معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: علت تعطیلی مراکز واکسیناسیون به ویژه در روزهای پایانی هفته کمبود واکسن است.

کمبود واکسن علت تعطیلی مراکز واکسیناسیون اردبیل

به گزارش قدس آنلاین، بابک نخستین اظهار کرد: واکسن های توزیعی به استان اردبیل روزهای شنبه و یکشنبه در چرخه مصرف قرار می گیرد و ما در مدت دو تا سه روز سهمیه واکسن استان را با تنظیم یک برنامه منظم عملا تمام می کنیم و از روز چهارشنبه به بعد به دلیل کمبود واکسن مراکز تا آخر هفته تعطیل می شود.

وی خاطرنشان کرد: هر هفته ۲۵ تا ۳۰ هزار دز واکسن به استان وارد می شود در حالی که ما ظرفیت تزریق روزانه ۲۰ هزار دز واکسن را داریم و این مشکل کمبود در کل کشور ساری و جاری است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در ۵۵۰ روز که از شیوع ویروس کووید – ۱۹ می گذرد به طور متوسط روزانه ۵۵۰ نفر سرپایی پذیرش شده اند در حالی که آمار پذیرش سرپایی در پیک پنجم رکورد چهار پیک گذشته را زده است.

نخستین افزود: تعداد بستری های کرونا در چهار پیک گذشته ۲۴ هزار نفر بوده در حالی که در پیک پنجم ۴ هزار و ۶۰۰ نفر بستری شده اند که میانگین بستری روزانه ۹۵ نفر بوده است.

متوسط فوت ۶ نفر در ۵۵۰ روز پاندمی کرونا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: از ۵۵۰ روزی که از شیوع ویروس کرونا می گذرد در استان اردبیل به طور متوسط روزانه ۶ نفر فوت کردند در حالی که این آمار در پیک پنجم به هفت نفر رسیده است.

نخستین از کاهش سن فوتی ها در پیک پنجم خبر داد و بیان کرد: به نسبت پیک اول تا چهارم سن فوتی ها در پیک پنجم به ۴۵ تا ۵۰ سال رسیده که دلیل عمده آن واکسیناسیون گروه سنی بالای ۶۰ سال است.

وی اصلی ترین عامل خیز پنجم کرونا را عدم رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه پرهیز نکردن از دورهمی ها و میهمانی ها در اکثر خانواده ها دانست و تصریح کرد: ما نیز می دانیم که این شرایط برای خانواده ها و فعالان اقتصادی بسیار سخت است ولی در کل دنیا با تکیه بر ۱۴ اقدام اساسی از قرنطینه سراسری گرفته تا کاهش سفرها و تعطیلی مراکز دانشگاهی و مدارس و دورکاری سعی کردند این ویروس را کنترل کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اظهار کرد: در حال حاضر ۱۳ هزار بیمار در منزل تحت نظارت سیستم بهداشتی قرنطینه هستند و روزانه شرایط جسمی آنها مورد رصد و پایش قرار می گیرد.

۱۱ درصد جمعیت استان دز اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کردند

نخستین با اشاره به روند واکسیناسیون در استان اردبیل خاطرنشان کرد: ۱۸ درصد جمعیت استان دز اول، و ۱۱.۹ درصد جمعیت استان نیز دز اول و دوم واکسن خود را دریافت کردند که البته این واکسیناسیون باید به سطح ۷۰ درصد برسد تا ایمنی کامل در جامعه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه بهترین واکسن ها در دنیا ۷۰ تا ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می کنند، اضافه کرد: واکسن های تزریقی در کشورمان و استان اردبیل عمدتا سینوفارم است که تا ۷۰ درصد ایمنی ایجاد می کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: واکسیناسیون اصلی ترین عامل در شکست اپیدمی کروناست و ما انتظار داریم بدون ترس و واهمه اهالی استان در این زمینه با هر نوع واکسن خود را در برابر این بیماری خطرناک واکسینه کنند.

نخستین در مورد تست کرونا نیز گفت: بهترین تست کرونا PCR است که متاسفانه به دلیل هزینه سنگین واردات آن ما نمی توانیم روزانه بیش از ۱۵۰ موررد آزمایش را انجام دهیم.

وی صحت سنجی کیت های PCR را تا ۷۵ درصد اعلام کرد و افزود: این صح سنجی در کیت RAPIT تا ۶۰ درصد است که البته در حال حاضر در تشخیص بیماری نیازی به آزمایش نیست و هر فرد با علایم سرماخوردگی نیز باید خود را در برابر این بیماری قرنطینه کند.

۶۷ درصد واکسن های وارد شده به اردبیل سینوفارم است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مورد آمار متفاوت دانشگاه علوم پزشکی با بهشت زهرا بیان کرد: ما نیز مغایرت ها را قبول می کنیم و علت آن سایر مرگ و میرها در کنار کروناست که گاه با علایم اولیه کرونا بوده ولی در ثبت نهایی سعی شده تا با سایر عناوین این مرگ و میرها قید شود.

