنار این حرفه، ملکه زنبور عسل نیز پرورش می‌دهد می‌گوید: پنج سالی است که با برادرانم در کنار زنبورداری و تولید عسل، ملکه زنبور عسل با نژاد کارنیکا آلمانی را نیز در این منطقه پرورش می‌دهیم که اگر به‌ صورت فشرده کار کنیم سالی ۵هزار ملکه پرورش می‌دهیم که فروش حاصل از این ملکه‌ها سالیانه ۲میلیارد ریال است.

بهمن تصریح می‌کند: در حال حاضر ملکه‌ها را به  همه نقاط کشور مانند آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، تبریز، تهران، مشهد، بابل، گرگان، قم و... صادر می‌کنیم و در صورت اینکه دستگاه‌های مرتبط مجوز دهند ظرفیت و توان صادرات را نیز داریم.

کندوی خالی حمایت‌ها!

وی عمده مشکلات زنبورداران را موضوع بیمه عنوان می‌کند و می‌گوید:  یکی از مشکلاتی که ما زنبورداران با آن مواجه هستیم بحث بیمه است اکنون نه ‌تنها خود زنبورداران بیمه نیستند بلکه زنبورهای خود را نیز بیمه نکرده‌اند زیرا شرایط بیمه به صورتی است که تنها در حادثه‌هایی از جمله سیل و آتش‌سوزی بیمه خسارت پرداخت می‌کند در صورتی ‌که در طول سال بسیاری از زنبورها به دلیل برخی بیماری‌ها و آفت‌هایی مثل کنه تلف می‌شوند. بسیاری از زنبورداران استان ما در این اواخر به دلیل وضعیت آب‌وهوایی و نبود ‌حمایت حدود ۲۰ درصد زنبورهای خود را از دست دادند و می‌طلبد مسئولان با حمایت‌ها و کمک‌هایی که انجام می‌دهند مانع از بین رفتن نسل زنبورها و شغل پرورش زنبور شوند.

برچسب‌ها