نخستین اظهار کرد: ما آمار دقیقی از فوتی های کرونا که واکسن زده و فوت کرده اند را در استان نداریم اما در کل کشور کمتر از یک درصد جمعیت فوتی افرادی را شامل می شود که واکسن زده اند و براثر ابتلا به ویروس های مختلف کرونا فوت می کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل این اطمینان را به افراد واکسینه شده داد که ۸۰ درصد ایمنی در سایه واکسیناسیون است ولی افرادی که دز اول و دوم واکسن را دریافت کرده اند باید همچنان ماسک بزنند و مراقبت های لازم را داشته باشند.

نخستین خاطرنشان کرد: ما چاره نداریم جز اینکه با این ویروس زندگی کنیم و تا زمانی که سطح ایمنی در جامعه ارتقا نیابد و یا بر اثر یک جهش فوق العاده ویروس از بین نرود ما همچنان گرفتار کرونا هستیم.

وی در مورد آمار واکسن های وارد شده به استان نیز گفت: ۶۷ درصد واکسن های وارد شده از نوع سینوفارم، ۱۷ درصد آسترازنکا و تنها ۱۰ درصد برکت است که منتظر تولید انبوه واکسن داخلی هستیم تا بیشتر از نوع برکت استفاده کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: در روند واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال متاسفانه ۴۰ درصد جمعیت هدف در این گروه سنی برای واکسیناسیون مراجعه نکرده اند که ما همچنان چشم انتظار حضور آنها در مراکز واکسیناسیون هستیم.

نخستین به کمبود تخت بیمارستان ها، اکسیژن و کادر درمانی در ارائه خدمات به بیماران کرونایی اشاره کرد و گفت: شرایط کرونایی در بیمارستان های استان وضعیت متفاوتی را به وجود آورده به طوری که مصرف اکسیژن در بیمارستان امام خمینی به ۸ هزار و ۶۰۰ مورد رسیده و ما مجبور هستیم حتی از دانشجویان پرستاری برای درمان بیماران در مراکز بیمارستانی استفاده کنیم.

وی افزود: به هیچ وجه امکانات بیمارستان های ما در شرایط عادی تناسبی با میزان مراجعات دو سه هفته اخیر را نداشته و حتی بیشتر از مراکز بیمارستانی و درمانی ما از امکانات موجود استفاده می کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: ۷۰ درصد تست های کرونا در استان اردبیل مثبت گزارش می شود و در ۹۰ درصد افراد بستری درگیری ریه را شاهد هستیم.

نخستین گفت: تعداد بستری های کرونا نسبت به فوتی ها در کشور ۱۱ درصد و در استان اردبیل ۹.۵ درصد است.

وی علت افزایش فوتی ها در هفته های اخیر را شرایط ویژه استان در پیک پنجم اعلام و تصریح کرد: استان اردبیل در چاقی رتبه ششم، فشار خون رتبه چهار و میانگین سن بالای افراد جزو استان های با آمار بالاست که این ها از دلایل فوتی های بیشتر در استان است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: اگر روزانه ۵۰۰ تست کرونا در استان گرفته شود هزینه آن ۱۴۵ میلیون تومان است که با اضافه کردن هزینه داروی رمدیسیور که ۹۷ میلیون تومان است ما در استان برای تست و تامین دارو ماهانه ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه می کنیم در حالی که با این رقم می شود به هر اردبیلی ۵ واکسن خرید.

نخستین یکی دیگر از دلایل افزایش مرگ و میرها را مراجعه دیرهنگام افراد مبتلا به مراکز بیمارستانی اعلام و اظهار کرد: کل جمعیت بالای ۱۸ سال استان برای واکسیناسیون ۸۴۰ هزار نفر هستند که در دز اول ۳۲ درصد و در دز دوم ۱۱.۹ درصد جمعیت هدف تاکنون واکسینه شدند.

وی در مورد پراکنش مراکز واکسیناسیون نیز خاطرنشان کرد: در همه مراکز بهداشتی و درمانی به غیر از چند مرکز خاص واکسیناسیون انجام شده و به غیر از چهار مرکز تجمیعی در هشت مرکز بهداشت غیرتجمیعی اردبیل نیز واکسیناسیون در حال انجام است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل علت اصلی تجمعات در مراکز واکسیناسیون را مراجعه نابهنگام برخی از افراد بدون اعلام قبلی دانست و بیان کرد: ما نیز قبول می کنیم که در مراجعه مردم به برخی از مراکز در حوزه اطلاع رسانی ضعیف عمل کردیم به طوری که هشت مرکز بهداشت ما عمدتا خالی از ازدحام هستند.

نخستین با قدردانی از همکاری خوب آموزش و پرورش برای در اختیار گذاشتن سالن ها و فضاهای آموزشی با هدف راه اندازی مراکز تجمیعی واکسیناسیون تصریح کرد: ما از اداره کل ورزش و جوانان گله مند هستیم که سالن های ورزشی خود را در اختیار علوم پزشکی قرار نداده تا روند واکسیناسیون سرعت گیرد.

وی در پایان علت گله مندی مردم را از افزایش مراجعات و تجمعات مردمی در برخی از مراکز کمبود واکسن در استان اعلام کرد و گفت: اگر سهمیه استان را در هفته های آینده افزایش دهند ما توان ارائه خدمات بیشتر را خواهیم داشت.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها